Itellasta tulee virallisesti Posti ensi vuodenvaihteessa. Samalla Posti uudistaa ilmettään ja palvelujaan tarjotakseen yhdellä nimellä paremman asiakaskokemuksen ja selkeämmän palveluvalikoiman kuluttaja- ja yritysasiakkailleen.
Itella Oyj:n nimi muuttuu Posti Group Oyj:ksi 1.1. 2015 alkaen. Nimenmuutoksen yhteydessä Posti saa uuden, toimintaa kuvaavan ja ajankohtaisen ilmeen. Uuden logon ja visuaalisen ilmeen inspiraation lähteenä ovat logistiikan palvelut ja paketit. Sinisen värin korvaava oranssi on postin ja logistiikan väri.
– Uusi ilmeemme sitoo yhteen Postin pitkän historian ja uudenlaiset palvelumme. Vauhtia kuvaava viiva logossa kertoo kuvaa, miten sujuvoitamme asiakkaiden arkea tekemällä palvelun helpoksi ja nopeaksi. Postin “i” edustaa pakettia. Muutoksilla haluamme viestiä uudistumiskykyisestä ja -haluisesta Postista, sanoo toimitusjohtaja Heikki Malinen.
Malisen mukaan uudistuminen näkyy nimenmuutoksen lisäksi yhtiörakenteessa, liiketoimintojen organisaatioissa, palvelujen sisällössä ja palvelukulttuurissa. Uudistukset ovat osa viime vuonna julkistettua strategiaa, jonka tavoitteena on rakentaa Postista moderni, asiakaskeskeinen ja laadukas palveluyritys, jolla on ylivertainen logistinen palveluverkosto.
Postilla on laaja maanlaajuinen yli 1 450 palvelupisteen verkosto
Uuden Postin perustehtävä on pitää huolta asiakkaiden arjen ja kaupankäynnin sujuvuudesta. Asioinnin helpottamiseksi Posti uudistaa muun muassa verkkosivunsa sekä rakentaa verkkoon entistä selkeämmät ja helpommat palvelut. Palvelupisteverkostoa uudistetaan asiakkaiden tarpeiden mukaan tarjoamalla nopeita ja vaivattomia asiointitapoja.
– Perinteisen postin määrän laskiessa voimakkaasti olemme panostaneet systemaattisesti palveluverkkoomme ja logistiikkaan. Palvelupisteiden määrä on kasvanut lähes 30 % viidessä vuodessa ja niiitä on jo yli 1 450. Laajan palveluverkoston ja yhtenäisen ilmeen ansiosta olemme lähellä asiakkaitamme kaikkialla Suomessa, mikä vahvistaa asemiamme kilpailijoihin verrattuna, korostaa Malinen.
– Tavoitteenamme on, että palveluidemme ansiosta asiakkaiden arki on sujuvampi. Esimerkiksi verkkokaupan lisääntyessä asiakkaat odottavat Postin palvelupisteverkostolta entistä monipuolisempia nouto- ja lähetystapoja ja laajempia aukioloaikoja. Perinteinen postinjakelu muuttuu yhä monipuolisemmaksi sisältäen perinteisen varhais- ja perusjakelun lisäksi ruokakuljetuksia.
Kansalaisilta paljon positiivista palautetta nimenvaihdoksesta
Malinen on erittäin tyytyväinen kansalaisten valtaisaan ja positiiviseen palautteeseen sen jälkeen, kun Itella elokuussa kertoi vaihtavansa nimen Postiksi vuodenvaihteessa.
– Me postilaiset olemme hyvin ylpeitä Postista ja samalla hyvin nöyriä kansalaismielipiteen edessä. Suomalaisille Posti on läheinen ja tärkeä. Toivomme, että tulevilla uudistuksillamme voimme lujittaa tätä luottamussuhdetta ja selkiyttää asiointia Postin kanssa, korostaa toimitusjohtaja Malinen.