MAINOS
MAINOS

Suomalaisuus merkitsee

Alajärvellä 4.2.2015
Tuula Jokiaho

Suomalaisuuden merkitys tuotteiden ja palveluiden kilpailuetuna vahvistui viime vuonna. Ilmiö näkyy erityisesti ruokakaupassa, jossa alan toimijat ovat panostaneet suomalaisten tuotteiden valikoimaan ja esillepanoon. Suomalaisen työn arvostuksesta kertoo tuore tutkimustulos, jonka mukaan suomalaisista noin 70 prosenttia olisi valmis maksamaan enemmän suomalaisesta tuotteesta tai palvelusta.

MAINOS

Suomalaisen Työn Liiton tutkimus kertoo selkeästi, että viime vuonna muun muassa Venäjä-pakotteet, kiristyvä taloustilanne ja kotimaisuuskampanjat lisäsivät yleistä ilmapiiriä suomalaisen työn ja työllisyyden vahvistamiseksi.

Yhä useampi suomalainen näkee kotimaisuuden hintaakin tärkeämpänä valintakriteerinä: 70 prosenttia suomalaisista olisi valmis maksamaan vähintään kymmenen prosenttia enemmän suomalaisesta tuotteesta tai palvelusta. Joka neljäs suomalainen olisi valmis maksamaan jopa 20 prosenttia enemmän.

Suomalaisen Työn Liiton laskelmien mukaan Suomeen syntyisi vuositasolla 10000 työpaikkaa, jos suomalaiset käyttäisivät kuukausittain kymmenen euroa enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin.

Tutkimustulosten pohjalta onkin aivan selvää, että lähes kaikki kuluttajat haluavat omilla kulutusvalinnoillaan tukea vahvasti suomalaista työtä ja olla mukana luomassa uusia työpaikkoja.

Käytännön valintatilanne kaupassa on kuitenkin se, mikä lopulta ratkaisee. Tämä meidän jokaisen on hyvä muistaa omalla kauppareissulla tänään ja myös huomenna. Ostetaan kotimaista aina, kun se on mahdollista!

Exit mobile version