Alajärven kaupungin uimahalli on tänä keväänä toista kertaa mukana huomenna tiistaina starttaavassa Ui kesäksi kuntoon -kampanjassa.
Kyseessä on yksi vuoden upeimmista liikuntakampanjoista, jolla voidaan innostaa ihmisiä vesiliikunnan ja uintiharrastuksen pariin tekemään itselleen henkilökohtaisia tavoitteita.
Jo vuonna 1992 alkunsa saanut Ui kesäksi kuntoon -kampanja toteutetaan nyt valtakunnallisesti 25. kertaa. Varttisatavuotista taivalta saadaan juhlistaa kampanjan osallistujamäärän ennätyksellä!
Suomen Uimaliitto järjestää Ui kesäksi kuntoon -kampanjan 1.–31. maaliskuuta. Perinteiseen kampanjaan on tänä vuonna ilmoittautunut peräti 111 uimahallia, mikä on enemmän kuin koskaan aiemmin. Vuosittain toistuvista liikuntakampanjoista Ui kesäksi kuntoon on maamme suurimpia, ellei peräti suurin.
– 111 osallistuvaa uimahallia on todella hieno määrä, varsinkin kun Uimaliittokin maamme vanhimpana lajiliittona juhlii tänä vuonna 110-vuotista olemassaoloaan. Olen hyvin ylpeä siitä, että 25. uintikampanja on otettu näin hienosti vastaan joka puolella Suomea, ja toivottavasti ihmisetkin löytävät maaliskuussa uimahalleihin ennätysmäärin, sanoo Uimaliiton toiminnanjohtaja Eerika Laalo-Häikiö.
Viime vuonna kampanjaan ilmoittautui 97 uimahallia keräten yhteensä melkein 19 tuhatta liikkujaa. Ennätys on vuodelta 2000, jolloin mukana oli 108 uimahallia ja yhteensä noin 32 tuhatta liikkujaa.
Tavoitteena kunnon kohotus ja uinti-innostus!
UKK-kampanjaan voi osallistua kampanjaan kuuluvassa uimahallissa, jossa suorituksia voi kerätä joko uimalla tai vesijuoksulla ja vesijumpalla. Suoritukset voi kirjauttaa henkilökohtaiseen suorituskorttiin ja uimahallin suoritustaululle. Uimarit kirjaavat kauhotut metrit ja muut vesiliikkujat liikutut minuutit. Uimaseuroille on oma sarjansa kampanjassa.
Vaikka uimahalleissa suorituksia vertaillaankin innokkaasti, on kampanjan pääidea haastaa itsensä kasvattamaan uintiliikuntakuntoa ja kehittämään uintitekniikkaa. Myös mahdollisia aikaisempien vuosien tuloksia on hyvä lähteä parantamaan.
Apuvälineiden, kuten räpylöiden, käyttäminen on kampanjassa kiellettyä. Uimahallit voivat palkita osallistujiaan parhaaksi katsomillaan tavoilla kampanjaan kuuluvilla tuotepaketeilla.
Kampanjaan osallistuvat uimahallit on jaettu vuotuisen kävijämääränsä perusteella kolmeen sarjaan, pienet, keskisuuret ja suuret uimahallit.
Kampanjan päätteeksi uimahallit ilmoittavat tuloksensa Uimaliittoon, joka palkitsee uintivarustepaketein yhdeksän uimahallia; kussakin sarjassa eniten kilometrejä keränneet hallit, eniten vesiliikuntaminuutteja keränneet hallit ja eniten kävijämäärään suhteutettuja osallistujia keränneet hallit.