MAINOS
MAINOS

Palmusunnuntai – Messias ratsastaa aasilla

Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon ennen pääsiäistä. Se muistuttaa Jeesuksen voitokkaasta saapumisesta Jerusalemiin. Väkijoukko juhli häntä huutaen Hoosianna eli Oi, auta.

Syyriassa ja Egyptissä tiedetään palmuja siunatun ja juhlaa vietetyn jo 300-luvulla. Lännen kristityille palmusunnuntain juhla vakiintui 600-luvun kirkossa.

MAINOS

Kuvan kertomaa

Jo antiikin roomalaisilla ennen kristinuskon syntymistä palmu oli voiton symboli. Sitä kannettiin urheilukilpailujen tai sotien voittokulkueissa. Kristityillä palmusta tuli kuoleman voittamisen ja marttyyriyden symboli. Vanhan Testamentin teksteissä jo ennustettiin, että Messiaan tullessa kaupunkiin hänen eteensä levitetään palmun lehviä.

Italialaisen kirkon kattomaalaus näyttää, kuinka palmunlehvien lisäksi ihmiset levittivät myös omia vaatteitaan kunnioituksensa osoituksena Jeesuksen aasintamman eteen. Messiaan ratsu on ehdottomasti aina aasi, ei missään tapauksessa hevonen.

Aina 1800-luvulle saakka hevosen näkeminen ihmiselle loi samoja mielikuvia kuin nykyihmiselle panssarivaunun näkeminen. Hevosta käytettiin sotaa, aasia rauhan ajan töihin.

Tarkempi katse erottaa Jeesuksen aasin takaa nuoremman, aasin varsan. Se muistuttaa uuden elämän mahdollisuudesta, uudelleen syntymisestä. Jeesuksen ratsastusasento on poikittain aasin selässä, ei hajareisin.

Hajareisin istuminen viittaa omistamiseen. Istuessaan poikittain Jeesus osoittaa, että hän ei omista mitään. Kaikki tämänpuoleinen, hänen ratsunsakin, on vain lainaa.

Markuksen evankeliumin 11. luvun kertoman mukaisesti maalauksessa näkyy, että Jerusalemin porteilla on valtava väkijoukko: kaikki odottavat juutalaisten suurta juhlaa, pääsiäistä. Osa ihmisistä kiipeää puihin nähdäkseen paremmin Messiaan.

Muurien takaa näemme lupauksen uudesta elämästä, Jumalan valon. Se sädehtii kirkon kellotornien tapaisten rakennelmien takaa. Kuva muistuttaa kristillisen kirkon ja uskon syntymästä.

Palmusunnuntaita vietetään tänä vuonna 20.3.

Exit mobile version