Mopoilukausi kiihtyy hiljalleen. Liikenneturva kannustaa mopoilevia pitämään huolen siitä, että ajaessa ajatus on mukana liikenteessä. Ennen ajoon lähtöä kannattaa tarkistaa mopon kunto – eikä liikennesääntöjen kertauskaan ole pahitteeksi. Muiden kulkijoiden kannattaa taas muistaa, että mopon sarvissa tai mopoauton ratissa on usein hieman kokemattomampi kuljettaja.
Mopoilijoiden onnettomuudet ovat tyypillisesti taajamissa tapahtuvia risteysonnettomuuksia tai yksittäisonnettomuuksia. Usein tilannenopeudet ovat liian kovia esimerkiksi kaarteeseen nähden ja turvavälit liian pieniä.
– Nuoremmalla mopoilijalla voi olla hankaluuksia hahmottaa liikennetilannetta kokonaisuutena. Väistämissäännöt on paikallaan kerrata, eritoten, jos ajokautta on vasta aloittelemassa. Risteyksissä on kuitenkin aina muistettava katsoa sivuille ja varmistaa reitti, sillä mopon ja auton välisessä kolarissa mopo jää väistämättä alakynteen. Riippumatta siitä, kenessä on syy, Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen toteaa.
Mopo-onnettomuuksissa yleisiä ovat tieltä suistumiset. Vähäinen ajokokemus vaikuttaa mopon ohjaamiseen eikä kokemattomampi kuljettaja välttämättä osaa arvioida kaarteen vaativuutta ja erehtyy ajonopeuden sääntelyssä. Talven jälkeen myös teiden kunto voi paikoittain olla vähemmän priimaa. Asfaltin pinnassa voi olla pieniä kiviä ja irtohiekkaa, jotka lisäävät mopoilijan riskiä suistua tieltä kaarteissa.
– Suistumisriskiä voi vähentää skarppaamalla tilannenopeuden kanssa, varomalla äkkiliikkeitä ja huolehtimalla siitä, että mopon renkaat ovat hyvässä kunnossa. Tienpinnan epätasaisuudet vaikuttavat mopon lisäksi myös mopoautoon, sillä se on ajoneuvona kevyt, Savolainen kertoo.
Viritys ja alkoholi eivät sovi mopoiluun
Ajoneuvona mopo on suosittu virittämisen tai rakentamisen kohde. Liikenneturvan vuonna 2013 tekemässä nuorisotutkimuksessa ilmeni, että noin joka kolmas mopo on viritetty. Suomen liikenteessä mopoja ei ole suunniteltu liikkumaan yli 45 km/h. Viritetyllä mopolla ajaminen tieliikenteessä on paitsi turvatonta myös laitonta. Siitä voi tulla myös kallis lasku.
– Onnettomuuden seuraukset ovat sitä vakavammat, mitä suurempi nopeus on, sillä mopo ei anna kolarissa suojaa ajajalle. Nopeuden kasvaessa havaintojen teko vaikeutuu eikä äkillisiin tilanteisiin pysty reagoimaan samalla tavalla, Savolainen muistuttaa.
Mopo-onnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on laskenut 40 prosenttia huippuvuosien lukemista. Kuolleiden mopoilijoiden määrä on puolestaan laskenut merkittävästi.
Viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut keskimäärin kolme ja loukkaantunut 650 mopoilijaa vuosittain. Vuoden 2015 ennakkotietojen mukaan määrät ovat edelleen laskeneet.
Viisi vinkkiä turvalliseen mopoiluun
• Tunne liikennesäännöt ja noudata niitä.
• Tunne itsesi ja hallitse kulkupelisi.
• Ota muut tielläliikkujat huomioon.
• Käytä sopivan kokoista ja ehjää kypärää ja kiinnitä hihna. Myös mopon matkustajan on käytettävä kypärää.
• Muista ennakoiva ajotapa: nopeus tilanteen mukaan, tarkkaile kokonaistilannetta, älä yllätä ja pidä turvaväli.