MAINOS
MAINOS

Katse kännykässä moninkertaistaa onnettomuusriskin

Kun kuljettajan katse on kännykässä, huomio on poissa liikenteestä. Pahimmillaan sokkona voi ajaa useita sekunteja.

Tämä tarkoittaa onnettomuuteen joutumisen riskin moninkertaistumista liikenteessä, jossa asiat tapahtuvat nopeasti. Liikenneturva kampanjoi keväällä kannustaakseen ihmisiä olemaan läsnä liikenteessä ja jättämään kännyn rauhaan ajon ajaksi.

MAINOS

Kunajatajainfograafi-jkiekkokaukaloID17527.084801

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista neljä kymmenestä kertoo itse joutuneensa vaaratilanteeseen ajonaikaisen kännykänkäytön seurauksena. Peräti neljäsosa uskoo, että suurin osa kuljettajista pystyy ajamaan ja käyttämään puhelinta samanaikaisesti.

– Ongelman laajuudesta Suomessa antaa suuntaa se, että näinkin moni kuljettaja on itse huomannut joutuneensa läheltä piti -tilanteeseen, kun on käyttänyt puhelinta ajon aikana. Euroopan komission arvion mukaan 10-30 prosentissa onnettomuuksista tarkkaamattomuus on riskitekijänä, suunnittelija Petri Jääskeläinen Liikenneturvasta kertoo.

– Tarkkaamattomuuden aiheuttama onnettomuusriski ei ole mitään rakettitiedettä. Onnettomuustutkijoiden purkaman videomateriaalin avulla on selvitetty, että katse on kiinnittynyt kännykkään tai autossa olevaan kohteeseen muutamia sekunteja ennen onnettomuutta.

– Liikenteessä asiat tapahtuvat nopealla tempolla. Jos katse on poissa liikenteestä, ei yllättäviin tilanteisiin ennätä reagoimaan ajoissa ja korjausliikkeet tehdään väärään suuntaan ja myöhässä, Jääskeläinen korostaa.

Älypuhelin on jo miltei erottamaton osa ihmisten arkea. Puhelimesta löytyvät kalenterit, sosiaalisen median sovellukset, sähköpostit ja pelit.

Koskaan ei tiedä, milloin laitteessa odottaa mielihyvää tuottava viesti, hupaisa päivitys tai koukuttava uutisotsikko. Koska verkostoissa pitää olla läsnä jatkuvasti, kiusaus kurkkia kännykkää myös ajon aikana on monelle liian suuri. Jatkuvaa tarvetta kurkata puhelinta voi verrata riippuvuuteen.

– Tarkkaavaisuuden herpaantumisesta aiheutuva onnettomuus ei välttämättä satu tänään, huomenna, viikon tai vuoden päästä. Liikenteessä ei kuitenkaan koskaan tiedä milloin äkkitilanne sattuu eteen.

– Mikäli kuljettaja ottaa arkiseksi tavakseen tekstaamisen ajon aikana, niin on todennäköisempää että valikoituu onnettomuuteen joutuneiden joukkoon, Jääskeläinen painottaa.

Kun ajat, aja -kampanja kannustaa olemaan läsnä

Liikenneturvan kampanjoi keväällä kannustaakseen kuljettajia olemaan läsnä liikenteessä ja keskittymään ajon aikana ajamiseen – ei työsähköpostien selailuun tai instagramin päivittämiseen.

Kun ajat, aja -kampanja kuuluu paitsi televisiossa ja radiossa, myös ympäri Suomea järjestettävissä tapahtumissa.

– Tällä viikolla järjestetään nelisenkymmentä tarkkaamattomuusteemaista tapahtumaa ympäri maata. Määrä on poikkeuksellisen suuri. Sen lisäksi, että olemme mukana poliisin ratsioissa, vierailemme kouluissa ja haastamme kauppakeskuksissa kävijöitä kokeilemaan, kuinka mahdotonta kahden asian samanaikainen suorittaminen onkaan.

– Olennaista olisi herättää jokainen pohtimaan edes hetkeksi omaa tapaa olla läsnä liikenteessä, järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen kuvailee.

Exit mobile version