Hurjia ohituksia, toisten autoilijoiden manaamista, nopeita kiihdytyksiä ja äkkijarrutuksia. Liikenteessä raivoaminen on tuttu ilmiö Suomenkin teillä. Jos pinna kiristyy liikenteessä helposti, juhannusruuhkiin kannattaa varautua hyvissä ajoin tai välttää pahimmat ruuhka-ajat kokonaan.
Kun tiet ovat täynnä juhannuksen viettoon suuntaavia autoja ja liikenne etenee verkkaisesti, soppaa sekoittaa impulsiivinen kuski, joka pyrkii jonojen ohi keinolla millä hyvänsä. Hän suhtautuu edellä ajavien ”liian” hitaaseen vauhtiin tunteella, ajaa puskurissa kiinni ja tekee hurjia ohituksia.
– Liikenneraivo on ilmiö, jota näkee valitettavasti myös Suomen teillä. Juhannusruuhkissa pulssi nousee erityisen helposti, kun teillä on paljon liikkujia ja perille pitäisi päästä nopeasti. Raivoava kuski löytyy kuitenkin usein liikennevaloista edestä tai huoltamolta kahvilta. Rynniminen ei juurikaan nopeuta matkaa, vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela Ifistä muistuttaa.
Jos pinna kiristyy liikenteessä helposti, liikkuminen kannattaa ajoittaa ruuhkahuippujen ulkopuolelle. Esimerkiksi juhannusaaton aamu voi olla parempi ajankohta leppoisalle mökkimatkalle. Jos aikataulut eivät jousta, ruuhkiin kannattaa varautua henkisesti jo etukäteen ja varata reippaasti aikaa matkantekoon.
– Pahimmillaan räyhääminen ja tempoileva ajotapa johtavat liikenneturvallisuuden vaarantumiseen. Lisäksi matkustajat häpeävät ja lapset saavat räyhääjältä mallin liikenteessä käyttäytymiseen. Matka on yksinkertaisesti mukavampi, kun kuumakalle rauhoittuu.
Turvavälin laskukaava on yksinkertainen
Riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon on hyvä keino hallita omaa turvallisuuttaan liikenteessä. Maantienopeuksilla välimatkan pitäisi olla neljä sekuntia.
– Turvavälin voi laskea, kun edellä oleva ajoneuvo ohittaa tien vieressä olevan kiintopisteen, esimerkiksi lyhtypylvään. Oma auto saisi olla samassa kohdassa aikaisintaan neljän sekunnin päästä, Jari Pekka Koskela kertoo.
Kokeneellakin kuljettajalla kestää noin sekunti, ennen kuin hän ehtii reagoida ja painaa jarrua. Jos turvaväli on olematon, sekunnissa ehtii törmätä edellä ajavaan autoon rajuin seurauksin.