MAINOS
MAINOS

Oikea ajotapa ja huolto tuplaavat kesärenkaidesi kilometrit

Rauhallinen ajotyyli lisää paitsi turvallisuutta, myös renkaan käyttöikää. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri arvioi, että väärä ajotapa voi jopa puolittaa renkaan ajotuloksen.

Nykyaikaisessa renkaassa korostetaan entistä enemmän polttoaineen kulutusta vähentävää vierintävastusta sekä turvallisuustekijöitä kuten märkäpitoa.
Nykyaikaisessa renkaassa korostetaan entistä enemmän polttoaineen kulutusta vähentävää vierintävastusta sekä turvallisuustekijöitä kuten märkäpitoa.

Aurinko paistaa, moottoritie on kuuma ja suomalaiskuskit valmistautuvat täyttä häkää kesän automatkoihin. Tien päällä maltti on kuitenkin aina valttia.

MAINOS

– Aggressiivinen ja repivä ajotapa kuluttaa renkaita huomattavasti enemmän ja nopeammin. Kiivaita kiihdytyksiä, jarrutuksia ja terävää kurvailua tulisi välttää, Morri kertoo.

Äkkiväärä ajotapa aiheuttaa ennenaikaista kulumista, etenkin renkaan olkapääalueilta eli kulutuspinnan reunoilta. Pahimmillaan tämä voi johtaa renkaan rikkoutumiseen.

Morri arvioi, että ihmisten ajotavat ovat pääasiassa pysyneet samantyyppisinä kuin mitä ne olivat 10 tai 15 vuotta sitten; muutoksia nähdään enemmän renkaiden ja autojen kehityksessä. Tekninen kehitys kuitenkin hiipii vaivihkaa myös ajotottumuksiimme.

– Nykyään pienistäkin autoista otetaan paljon enemmän tehoa irti. Myös luistonestojärjestelmät ja muut vastaavat toiminnot ovat yleistyneet. Kuskit luottavat järjestelmiin yhä enemmän, minkä seurauksena renkaaseen kohdistuvat rasitukset ajossa – vaikkapa kaarrenopeudet – voivat hieman nousta. Tutkittua tietoa tästä ei toisaalta ole, Morri pohtii.

Kierrätä renkaita ja pidä silmällä ilmanpaineita

Rauhallinen ja ennakoiva ajotapa on siis renkaalle paras ja parantaa ajotulosta. Entä mitä muuta voi itse tehdä pidentääkseen renkaiden käyttöikää kuin ajaa maltillisesti?

– Renkaiden kierrätys on hyvin suositeltavaa. Etu- ja takarenkaiden paikkoja tulisi vaihtaa noin 8000 kilometrin välein, koska vetävät renkaat kuluvat jopa kaksinkertaista tahtia vapaasti pyöriviin verrattuna.

Näin saadaan renkaiden kulumaa tasattua. Tämä tarkoittaa, että sarja päästään vaihtamaan aina kerralla eikä ostoksille jouduta jo silloin, kun vanhasta sarjasta puolet on kulunut loppuun ja toisessa puolessa on vielä kulutuspintaa jäljellä.

Rengaspaineet tulisi puolestaan tarkistaa kerran kuussa ja säätää kuormitukseen sopivalle tasolle. Ylimääräistä huomiota ilmanpaineisiin kannattaa kiinnittää silloin, kun edessä on pitkä ajomatka täyteen lastatulla autolla. Nykyään autojen ohjekirjoista löytyy usein kolme eri suosituspainetta. Nämä ovat puolen kuorman paine eli 1-3 henkilöä, täyden kuorman paine sekä useissa autoissa myös niin sanottu selkeästi korkeampi ecopaine.

– Paineen saaminen oikealle kohdalle matkaa varten on monille ajankohtaista kesällä, kun edessä on pidempiä ajoja vaikkapa mökille suunnattaessa. Kun kuormitus tai matka kasvaa, kannattaa painetta nostaa paljonkin. Näin renkaan rakenteeseen kohdistuva rasitus vähenee ja kuluminen hidastuu. Mutta tämä pätee tietysti kesälomien ulkopuolellakin.

Ylipainetta arastellaan usein enemmän kuin alipainetta, kun itse asiassa pieni ylipaine olisi renkaille terveellistä. Autonvalmistajien suosittelemat paineet on usein mietitty ensisijaisesti ajomukavuuden kannalta. Rengaspaineen nosto merkitsee ajomukavuudesta tinkimistä, mutta tuo useita hyötyjä.

– Kun painetta nostetaan autonvalmistajan suosituksista, rengas kovenee ja joustaa vähemmän. Mitä vähemmän rengas joustaa, sitä vähemmän se kerää lämpöä rakenteeseensa ja kestää pidempään, Morri selventää.

– Tarkkaa nyrkkisääntöä ihanteelliseen ylipaineeseen ei ole, vaan se on hyvin tapaus- ja autokohtaista. Mutta tuollainen 0,2 barin paineen nosto ei varmasti haittaa ollenkaan ja sillä saavutetaan jo etuja.

Kasvava ajotulos ei ole ainoa ylipaineen tuoma hyöty: myös renkaan vierintävastus pienenee, jonka seurauksena bensankulutus laskee. Lisäksi kovemman renkaan myötä ajokäytös on vakaampaa. Ainoaksi haittapuoleksi jää pieni ajomukavuuden lasku. Ylipainetta kannattaa siis harkita.

Hyödyt renkaiden säännöllisestä huollosta ovat kiistattomat: Morrin arvion mukaan huolehtimalla ilmanpaineista ja vaihtamalla renkaiden paikkoja 8000 kilometrin välein, ajotuloksen pitäisi helposti jopa tuplaantua.

Nykyrengas kuluu nopeammin, mutta on turvallisempi

Kaikkeen ei tunnollisinkaan kuski voi vaikuttaa, vaan renkaat kuluvat vääjäämättä parhaillakin ajotavoilla. Pohjoismaiden vaihtelevat sääolosuhteet vuodenaikojen välillä jättävät jälkensä teiden pintoihin.

– Varsinkin keväällä asfaltit ovat talven jäljiltä karkeat. Silloin renkaan kulumisnopeus voi olla jopa viisinkertainen keskikesään verrattuna, Morri sanoo.

Laadukkaista materiaaleista valmistetut premium-renkaat kestävät hyvin pohjoisia olosuhteita. Lisäksi korkealaatuisen renkaan pito ja ajettavuus ovat huippuluokkaa, joten esimerkiksi märällä tiellä ne tuovat lisäturvallisuutta.

Nykyaikaisessa renkaassa korostetaan entistä enemmän polttoaineen kulutusta vähentävää vierintävastusta sekä turvallisuustekijöitä kuten märkäpitoa.

– 15 vuotta sitten vierintävastus oli paljon pienempi juttu eivätkä ihmiset keskittyneet siihen, miten se vaikuttaa bensankulutukseen. Nykyautoissa on panostettu kovasti polttoainetehokkuuteen, joten ihmiset ovat alkaneet kiinnittää asiaan huomiota myös renkaita vertaillessaan. Premium-renkaat ovat tässäkin fiksu sijoitus: niiden pieni vierintävastus säästää polttoainetta jopa yli puoli litraa sadalla kilometrillä.

Kolikon kääntöpuoli on nykyrenkaissa on, että märkäpitoa ja vierintävastusta parannettaessa joudutaan väkisinkin tinkimään ajotuloksesta. Turvallisempi ja polttoainetta säästävä rengas on yksinkertaisesti ominaisuuksiltaan hieman nopeammin kuluva.

– Turvallisuus on nykyään ajotulosta tärkeämpi panostuskohde eikä menneiden vuosien ajotuloksiin päästä enää oikein millään renkaalla. Mutta jokainen voi vaikuttaa ajotulokseen itse todella paljon, kun ymmärtää ajotavan ja rengashuollon merkityksen, Morri summaa.

Näin saat renkaistasi irti parhaan mahdollisen ajotuloksen:

•Suosi rauhallista ajotapaa. Vältä aggressiivisia kiihdytyksiä, jarrutuksia ja kurvailua.

•Vaihda etu- ja takarenkaiden paikkaa 8000 kilometrin välein. Näin rengassarja kuluu tasaisesti.

•Tarkasta rengaspaineet kerran kuussa. Nosta paineita ohjeistuksen mukaan, kun edessä on pitkä ajomatka tai autossa täysi kuorma. Normaaliajossa pieni ylipaine säästää rengasta ja vähentää polttoaineen kulutusta.

•Premium-renkaat ovat turvallinen ja kustannustehokas valinta pohjoisiin sää- ja tieolosuhteissa.

Exit mobile version