MAINOS
MAINOS

Antiikkiliike Paluu myy Alajärveltä käsin nostalgiatuotteita kautta maan

Alajärvellä aloitti keväällä toimintansa uusi yritys, Antiikkiliike Paluu. Yrityksen taustalta löytyy vanhoista tavaroista jo pitkään kiinnostunut ollut Lauri Petäjämäki, joka kesän aikana on keskittynyt verkkokaupan perustamiseen ja markkinointiin. Verkkokauppa löytyy osoitteesta www.kodintori.fi.

Liike on vuokrannut omat varasto- ja toimistotilat syyskuun alussa CLT Finland Oy:ltä, jossa asiakkaat voivat myös pistäytyä tutustumassa tarjontaan, vaikka kiinteistä aukioloaikoja ei olekaan luvassa.

MAINOS

Lauri on aina ollut kiinnostunut vanhoista tavaroista ja haalinut niitä myös itselleen. Ajan myötä tilanne on kuitenkin mennyt siihen, että enää tavaroiden omistaminen ei ole niin tärkeää kuin se, että saa niitä hankittua – sitten ne voikin jo laittaa myyntiin eteenpäin.

Asiaan vaikutti toki myös perheen kasvaminen ja sitä myöten tilojen rajallisuus kotona, eli ihan käytännön syistäkin idea antiikkiliikkeestä sai tuulta purjeisiinsa.

Lauri on alalla nuori toimija ihan ikänsäkin puolesta ja siksi myös hänen tuotevalikoimansa on vähän erilaista kuin monilla muilla alan yrittäjillä. – Etsin myyntiin sellaista tavaraa, jota minun ikäiseni haluavat. Toki tuotteita on laidasta laitaan, mutta on ihan selvä, että koska itse olen tämän ikäinen, niin minulle nostalgiaa on nuoremmissa tavaroissa, kuin vanhemmalla sukupolvella.

Tuotevalikoima onkin keskittynyt 50-70 -lukuihin ja kaikki tuotteet eivät välttämättä ole ns. antiikkia, vaan paremminkin nostalgisia, muistoja herättäviä. – Meiltä löytyy myös mm. miesluola -osio miehille, jotka haluavat sisustaa poikamiesboksinsa tai vaikkapa autotallin omaksi paikakseen. Tarjolla on vaikkapa öljy-yhtiön kelloa tai palomiestakkia.

Vaikka valikoimissa on myös mm. huonekaluja, niin pääpaino on erilaisilla sisustustuotteilla. Lasitavara on aina kysyttyä, ja yllättävää kyllä lasia ostaa miehet ainakin yhtä paljon kuin naiset. Miehet ilmeisesti ovat naisia innokkaampia keräilijöitä, kun taas naiset ostavat lasia sisustuksen vuoksi.

Se, mikä antiikkikaupassa myy parhaiten ja parhaalla hinnalla, ovat erilaiset harvinaisuudet. – Harvinaiset lasiesineet tai harvinainen posliini löytää nopeasti ostajansa. Silti esimerkiksi kaikki Arabia ei ole harvinaista eikä kaikki suosittukaan lasi, Lauri sanoo ja kertoo esimerkiksi Festivo -lasit. Ne ovat hyvin suosittuja ja paljon keräiltyjä, mutta niitä on tehty todella paljon eikä niitä siksi juurikaan verkkokaupoista tilata. Niitä kun saa jokaiselta kirpparilta.

Arabian osalta Lauri kertoo, että 40 -luvun Arabia ei juuri liiku, esimerkiksi sen ajan astiasarjoille ei ole kysyntää. Sen sijaan 50-ja 60 -luvun Arabia on selvästi kiinnostavampaa.

Antiikkiliikkeen pitäjän tuleekin olla hyvin tietoinen siitä, mikä asiakkaita kiinnostaa ja mikä ei – ja millä hinnalla. Lauri on pyrkinyt pitämään hintatason edullisena, etsien mitä muut tuotteesta pyytävät ja pyytää sitten itse vähän vähemmän. Silti harvinaisesta tuotteesta pitää kauppiaankin olla valmis maksamaan myyjälle kohtuudella.

Tuotteita Lauri ostaa viikoittain huutokaupoista. Lisäksi tavaraa tulee muuttokuormista ja kuolinpesistä ja välillä aina joku tarjoaa yksittäisiä tuotteita myyntiin.

Lauri on ollut tyytyväinen päätökseensä ryhtyä yrittäjäksi, sillä hän tykkää tehdä paljon työtä, mutta myös päättää itse vapaa-ajastaan. Aiemmin hän on mm. toiminut Helluntaiseurakunnalla nuorisopastorina ja sitä ennen hän on tehnyt myös putkimiehen hommia. Nyt yrittäjänä antiikkialalla hän tuntee olevansa todella kotonaan!

Tuula Jokiaho

Exit mobile version