Pitkä ja pimeä talvi on kohta käsillä. Liikenneturva muistuttaa, että pimeällä ja hämärällä ajettaessa korostuu oikeaoppinen valojen käyttö. Nyt kannattaa myös tarkistaa omien ajovalojen kunto ja oikea suuntaus.
Pimeällä tiellä näkyvyys on olennaisesti huonompi kuin päivänvalossa. Mustan maan aikana ajovalot tuntuvat vielä katoavan märkään asfalttiin kuin kirves kaivoon. Kaukovaloja – tai tutummin pitkiä – käytetään kuitenkin ainoastaan pimeällä ajettaessa, ei valaistulla tieosuudella.
– Kaukovaloilla ajettaessa saattaa tulla tuntuma hyvästä näkyvyydestä, mutta niitä käytettäessä on hyvä huomioida, että pitkätkin valaisevat vain kohtuullisen kapeaa sektoria kuljettajan edessä.
– Ajovalojen valaiseman alueen lisäksi katsetta tulisikin liikutella valokeilan ulko- ja sivureunoilla. Vastaantulevan aiheuttamaa häikäisyä ehkäistään taas seuraamalla katseella tien oikeaa reunaa, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kertailee.
Pimeällä myös nopeuden alentamisesta on apua näkemiseen.
– Usein kuljettajat eivät ota pimeyttä huomioon ajonopeudessaan. Nopeuden alentaminen lisää pimeälläkin pelivaraa ja antaa aikaa havainnoida vaikkapa tien laitaa tallaava kävelijä tai ajolinjalle hipsutteleva hirvi”, Heiskanen muistuttaa.
Milloin lyhyet ja milloin pitkät?
Pimeällä ajettaessa pitkät valot on vaihdettava lyhyisiin toisen auton takana ajettaessa ja kohtaamistilanteessa viimeistään vastaantulevan ajoneuvon valokiilojen kohdatessa omat.
– Pääsääntöisesti Suomessa pitkät valot vaihdetaan lyhyisiin maantieajossa jopa liian aikaisin, jolloin kahden kohtaavan ajoneuvon valojen väliin jää pitkä pimeä katve. Kaukovalot voi kytkeä uudestaan päälle vähän ennen vastaantulevan auton sivuuttamista tai viimeistään sen kohdalla. Näin saadaan aikaan mahdollisimman hyvä näkyvyys häikäisemättä vastaantulevaa kuljettajaa” Heiskanen ohjeistaa.
Jos kaverilta on jäänyt pitkät päälle, ei kuitenkaan kannata hermostua ja väläytellä valoja, vaan pyrkiä keskittymään omaan ajoon.
Moottoritiellä voidaan käyttää kaukovaloja toista ajoneuvoa kohdatessakin, kun ajetaan suoralla tieosuudella, jolloin ajoneuvojen käyttämät ajolinjat ovat sivusuunnassa kaukana toisistaan eikä häikäisyä tapahdu, jos ei tapita suoraan vastaantulijan valoihin. Jos tie kaartuu niin, että kaukovalojen kiila uhkaa kohdistua vastaantulevan silmiin, on moottoritielläkin kuljettajan hyvä vaihtaa lähivaloille.
– Ohitustilanteessa kuljettaja voi lähestyä ohitettavaa kaukovalot päällä niin pitkälle, kunnes edellä ajavasta alkaa erottaa joitakin yksityiskohtia. Tällöin vaihdetaan lähivaloille, koska kaukovalot voivat häikäistä edellä ajavaa taustapeilien kautta. Takaisin kaukovaloille vaihdetaan ohitettavan rinnalle tultaessa, Heiskanen neuvoo.
Myös ohitettavan valojen käytöllä on merkitystä. Ohitettava vaihtaa lähivaloille, kun ohittaja alkaa siirtyä takaisin omalle kaistalleen. Ohittajan edettyä riittävän kauas voi ohitettu vaihtaa uudestaan kaukovaloille.
Viisi vinkkiä valottomiin öihin:
Tarkista valojen kunto ja kohdistus aika ajoin.
Varmista onko autossasi päivänajovalot (DRL) ja muista kytkeä ajovalot päälle olosuhteiden niin vaatiessa esimerkiksi valoisaan aikaan sumussa, lumi- ja vesisateessa.
Puhdista auton ajovalot ennen ajoon lähtöä, etenkin pakkasaamuina. Nykyvalot eivät sula itsekseen auki matalan toimintalämpötilansa vuoksi.
Muista, että näkyvyys toimii molempiin suuntiin: ei riitä, että sinä näet, vaan sinun täytyy myös tehdä itsesi nähdyksi.
Käytä valoja tehokkaasti myös viestintään: Vilkuta ajoissa, voit väläyttää 2-3 kertaa jarruvaloja hyvissä ajoin esimerkiksi maantiellä sivutielle kääntyessäsi, ole kohtelias – älä häikäise muita.