Kuka olisikaan parempi kertomaan yrittäjille sosiaalisen median hyödyntämisestä liiketoiminnassa kuin mies, jolla on yksistään Facebookissa yli puoli miljoonaa seuraajaa?
Hänen tarinansa sosiaalisessa mediassa lienee Suomen mittakaavassa vertaansa vailla. 600 asukkaan Äkäslompolon kyläkauppias Sampo Kaulanen Jounin Kaupasta on tunnettu tempauksistaan ja arvonnoistaan, joita seurataan koko Suomessa.
Vimpelin yrittäjät järjesti yhteiskoululla seminaari-illan teemalla Saa somettaa! Some-säpinöiksi kutsutun tapahtuman pääpuhujana toimineen Kaulasen oli saanut mukaan Vimpelin K-kauppias Ulla Laakso.
Seminaari keräsi toista sataa kuulijaa lähikunnista Seinäjokea myöten. Päivällä Kaulanen vieraili Lakiksella, jossa varsinkin lapset ja nuoret halusivat ottaa selfieitä hänen kanssaan.
Kaulanen kertoi kuulijoille oman tarinansa inspiroivasti ja yleisöä hauskuuttaen. Omasta heikosta koulumenestyksestään vitsaileva Kaulanen lähti vuonna 2006 suunnittelemaan kymmenen miljoonan euron kauppakeskusta pieneen kylään Kolarissa. Joku sivusta seuraaja saattoi pitää ajatusta hulluna. Kaulanen ryhtyi vetämään isoisänsä perustamaa kauppaa vanhempiensa jälkeen, mutta näki mielessään kehitysidean.
Uusi kauppa oli saatava, ja ylipuhuminen aloitettiin Alkon pääjohtajasta, kun ei hän muitakaan keksinyt keneltä kysyä Alkon perustamista Äkäslompoloon.
Vaikkei Lappiin ollut avattu yhtään Alkoa 2000-luvulla, kauppias puhui pääjohtajan puolelleen. Sen jälkeen hän sai mukaan muita yrittäjiä, ja lopulta järjestyivät myös rahoittajat.
Kun rakennushankkeen kustannukset lopulta paisuivat 14 miljoonaan, olo oli kuulemma melko jäyheä. Hän tuumasi, että pidetään sitten avajaiset samaan konkurssiin, ja tilasi paikalle Hanoi Rocksin. 10 000 ihmistä vietti kaupan avajaisia yhtenä viikonloppuna pienessä kylässä.
Meni kolme-neljä viikkoa, ja tuli valuuttakriisi. Velka oli kuitenkin maksettava takaisin. Jokin keino piti keksiä, miten saada väki liikkeelle, jotta kaupan ovipumppu kävisi.
-Piti alkaa myymään itteensä, Kaulanen nauraa. Hän ryhtyi hommaan henkilövetoisesti, ja lähti tekemään suurinta kyläkauppaa pohjoiseen. Koska Lapissa asuu vain 200 000 ihmistä, piti keksiä keino tavoittaa etelänkin väki.
Hän pääsi Hjallis Harkimon Diili-ohjelmaan, eikä edes halunnut toimitusjohtajaksi, vaan laski jokaisen jakson olevan hänelle ruutuaikaa. Hän tutustui samalla media-alan ihmisiin, ja on sen jälkeen osannut hyödyntää myös tv:tä tekemisissään.
Jokainen tempaus ja arpajaiset tuovat Jounin kaupalle ja Kaulaselle huomiota. Viime tammikuussa neljän viikon aikana, oltuaan vielä kuulemma lomalla, hän saavutti 17 miljoonaa kontaktia. – Mitä maksaisi ostaa Maikkarilta 17 miljoonaa kontaktia?
Kaulanen väittää yleisölle, että tähän pystyy kuka tahansa. -Ideoita tulee kun ei suodata, hän sanoo. Hän on osannut käyttää julkisuutta ja mediaa omiin tavoitteisiinsa, mutta sanoo pöhinän syntyvän ihan tahattomasti.
Tarkkaan miettimällä ei tule hyvä. Vimpelin Yrittäjien puheenjohtaja Teija Uitto-Kohonen kiteyttääkin Kaulasen luennon annin. – Nyt on opittu se, että ei saa liikaa miettiä, antaa palaa vaan!
Yleisöä tietysti kiinnostaa, joko se 14 miljoonaa on maksettu takaisin. – Kun minä häviän ruudusta, voi päätellä, että nyt on maksettu, Kaulanen vitsailee.
Ennen kuin Kaulanen päästettiin vauhtiin, Susanna Korkiatupa Loistavasta Sisältötoimistosta kertoi yrittäjille sosiaalisen median ja blogin hyödyntämisestä markkinoinnissa. Jokainen yrittäjä sai kotitehtäväksi mennä jonnekin sosiaalisen median kanavaan, ellei jo ollut. Hän antoi vinkkejä mistä blogata ja mikä toimii somessa.
Jos aikaa on rajallisesti, lyhyempikin postaus riittää. -Kuningasajatusta ei tarvitse aina odottaa -usein prinssiajatuskin riittää. Kaikki postaukset ei tarvi olla timantteja, Korkiatupa opastaa. Hän kuitenkin korostaa aitoutta ja asiallista esiintymistä.
Vimpelin Yrittäjien idea seminaarin järjestämiseksi lähti tavoitteesta saada yrittäjille tietoa sosiaalisen median hyödyntämisestä. Ennen luentoja oli yrittäjillä mahdollisuus verkostoitua ja tutustua ständitorilla eri yritysten toimintaan.
Koko illan kannustettiin somettamaan ja tekemään päivityksiä tapahtumaan liittyvillä tägeillä. Myös Kaulanen sometti aktiivisesti päivän aikana ja teki näin suurelle yleisölle Vimpeliä ja sen yrittäjiä tunnetuksi.
Jaana Koivukoski