MAINOS
MAINOS

Robottikauppaan tarvitaan asiantuntija mukaan

Plastec Finland Oy valmistaa muovituotteita seitsemän hengen voimin Vimpelissä. Tuotanto on pitkälle automatisoitu, mutta kilpailussa pärjääminen vaatii lisätehoa eli uusia robotteja.

Motive-tuolin istuinosan valukanavien siistiminen on tällä hetkellä aikaa vievää käsityötä. Kuvan kappaleet ovat koeajosta, joten väri ei pidä paikkaansa.

Plastecin tehdashallissa toimitusjohtaja Esa Salmela esittelee reilun kahden neliömetrin kokoista muovilevyä, johon tyhjiömuovauskone on muovannut kattoluukun osat. Ne pitää irrottaa toisistaan mm. sahaa käyttäen, mikä on aikaa vievää puuhaa.

– Innovaatiokeskus-hankkeessa tutkittiin esimerkiksi sitä, miten osat voitaisiin leikata robotilla. Asiantuntijan avulla selvitettiin sekä tekniset mahdollisuudet että kustannukset, Salmela selittää.

MAINOS

Plastec oli yksi Innovaatiokeskus-hankkeen pilottiyrityksistä. Konsultti otti yhteyttä toimijoihin ja maahantuojiin ja tutki robottien käytettävyyttä Plastecin tyhjiömuovauskoneella ja ruiskuvalukoneella.

Hän teki myös layout-suunnitelman robottisolujen sijoittamisesta tehdashalliin tehokasta toimintaa ja logistiikkaa ajatellen. Konsultin pohjatyö ei jää pelkäksi suunnitelmaksi.

Motive-tuolin isuinosa on muovin ja puukuidun sekoitusta ja jalat puuta. Koekappaleita on tehty myös punaisina.

– Aikomus on hankkia robottisolut lähivuosina, ehkä jo tämän talven aikana, Salmela kertoo.

Kilpailu vaatii automatisointia

Robottikauppoja maailmasta löytyy, mutta ei robottia noin vain yhtäkkiä osteta, Esa Salmela toteaa.

– Siinä voi käydä niin, että hankittu robotti onkin esimerkiksi liian vaikea käyttää. Siitä on teollisuudessa nähty esimerkkejä.

Yrityksessä on jo ennestään useita robotteja, mutta uudet tulevat olemaan ominaisuuksiltaan erilaisia.

– Niissä on enemmän akseleita, joten kappaletta voidaan lähestyä, leikata ja työstää eri suunnista ja kulmista.

Salmela kehuu hanketta kaikin puolin onnistuneeksi.

04Esa Salmelan mukaan robotit lisäävät kustannustehokkuutta, jota vaaditaan pärjäämiseksi kovassa kilpailussa.- Oman yrityksen voimin tällaisia juttuja olisi ollut vaikea selvittää. Ja yrityksen näkökulmasta tämä voi poikia isojakin asioita eteenpäin.

Teollisuudessa on panostettava automatiikkaan, muuten häviää kilpailussa.

– Se on välttämätöntä, jos haluamme säilyttää työpaikat ja jopa lisätä niitä. Muovikappaleet tulevat jostain muualta, ellemme me pysty tekemään niitä kustannustehokkaasti, Salmela pohtii.

Plastec Finland Oy valmistaa mm. kattoluukkuja, ilmavaihdon läpivientejä ja poistoputkia, harjalistatuotteita, kanavatulppia, tolpanhattuja ja ikkunapellin päätykappaleita. Puukuidun ja muovin seoksesta valmistetaan terassilaattoja sekä Motive-tuolin istuinosia. Yritys tekee myös alihankintatöitä.

Anne Savela

Exit mobile version