Eteläpohjalaiset matkailuyrittäjät hakivat oppia Tampereelta matkailun ekosysteemistä sekä myynnin ja markkinoinnin digitaalisista ratkaisuista.
Mukana oli parikymmentä yrittäjää, jotka ovat mukana Seinäjoen Ammattikorkeakoulun hallinnoimassa Matka Kasvuun -hankkeessa. Hankkeessa perehdytään matkailun digitaalisiin ekosysteemeihin sekä tuotetaan toimintamalleja ja työkaluja liiketoiminnan kehittymiseen.
– Valitsimme hankkeemme ensimmäiseksi benchmarking-kohteeksi Visit Tampere Partners -verkoston, joka on osa Visit Tampere Oy:tä. Se kokoaa yhteen matkailu-, tapahtuma- ja kongressialan toimijoita.
– Mukana on yrityksiä, yhdistyksiä, kuntia, kehitysyhtiöitä ja oppilaitoksia eli kyseessä on todellinen matkailun ekosysteemi. Verkosto on myös hyvin johdettu ja sillä on selkeät tavoitteet toimintasuunnitelmineen, hankkeen projektipäällikkö Elina Järvinen perustelee.
Verkostoa esitteli kumppanuusjohtaja Noora Heino, jonka mukaan toiminnan tavoitteena on saada lisää asiakkaita, näkyvyyttä ja kohtaamisia.
– Verkosto mahdollistaa yhdessä oppimisen ja yhteismarkkinoinnin suunnittelun. Lisäksi se edistää eri toimijoiden verkostoitumisen keskenään, Heino kertoo. Liikevaihtoon perustuvalla jäsenmaksulla jäsen saa mm. näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, artikkeleissa, toimittaja- ja vaikuttajavierailuissa sekä ammattilaisille suunnatussa tuotemanuaalissa.
Verkosto edistää myös kansainvälistymistä. – Kumppaneita saatetaan yhteen niin kotimaista kuin kansainvälistä kauppaa tekevien matkan-, kongressi- ja tapahtumajärjestäjien kanssa” Heino kertoo.
Mukana tilaisuudessa oli myös jämijärveläinen Mira Mäkelä Korsuretket Oy:stä. Hän kokee kumppanuusverkoston järkeväksi ja turvalliseksi tavaksi edistää liiketoimintaa. Partners -verkostomalli sai osakseen myös hyväksyntää eteläpohjalaisissa yrittäjissä.
Alajärveläiset, Hotelli-Ravintola Alvariinin yrittäjäpariskunta Tomi ja Salla Hemminki sekä seinäjokelainen Kari Saikkonen WildAdventure Finland Oy:stä löysivät toiminnasta hyviä puolia.
– Markkinointi ja myynninedistäminen kansainvälisille toimijoille vaatii pitkäjänteistä ammattimaista työtä, johon yrittäjällä on harvoin tarvittavia resursseja.
Vaikutuksen yrittäjiin teki myös verkoston laajuus. – 120 jäsenen verkostossa on mukana myös matkailun liitännäiselinkeinoa harjoittavia, yhteistyön mahdollisuudet on ymmärretty, yrittäjät summaavat.
Opintomatkalla tutustuttiin digitalisaation mahdollisuuksiin myös osana matkailukokemusta. Amazing Tampere -kaupunkiseikkailu tutustutti sovelluksellaan yrittäjiä kahden tunnin ajan Tampereen keskustaan. Päivän päätteeksi Särkänniemen markkinointipäällikkö Tiia Välimäki avasi vaikuttajamarkkinointia.
– Digitalisaatio muuttaa toimintamalleja, Tampere on hyvä esimerkki kuinka siihen on tartuttu ammattimaisesti ja yhteistyössä, Elina Järvinen toteaa.
Matka Kasvuun -hankkeessa muita teemoja ovat yritysten strateginen uudistuminen ja markkinoinnin kehittäminen. Hanketta rahoittaa Etelä-Pohjanmaan ELY -keskus Manner-Suomen maaseudun kehittämisen Maaseuturahastosta.