MAINOS
MAINOS

Opintien sillan rakenteet paikoilleen

Vimpelissä rakenteilla olevan, Savonjoen ylittävän Opintien kevyenliikenteen sillan kantavat teräsrakenteet nostettiin paikoilleen tiistaiaamuna. Nosto-operaatio oli nopea tapahtuma, sillä se kesti vain hieman yli varttitunnin. Rakenteet painavat noin 28 000 kiloa.

Sillan rakennustyöt alkoivat viikolla 23. Sillan kannen tekemisen jälkeen ovat vuorossa luiskat ja kaiteet. Sillan luovutus on elokuun kymmenentenä päivänä.

MAINOS

Silta ylittää Savonjoen Jukkalan alueen kohdalta. Opintien kevyen liikenteen sillan ja siihen liittyvien kevyen liikenteen väylien, asvaltointien ja valaistuksen kokonaiskustannusarvio on 478 200 euroa.

Opintien sillan leveys on 2,60 metriä. Sillan vapaa korkeus normaalin vedenkorkeuden aikaan on kolme metriä. Sillan pinnoite on huoltovapaa Corten: vain sillan puukantta huolletaan.

Kansirakenteiden nostoa valmisteltiin jo maanantaina. Itse nosto-operaatio sujui nopeasti.



Työt aikataulussa

Tekninen johtaja Ville Karjalainen kertoo rakennustöiden olevan ennalta suunnitellussa aikataulussa. Opintien kevyenliikenteen sillan kannen nostoa valmisteltiin maanantaina. Nosturin pystytys – ja myös sen purkaminen – kestävät päivän.

Rakenteita nostamassa olleen nosturin vastapaino on 140 000 kiloa.

– Nosturin vastapainoja tuotiin Vimpeliin kuudella rekalla, kertoo toimitusjohtaja Veli-Matti Poikela Seinäjoen Kiintorakenteesta.

Seinäjoen Kiintorakenteen toimitusjohtaja Veli-Matti Poikela (vas.) ja Vimpelin tekninen johtaja Ville Karjalainen siltatyömaalla tiistaiaamuna.

Tiistaiaamuna siltatyömaalla oli myös sillan suunnittelija, Tuukka Mikkola Suunnittelukide Oy:stä. Hän kertoo sillan suunnittelun lähtevän tilaajalta saatavista reunaehdoista, joita ovat alikulkukorkeus ja sitä kautta pituus sekä riittävän ison aukon saamisen sillan alle.

Tilaaja määrittää yleensä myös materiaalin. Opintien silta on teräspalkkisilta puukannella. Rakenteilla olevan sillan haasteeksi Mikkola nostaa sillan pituuden.

– Suunnittelussa piti huomioidea taipumat, siirto ja nosto. Säänkestävällä teräksellä on tietyt levykoot ja levypaksuudet. Sillalla on liitoksia, jotka ovat yleensä putkipalkkia, mutta jotka tässä on kasattu putkiprofiiliksi.

Sillan suunnitteluun käytettiin Mikkolan mukaan yhden kuukauden työtunnit. Ensin tehtiin yleissuunnitelma ja sitten rakennesuunnitelma.

Sillan on suunnitellut Tuukka Mikkola.

Kulku helpottuu

Savonjoen ylittävää ja kunnan keskustasta Rantakylälle kulkua helpottavaa siltaa on mietitty lähes neljäkymmentä vuotta. Suunnitelmia on tehty aikaisemminkin ja siltaa pohdittu rakennettavaksi nyt rakenteilla olevasta sillasta hieman Savonjoen alajuoksulle päin.

Sillan rakennustyöt ovat aikataulussaan.

Siltaprojektiin liittyen Opintien loppupäätä levennetään, jotta kulku sillalle päin helpottuisi. Kevyen liikenteen kulkua halutaan turvata tien leventämisellä sillalta yhteiskoululle.

Sillan rakentamiseen liittyy myös Opintien katuvalaistuksen uusiminen ja led-valaistuksen käyttöön ottaminen. Opintien katuvalaistus uusitaan tämän ja ensi vuoden aikana. Lisäksi Opintien asvaltointi uusitaan yhteiskoululta Opintien päähän.

Teräspalkkisiltaan tulee puukansi.

Virpi Poikelin

Exit mobile version