MAINOS
MAINOS

Nygård haluaa palvelun jatkuvan

Vimpeliläinen pitkän linjanliikenneopettaja Reijo Nygård myi kuluvan vuoden alussa RN Liikenneopetuksen liiketoiminnan Leevi Harjulle, joka opiskeli liikenneopettajaksi oppisopimuksella ja oli työsuhteessa RN Liikenneopetuksessa.

Kaupan ulkopuolelle jäi kevytkuorma-auto-opetus eli korttiluokat C1 ja C1E, joiden opetusta ei Vimpeliä ympäröivällä talousalueella ole RN Liikenneopetusta lukuun ottamatta.

MAINOS

– Lähimmät paikat, joista vastaavaa opetusta löytyy, ovat Seinäjoki ja Kokkola. Minulle oppilaita tulee Vimpelin lisäksi Lapualta, Kauhavalta, Evijärveltä, Alajärveltä ja Perhosta. Kauhavan talousalueelta tulee asiakkaita, koska ajokokeet suoritetaan Kauhavalla ja Alajärvellä.

Tärkein syy toiminnan jatkamiseen nimenomaan C1- ja C1E-korttiluokkien opetuksessa Reijo Nygårdille on palveluiden säilyttäminen.

– Jatkan toimintaa, ettei asiakkaiden tarvitse lähteä Kokkolaan tai Seinäjoelle hankkimaan kevytkuorma-autokorttia.

RN Liikenneopetuksen Reijo Nygård jatkaa yritystoimintaa kahden eri korttiluokan osalta.

RN Liikenneopetuksen kautta C1- ja C1E-opetusta on saanut viitisen vuotta. Yrityksellä on käytössään Citroën Jumper -merkkinen kevytkuorma-auto.

Auttaa työelämässä

C1-luokan ajoneuvo on auto, jonka kokonaiskantavuus on 7 500 kiloa.

Raskaamman luokan kuorma-autot ovat puolestaan C-luokan ajoneuvoja. C1- tai C1E-ajokortin suorittaakseen henkilöllä täytyy olla entuudestaan henkilöautokortti.

– Osa oppilaista on sellaisia nuoria, jotka suunnittelevat menevänsä varusmiespalvelukseen autokomppaniaan. Testeihin valitaan ensin ne, joilla on C1-kortti. Toinen suurempi oppilasryhmä on sellainen, joka opiskelee sairaanhoitoalaa ja erikoistuu ambulanssissa työskentelyyn, kertoo Nygård.

C1E-ajoneuvo on sellainen, jossa C1-autoon kytketään jarrullinen peräkärry. Tällaisia ajoneuvoja käytetään esimerkiksi rakennus-, putki- ja sähköalalla ja näillä aloilla työskentelevillä tai toimivilla yrityksillä on usein C1E-ajoneuvoja.

C1- ja C1E-korttien kysyntä on Reijo Nygårdin kokemuksen mukaan lisääntymään päin.

– Kevytkuorma-autokalusto on kehittynyt ja on kuin iso henkilöauto. Kevytkuorma-autoja hankitaan perheen toiseksi autoksi, koska ylläpitokustannuksiltaan kevytkuorma-autoksi rekisteröidyn auton ylläpito on halvempaa kuin henkilöauton.

Viimeisimmäksi villitykseksi Nygård listaa pick-upit, jotka rekisteröidään kevytkuorma-autoiksi. Isomman koppitilan omaavat pick-upit eli avolava-autot on rekisteröity usein viidelle hengelle.

Nopea tutkinto

Liikenneopettajana vuodesta 1978 toiminut ja Vimpelin Vuoden yrittäjäksi vuonna 2009 valittu Reijo Nygård kertoo, ettei C1- tai C1E-kortin suorittaminen eroa henkilöautokortin suorittamisesta, vaan tutkintoon kuuluvat teoriatunnit, teoriakoe ja ajokoe.

RN Liikenneopetus järjestää kurssit tarpeen mukaan. Hiljaisina aikoina kortin pystyy suorittamaan noin viikossa.

RN Liikenneopetuksen Citroën on rakennettu sillä tavalla, että Nygårdilla on lupa pitää teoriatunnit autossa. Tällöin auto on paikallaan ja teoriaopetusta voidaan pitää tietokoneen avulla kahdelle oppilaalle kerrallaan.

Reijo Nygård on jatkanut RN Liikenneopetuksen toimintaa tammikuusta lähtien. Hän on ollut tyytyväinen siihen, että on saanut valita työpäivänsä. Hän on tehnyt usein puolikkaita työpäiviä eli neljän opetustunnin päiviä.

– Olen tehnyt näitä hommia niin pitkään, että tuntuu mahdottomuudelta lopettaa toimintaa kertalaakista.

Vapaa-ajallaan Reijo Nygård käy koiran kanssa lenkillä ja pelaa golfia. Talvisiin harrastuksiin kuuluu hiihto.

Virpi Poikelin

Exit mobile version