MAINOS
MAINOS

Järviseutulaiset elintarvikeyrittäjät, ammattikeittiöt ja tukku istuivat saman pöydän ääreen

Alvariinissa Alajärvellä järjestetyille lähiruokatreffeille lähti mukaan iso joukko lähituottajia, elintarvikeyrittäjiä, ammattikeittiöiden ja jopa paikallisen tukun edustajia pohtimaan yhteistyötä.

Turun yliopiston Brahea -keskuksen projektipäällikkö Päivi Töyli kannusti elintarvikeyrittäjiä liikkeelle, markkinoimaan tuotteitaan niin tukuille kuin ammattikeittiöillekin.

Asiasta alustamassa oli Turun yliopiston Brahea -keskuksen projektipäällikkö Päivi Töyli, joka antoi osallistujille konkreettisia vinkkejä ja neuvoja onnistuneeseen yhteistyöhön.

MAINOS

– Lähiruoka kiinnostaa tällä hetkellä ihan tosissaan, Töyli kertoi. – Lisäksi monissa kunnissa on strategioihin pikkuhiljaa saatu maininta lähiruoan käytöstä kuntakeittiöillä. Kuntaruokailussa tämä strateginen päätös tarvitaankin, jotta hankintoja voidaan ohjata lähiruoan suuntaan.

Lähiruoan tuottajia askarruttaa se, miten tuotteet saadaan myytyä tukkuun ja ammattikeittiöihin?

– tapoja on kaksi. Niistä ensimmäinen on ottaa yhteys ammattikeittiöön ja keskustella sen oman tuotteensa soveltuvuudesta, ominaisuuksista, pakkauksesta ja toimitusmääristä. Saatu palaute on tärkeää, sen perusteella selviää pitäisikö jotain tehdä toisin?

Töyli painotti, että tämä keskustelu tulee käydä jo ennen tarjouspyyntöjä. Kun keittiö sitten haluaa tuotteen, se tekee aloitteen tukulle ja pyytää tuotetta tukun valikoimiin.

– Sen jälkeen alkavat neuvottelut tukun ja elintarvikeyrittäjän kesken.
Toinen tapa on ottaa suoraan yhteys tukkuun. – Mieti ennakkoon tuotteesi lisäarvo, miksi se sopisi tukun valikoimiin ja miten asiakkaat sen löytävät! Tukut etsivät jatkuvasti uusia tuotteita, jotka täydentävät valikoimia. Monilla tukuilla on myös erillisiä lähituotelistoja.

Töylin mukaan tukut ovat valmiita toimimaan pienten toimijoiden kassa hyvin joustavasti, lähtökynnys ei siis ole korkea. Tärkeää tukuille on toimitusvarmuus, mutta se ei sulje pois sesonkituotteita eikä tietyn kokoisia eriä.

Tukku on ammattikeittiöille tärkeä, koska on ajan säästöä tilata tuotteet yhdestä paikasta.

Mitä lähituottaja sitten voi tehdä. – Olla aktiivinen, ottaa rohkeasti yhteyttä ammattikeittiöihin ja tukkuun!

– Kirkastakaa oman tuotteenne myyntivaltit, tuokaa esille tuotteen tarina, perustele mahdollisesti korkeampi hinta ja mieti kenelle tuotetta myyt.

Töylin mielenkiintoisen alustuksen jälkeen osallistujilla oli oivallinen tilaisuus keskustella ja tutustua toisiinsa. Mukana oli osallistujia kaikista Järviseudun kunnista Vimpeliä lukuunottamatta ja paikalla oli paitsi tukun ja keittiöiden eustajia, myös lukuisia elintarvikeyrittäjiä.

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Lähiruokaa Järviseudulla -hanke sekä Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoulun Alajärvi Kampus ja Seinäjoen yliopistokeskus.

Tuula Jokiaho

Exit mobile version