MAINOS
MAINOS

Maaseutumatkailun vetovoima kasvussa – piilevää potentiaalia hyödyntämättä

Maaseudulle suuntautuva matkailu kasvoi reilusti touko- elokuun aikana ja kesäsesonki olikin maaseudulla erityisen vilkasta.

Kotimaisille maaseutumatkailuyrityksille suunnatuissa suhdannekyselyissä tiedusteltiin yritysten kasvunäkymiä vuodelta 2018, sekä miten matkailua jatkossa edistetään.

MAINOS

Maaseutumatkailuyrittäjille tehdyssä valtakunnallisessa kyselyssä 62 prosenttia vastanneiden yritysten mukaan kotimaisten matkailijoiden määrä kasvoi verrattuna viime vuoteen (2017) ja 25 prosentin mukaan matkailuvirta pysyi samana.

Ulkomaan osalta kasvuluvut olivat erittäin hyvät; ulkomaisten matkailijoiden määrä kasvoi 48 prosentin mielestä ja 37 prosenttia yrityksistä oli sitä mieltä, että määrä oli kesän 2017 tasolla.

Vertailussa ja tuloksia peilatessa on syytä huomioida, että matkailuvuosi 2017 oli kokonaisuudessaan huomattavan kasvun aikaa erityisesti ulkomaisten matkailijamäärien osalta.

Suomen neljä vuodenaikaa, luonto aktiviteetteineen sekä puhdas ja herkullinen suomalainen lähiruoka antavat hyvän kasvualustan matkailun ympärivuotiseen edistämiseen ja kehittämiseen maaseutualueilla ympäri Suomen.

Kyselyyn vastanneiden yritysten mukaan käytännön toimet ja toimiva yhteistyö ovat avaimia matkailijamäärien kasvulle sekä näkyvyyden ja tunnettavuuden lisäämiselle.

Tänä kesänä mitattiin kotimaan kaikkien aikojen lämpöennätys ja helteistä kotimaan matkailukesää vauhditti menestyksekäs Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma:n kanssa yhteistyössä toteutettu 100 syytä lomailla Suomessa -kampanja.

Lähilomailun kasvua voi odottaa jatkossakin, sillä matkailijoiden tietoisuus matkailun ympäristövaikutuksista sekä lähilomailun helppoudesta ja eduista lisääntyy.

Maaseudun matkailuyritykset panostavat entistäkin enemmän vastuulliseen ja kestävään liiketoimintaan sekä luonnonympäristön huomioonottoon.

Tulevan matkailuvuoden odotetaan lähtevän hurjalla vauhdilla liikkeelle, sillä suomalainen maaseutu on vahvasti esillä tammikuussa 2019 International Grüne Woche -messuilla Berliinissä.

Grüne Woche -tapahtuman lisäksi ruokamatkailua maaseudullemme kehitetään osana elintarvikkeiden vientiä muun muassa Lomalaidun ry:n ja MTK:n vetämässä marraskuussa käynnistyvässä yhteishankkeessa.

Maaseudun kiinnostavia ja vetovoimaisia matkailukohteita tulee hyödyntää jatkossakin, esimerkiksi maamme alueellisten matkailuorganisaatioiden ja Visit Finlandin markkinointi- ja myyntikampanjoiden avulla.

Maaseutumatkailun kotimaisen ja kansainvälisen myynnin lisäämiseen paneudutaan alan yrityksille ja kehittäjille järjestettävässä Matka maalle -myyntitapahtumassa Keski-Suomessa Laukaalla.

Exit mobile version