Harvasta kauppiaasta voi niin varmaksi sanoa, että kaupanteko on hänellä verissä, kuin Alajärven Kesportin ja Alajärven Kengän kauppiaalla Lauri Joensuulla. Joensuun suku on täynnä kauppiaita ja yrittäjiä, jotka ovat työllään vaikuttaneet merkittävästi koko paikkakunnan kehittymiseen, ja Lauri itse on kauppias viidennessä polvessa.
Siitä huolimatta yrittäjyys, ja vieläpä kotipaikkakunnalla, ei ollut mikään itsestään selvyys. – Lähdin opiskelemaan Seinäjoelle, jossa meni pari, kolme vuotta ja sieltä muutin Ouluun, vaimon kotiseudulle, Lauri kertoo.
Oulussa perhe asui viisi vuotta. 2013 syksyllä silloinen Kesportin kauppias halusi siirtyä muihin tehtäviin. Laurin Harri-isä, jolla oli osakkuus yritykseen, laittoi lapsilleen viestiä kysyen, löytyisikö perheestä kiinnostunutta jatkajaa?
Aluksi asia ei saanut aikaan sen suurempaa innostusta. Hetken asiaa mietittyään innostus alkoi kasvaa, koska tottahan ”kaupassa kasvaneelle” yrittäjyys oli aina ollut yksi vaihtoehto ja toisaalta puolisollekin oli järviseudulla oman alansa töitä runsaasti tarjolla.
Niinpä Lauri osti Kesportin liiketoiminnan ja viisi vuotta sitten perhe pakkasi kimpsunsa ja kampsunsa muuttokuormaan Oulusta Alajärvelle.
Kuluneet viisi vuotta ovat olleet aika, jolloin uutuudenviehätys yrittäjyydestä on karissut ja asiat ovat vakiintuneet. – Kilpailu on kovaa, mistä syystä hinnoittelun on oltava kunnossa ja palvelun viimeisen päälle hyvää. Näillä asioilla lunastamme lupauksemme asiakkaille.
Periaatteet ovat olleet oikeaan osuneita, sillä kuluneen viiden vuoden ajan myynti on ollut kasvussa ja asiakkaita on löytynyt myös lähipitäjistä. – Enää ostoksille ei lähdetä maakuntakeskukseen, vaan Alajärvi tunnetaan seutukunnan kaupan keskuksena ja oman alueen palveluja halutaan käyttää.
Lauri Joensuu onkin kiitollinen siitä, että ajatus seutukunnan merkityksestä on jatkuvasti alueella vahvistunut. Jos kaupalliset palvelut eivät täällä kestä, niin perässä menevät myös kunnalliset palvelut. Kun alueen asukkaat pitävät yhtä, voidaan palvelut säilyttää lähempänä.
Eikä tämä tarkoita sitä, että kaiken pitää löytyä Alajärveltä. Kyllä täältäkin osataan mennä naapurikuntiin, Lauri uskoo.
1,5 vuotta sitten nuori kauppias laittoi Kesportin rinnalle myös kokonaan uuden liikkeen, kenkäkaupan. Alajärven Kenkä on yritys, jota alueelle oli kovasti kaivattu ja Lauri Joensuu päätti testata, onko tarve todellista.
Se oli. Suurin asiakasryhmä löytyy iäkkäämmästä väestöstä, mutta nuoriakin asiakkaina on. – Olen tyytyväinen kenkäkaupan saamaan vastaanottoon ja kiitollinen siitä, että sitä käytetään lähipitäjiä myöten.
Markkinoinnilla on väliä
Lauri Joensuu on kauppiaana tarkka, hän ei luota pelkästään olettamuksiin eikä tee asioita jollakin tavalla vain siksi, että niin on tehty ennenkin.
Tämä sääntö koskee myös yritysten markkinointia ja mainontaa kuluttajille.
– Isäni oli yksi Torstai-lehden perustajista. Tuolloin yrittäjät saattoivat kyllä onnistuneesti hoitaa markkinointia Alajärvelle, mutta ongelmat syntyivät kun markkinointia haluttiin suunnata myös naapurikuntiin.
Uuden lehden perustaminen oli iso asia, sillä sen myötä viesti saatiin vietyä myös lähialueille.
Lauri Joensuu toteaakin Torstai-lehdellä olleen suuri merkitys Alajärven kaupan kehitykselle.
Vaikka noihin aikoihin ilmaisjakelulehtiä perustettiin muuallakin, olivat lehden perustajat, Järviseudun alueen yrittäjät, innovatiivisesti liikkeellä haluamalla Torstai-lehdestä alusta alkaen toimitetun lehden.
Näin varmistettiin, että asiakkaat tarttuvat lehteen ja lukevat sen, eikä lehti mennyt mainosten mukana roskiin.
Myös sen asian huomaaminen, että vain yhden paikkakunnan väki ei riitä turvaamaan hyviä palveluja, tapahtui täällä aikaisin. Me tarvitsemme täällä toisiamme.
Kun Lauri Joensuu tuli kauppiaaksi Kesportiin, oli luonnollista jatkaa yrityksen ilmoittelua Torstai-lehdessä. – Päätin kuitenkin testata myös muut alueen mediat. Olen kokeillut muitakin, tarkkaillut mainonnan tehoja ja sitten jatkanut ilmoittelua tehokkaimmaksi osoittautuneessa Torstai-lehdessä.
Lauri Joensuu haluaa suunnata yritystensä mainonnan nimenomaan Alajärvelle ja sen lähikuntiin, niille alueille jonka sisällä tutkitusti asiakasvirrat liikkuvat.
– Torstai-lehdessä on mietitty yhdessä kauppiaiden kanssa se, mihin jakelu suunnataan ja tästä syystä se on osoittautunut parhaaksi mahdolliseksi kanavaksi mainostaa.