Tuleva vuodenvaihde tuo mukanaan merkittävän muutoksen kaikille, joilla ei ennestään ole voimassaolevaa passia tai matkustusasiakirjana hyväksyttävää henkilökorttia.
Jatkossa nimittäin jompikumpi näistä vaaditaan pankin tiskillä aina silloin, kun asiakas tulee asioimaan paikalle verkkopalvelutunnuksiin liittyvissä asioissa. Ajokortti ei enää vanhaan tuttuun tapaan henkilöllisyyden todistamiseen kelpaakaan.
– Kyse on lainmuutoksesta ja se koskee kaikkia pankkeja, kertovat alueemme Osuuspankkien ja Oma Säästöpankin edustajat.
Asiakkaiden toivotaankin huomioivan asian jo etukäteen, sillä virallista henkilöllisyyden todistamista tarvitaan myös silloin, jos verkkopalvelutunnukset menevät lukkoon.
Laki vahvasta sähköisestä tunnistamisesta on tullut voimaan jo vuonna 2016, mutta siirtymäaika päättyy tämän vuoden lopussa. Siirtymäaikana tunnistusvälineenä on saatu käyttää myös vuoden 1990 jälkeen myönnettyä ajokorttia, mutta jatkossa se ei siis ole mahdollista.
Laki koskee kaikkia kuluttajille tarjottavia vahvoja sähköisiä tunnistusvälineitä, kuten verkkopankkitunnukset, mutta myös esimerkiksi teleyritysten mobiilivarmenteet ja henkilökortin kansalaisvarmenne.
Vahvan sähköisen tunnistamisen tarve on kasvanut sähköisten palvelujen käytön ja niissä käsiteltyjen luottamuksellisten tietojen lisääntymisen myötä.
Lainsäädännöstä johtuva muutos ei vaikuta jo myönnettyihin tunnistusvälineisiin.
Lakimuutoksen myötä se, että ihmisellä on joko voimassaoleva passi tai henkilökortti, muuttuu entistä tärkeämmäksi.
Nämä molemmat myöntää poliisi, toisin kuin taas ajokortin myöntää Trafi. Sekä passia että henkilökorttia haetaan poliisilta. Tavallinen henkilökortti samoin kuin passi on voimassa pääsääntöisesti viisi vuotta, minkä jälkeen se pitää uusia.
Muissa, kuin verkkopalvelutunnuksiin liittyvissä asioissa, 1.10.1990 jälkeen myönnetty ajokortti riittää edelleen tunnistautumiseen.
Tuula Jokiaho