MAINOS
MAINOS

Jokaisella yrityksellä on strategia

Alajärvellä tarjoiltiin osaamisen aamupalaa väkevällä asialla ryyditettynä, kun Seinäjoen yliopistokeskuksen yrittäjyyden professori Annika Tidström puhui paikalle saapuneille yrittäjille strategian arkipäiväistämisestä.

– En usko kun kuulen yrittäjän sanovat, ettei hänen yrityksellään ole strategiaa. Sellainen on jokaisella yrityksellä, sillä et ole yrittäjä jos et mieti mitä teet ja mihin tähtäät. Yrityksen strategia on rakennettu vähintään yrittäjän päähän, mutta se ei riitä, Tidström sanoi.

MAINOS

Kun strategia on määritelty, se vie yrityksen kohti menestystä. – Yrittäjän ei saa koskaan olla tyytyväinen nykytilaan, vaan mietittävä aina kasvua ja kehittymiskeinoja.

Tidströmiä harmittaa se, miten sekaisin ihmiset puhuvat eri käsitteistä.

Sloganit, visiot, strategiat ja missiot menevät sekaisin ja ihmiset rakastuvat konsepteihin, koska ovat kuulleet että niitä pitää olla. – Ei tällainen toimi, vaan käsitteet pitää analysoida. Kaikki ne liittyvät arkipäivän strategiaan.

Tidström totesi, että kaikki lähtee yrittäjän visiosta. Se on oltava jokaisella yrittäjällä. Se on se korkein tavoite, johon tähdätään. – Se on yksi lause, helposti sanottava ja inspiroiva. Sen voi sanoa asiakkaalle ensimmäisenä vaikkapa yrityksen nettisivuilla.

Visiosta taas kehitetään tavoitteet, jotka vastaavat kysymykseen ”mitä”? – Usein tämä tehdään liian monimutkaiseksi, esimerkiksi neljä tai viisi päätavoitetta riittää.

Yksi voi koskea vaikkapa tuotetta, toinen tehokkuutta, kolmas asiakkaita ja neljäs vaikkapa sisäisiä toimintoja, Tidström sanoi ja muistutti, että tarvitaan myös mittarit, joilla mitataan saavutettiinko tavoite vai ei?

– Näiden jälkeen tuleekin sitten se strategia, joka vastaa kysymykseen ”miten”? Miten pääsemme tavoitteeseemme?

Tidströmin mukaan arkipäivän strategia auttaa priorisoimaan ja auttaa tekemään oikeita asioita oikeaan aikaan. Näin se vähentää myös stressiä.

Yrityksen arvot Tidström näkee asiaksi, joista ei välttämättä tarvitse edes puhua. – Ovatko arvonne luottamus, tehokkuus, asiakastyytyväisyys? Eikö näiden arvojen tule olla niin automaattisia, että ne näkyvät jokaisessa yrityksen toiminnan osassa?

– Jos asiakkaanne osaa vastata teille, mitkä ovat yrityksenne arvot, niin silloin olette onnistuneet.

Myös yrityksen missio nostettiin osaamisen aamupalalla esille. Miksi yrityksesi on olemassa ja mikä on sen merkitys yhteiskunnassa?

Tidström jättikin yrittäjille monta asiaa pohdittavaksi ja ymmärryksen siitä, että strategia tuo pienellekin yritykselle määrätietoisuutta ja tehokkuutta, joka näkyy tuloksissa.

Tuula Jokiaho

Exit mobile version