MAINOS
MAINOS

JAMIn metallialan koulutus siirtyy kokonaan yrityksiin

JAMIn kone- ja metallialan koulutus siirtyy kokonaan yritysten sisällä oleviin oppimisympäristöihin. Uudistus on merkittävä, sillä myös osa oppilaitoksen koneista siirtyy yrityksiin.

Yksi oppimisympäristöistä tulee Tikli Groupille Vimpeliin. Teknologiateollisuus ry kehuu Järviseudulla syntynyttä yhteistyötä merkittäväksi.

MAINOS

JAMIn metallialan koulutus on tähän mennessä jakautunut Lappajärven ja Alajärven Kurejoen yksiköihin. Nyt opiskelu siirtyy kokonaan yritysten sisälle. Uudistusta on valmisteltu jo jonkin aikaa.

Muutos toteutetaan porrastetusti ja osa vanhoista opiskelijoista päättää opintonsa vielä Lappajärven yksikössä. Syksyllä aloittavat uudet opiskelijat tulevat kuitenkin aloittamaan opiskelunsa uusissa oppimisympäristöissä.

Aluverkoston rooli merkittävä

Tikli Group Oy:n tiloihin tulee kaksi oppimisympäristöä, joista toinen on keskittynyt alumiinin työstämiseen ja toinen raudan työstöön sekä muun muassa levy- ja hitsaustöiden opiskeluun.

– Tiklin tiloihin tulee luokkahuone opintojen teoriaosuuksia varten. Opettajat ohjaavat opiskelua ja tekevät arviointeja aivan kuten tälläkin hetkellä. Työssäoppimisen opiskelijat voivat suorittaa haluamassaan yrityksessä kuten tähänkin asti, kertoo JAMIn rehtori Matti Väänänen.

Osa oppilaitoksen koneista, esimerkiksi koneistuskeskus, robotti, profiilijyrsin ja saha siirtyvät kevään aikana Tiklin alumiinin työstön osastolle. Siirto toteutetaan osittain logistiikan opiskelijoiden toteuttamana.

Aiemmin on jo siirretty yksi robottisolu Alumechille Luoma-aholle. Vimpelissä ja Alajärven Luoma-aholla toimiva alumiiniyritysten verkosto Alucenter on keskeisessä roolissa uudessa toimintamallissa.

– Uusi koulutusmalli tuottaa entistä paremmin osaajia kaikkien yritysten käyttöön, Väänänen sanoo.

Selkeä etu opiskelijoille ja yrityksille

Muutos ei tarkoita sitä, että opiskelijat laitettaisiin heti ummikkoina tekemään työtä yrityksiin. Kyseessä on nykyaikainen tapa opiskella lähempänä käytännön työelämää.

– Opiskelijan näkökulmasta oppiminen on hyvin samanlaista kuin ennenkin, oppimisympäristö vain on realistisempi, sanoo Väänänen.

Myös Tiklillä ajatellaan, että malli on kaikkien kannalta varsin järkevä.

– Sekä oppilaitos, yritykset että itse opiskelijat hyötyvät mallista. Opiskelijoilla on hieno mahdollisuus tutustua metalliteollisuuteen ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin heti opintojen alusta lähtien.

– Mielestämme on tärkeää, että jo opiskelijana pystyy tekemään lopputuotteita ja näkemään oman kättensä jäljen valmiina tuotteena kaupassa. Tämä motivoi aivan varmasti, arvioi Tikli Group Oy:n toimitusjohtaja Pasi Arvola.

Hän lisää, että uusi koulutusmalli tuo oletettavasti helpotusta alueen kaikille metallialan yrityksille osaavan työvoiman saatavuuteen.

– Näin pystymme paremmin näyttämään, mitä nykyajan metalliteollisuus on. Tämä on meille iso asia, vaatii meiltäkin paljon resursseja, mutta koemme että koulutusympäristön päästäminen näin lähelle antaa meille paljon, Tiklin myyntipäällikkö Timo Mastokangas toteaa.

Valtakunnankin tasolla merkittävää

Teknologiateollisuus ry on julkaissut jäsenyritysten osaajatarveselvityksen, jonka perusteella alalle tarvitaan 53000 uutta osaajaa seuraavan neljän vuoden aikana.

Uusista osaajista noin 40 prosenttia tarvitaan ammatillisesta peruskoulutuksesta. Tehokasta ja työelämän osaamistarpeita vastaavaa koulutusta tarvitaan erityisesti hitsauksessa ja koneistuksessa.

– Jamin ja Alucenterin yritysten toteuttama malli on selkeä osoitus siitä, että ratkaisut kyllä löytyvät, kunhan tahtoa löytyy. Tätähän tehdään yhdessä nuorten ja heidän tulevaisuutensa eteen.

– Ammattiosaajia tarvitaan. Tämä on merkittävä panostus yrityksiltä, kehuu Teknologiateollisuus ry:n koulutuksen ja osaamisen johtava asiantuntija Anne Ahkola-Lehtinen.

Hänen mukaansa ammatillisien koulutuksen uudistuminen edellyttää tämän tyyppisiä ratkaisuja. Vanhoilla keinoilla ei pystytä vastaamaan tämän päivän haasteisiin.

– Eihän se toimi ollenkaan, että yritykset ovat toisaalla ja oppilaitokset jossain muualla. Ammatillinen koulutus tulee olla valmentavaa ja vastata työelämän tarpeisiin.

Exit mobile version