MAINOS
MAINOS

Vuoden 2019 äitiyspakkauksessa on panostettu laatuun

Vuoden 2019 äitiyspakkaus julkistettiin tänään torstaina. Äitiyspakkauksen tuotteiden valinnassa kiinnitettiin huomiota erityisesti tuotteiden laatuun.

Tämän vuoden pakkauksen kilpailutuksessa laatua painotettiin 70 prosenttia ja hintaa 30 prosenttia, kun edellisinä vuosina laadun painotus on ollut 50 ja hinnan 50 prosenttia.

MAINOS

Pakkauksessa on yhteensä 63 hyödyllistä tuotetta vauvaperheelle. Tuotevalikoima on käyttäjien toiveiden mukaisesti säilynyt pitkälti ennallaan. Uutena tuotteena on lisätty asiakkaiden toivomuksesta muun muassa lyhythihainen body, ja ensimmäistä kertaa pakkauksessa on mukana myös bodyja, joissa on venepääntie.

Vaatteissa on värikkäitä kuviointeja, mutta myös neutraaleja ja helposti yhdisteltäviä värejä. Vuoden 2019 vuodelaatikossa käytetään Robert Lönnqvistin suunnittelemaa kuosia, jossa seikkailevat värikkäät eläinhahmot.

Uuden äitiyspakkauksen valmistuminen vie yli vuoden ennen kuin se julkistetaan asiakkaille. Tämän vuoden pakkauksen kilpailutus alkoi loppuvuodesta 2017.

Eri organisaatioiden asiantuntijoista muodostettu raati valitsee ehdotuksista pakkauksen tuotteet. Kaikkien tuotteiden tulee täyttää vaatimukset, joita Suomen ja EU:n lainsäädäntö asettaa turvallisuudelle. Tuotteet testataan huolellisesti ja mallikappaleiden laatu tarkistetaan.

Viime aikoina äitiyspakkauksen vastuullisuus on herättänyt keskustelua.

– Kela kehittää vastuullisuuden kriteerejä edelleen tuleviin kilpailutuksiin ja selvittää erilaisia mahdollisuuksia tehdä äitiyspakkauksesta vastuullisempi ja ekologisempi. Kehitämme äitiyspakkausta jatkuvasti, kertoo etuuspäällikkö Johanna Aholainen.

Laki äitiysavustuksesta säädettiin vuonna 1937 ja ensimmäinen äitiyspakkaus jaettiin 81 vuotta sitten.

Äitiyspakkauksen vaihtumisajankohta vaihtelee jonkin verran vuosittain, koska edellisen vuoden pakkaukset jaetaan ensin loppuun. Tämän vuoden pakkausta aletaan jakaa aikaisintaan huhtikuun puolivälissä.

Exit mobile version