Kuortaneen kunta on tehnyt isoja asioita markkinoinnin ja viestinnän alueella parin viime vuoden aikana.
Kunta julkisti lauantaina uuden markkinointikampanjan, joka on kokoluokaltaan suuri Kuortaneen tapaiselle kunnalle. Kampanjan suunnittelu alkoi viime vuonna ja projekti jatkuu ensi vuoden loppuun.
Kuortaneen vahvuuksia esiin tuovassa markkinointikampanjassa panostetaan some- ja verkkomainontaan. Kampanjalla tavoitellaan valtakunnallista näkyvyyttä. Markkinoinnin kohderyhmät on mietitty etukäteen.
Tällä hetkellä pääkohderyhmänä ovat muuttajat ja lapsiperheet. Kampanjassa nostetaan esiin kuukausittain vaihtuvia, erilaisia Kuortaneesta kertovia teemoja.
Ensimmäiseksi teemaksi valittiin kunnan keskeinen sijainti ja laaja työssäkäyntialue. Asiaa kuvaillaan kertomalla, että koko Pohjanmaa on keihäänheiton päässä.
Myönteistä kehitystä
Kuortaneella on noin 3 500 asukasta. Kuortaneen kunta on yksi niistä kunnista, jonka asukasluku on kasvanut.
Alkuvuonna asukasluku on kasvanut 12:lla. Kunnanjohtaja Pentti Turunen kertoo, että edellisen kerran kunnan väkiluku kasvoi vuositasolla tarkasteltuna edellisvuoteen verrattuna vuonna 1993.
Työttömyysprosentti on maakunnan pienin eli 3,9. Kehittyvä yritystoiminta tarvitsee myös uutta työvoimaa. Kunnanjohtaja Turunen totesi, että monessa kunnassa on niiden omien sanojensa mukaan hyvä asua ja yrittää.
– Me uskomme, että ainakin meillä Kuortaneella tähän on omat perusteensa. Kuortaneella on hyvät ja kehittyvät palvelut. Esimerkiksi lapsiperheiden näkökulmasta palvelut toimivat ja arki on sujuvaa. Vahva yhteisöllisyys on luonut paikkakunnalle puolestaan monenlaista yhdistystoimintaa, joka tuottaa kuntaan tapahtumia ympäri vuoden.
Vaihtuvat teemat
Kunnan viestintäkoordinaattori Tuomas Ojajärvi kertoo kunnan tarkoituksena olevan, että markkinointikanavia lisätään ensi vuonna. Ensi vuoden osalta kunnassa käydään keskusteluja muiden valtakunnallisten kanavien käyttämisestä.
– Olemme keskustelleet televisiomainonnasta. Mitään kanavaa ei ole tässä vaiheessa suljettu tässä vaiheessa pois. Kanavaa mietitään myös senkin mukaan, miten kampanja onnistuu tämän vuoden osalta. Se kertoo meille myös siitä, millaisia kanavia me ensi vuonna haemme, valottaa Ojajärvi.
Markkinointikampanjan kustannusarvio on noin 60 000–70 000 euroa. Visuaalisesta ilmeestä vastaa Myynninmaailma. Kunta sai projektiaan varten tarjoukset viideltä eri toimijalta.
Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Teppo Toivola kertoo, että valtuutetut ovat lauantaina julkistetun kampanjan takana.
– Henki on ollut hyvä – niin tässä kuin muissakin asioissa.
Kunnanhallituksen puheenjohtaja Annu Ridanpää-Taittonen on Toivolan kanssa samoilla linjoilla kuntapäättäjien yksimielisyydestä.
– Olemme toivoneet ja odottaneet materiaalilla oikein rohkeaa ulostuloa – ei mitään tavallista mömmöä vaan vähän räväkkää, joka pistää miettimään.
Iso lähtölaukaus
Kuortaneen kunnan uusi markkinointikampanja käynnistyi näyttävästi. Jo ennakkoon kunnan kotisivulta sai vihiä, että lauantaina kunta järjestää tiedotustilaisuuden.
Tiedotustilaisuus striimattiin suorana kunnan Facebook-sivulla. Materiaalin voi myös katsoa jälkikäteen.
Tilaisuuden alkaessa kunnan kotisivulle päivittyi uudesta kampanjasta kertova Kuortane 2.0 -valikko, josta pääsee katsomaan ensimmäisen mainosvideon.
Tuomas Ojajärvi kertoo, että kuukausittain vaihtuvilla videoilla on mukana kuntalaisia joko omina itsenään tai erilaisissa rooleissa.
Virpi Poikelin