Vimpeliläinen Nelimarkan Leipomo on pitänyt ihmisiä leivässä jo 60 vuotta. Leipomon perusti Kalevi Nelimarkka 1. joulukuuta vuonna 1960. Leipomo työllisti myös hänen vaimonsa Elvin.
Toisen polven leipomoyrittäjä Kimmo Nelimarkka tuli mukaan vuonna 1986, hänen poikansa Perttu Nelimarkka vuosi sitten.
Leipomon uunit kuumenevat perinteisesti joka arkiaamu kello 4.30. Tuoreet leivät, sämpylät ja pullat lähtevät aamunkoitteessa jakeluautoilla ympäri maakuntaa. Asiakkaina on vähittäiskauppoja, grillejä ja suurtalouksia.
Jatkuvaa kehitystyötä kuluttajia kuunnellen
Nelimarkan Leipomossa on vakituisesti seitsemän työntekijää. Kesällä käsiparien määrä kasvaa noin kymmeneen. Osaavat ja sitoutuneet työntekijät ovatkin Pertun ja Kimmon mukaan yrityksen selkäranka ja tärkein voimavara.
Kimmolla on leipomossa vastuu tuotteista ja taloudesta, kun taas Perttu vastaa myynnistä, markkinoinnista sekä asiakkuuksista. Molemmat kuitenkin iskevät kätensä taikinaan osana arjen pyöritystä.
Pertun tie vei ensin opiskelemaan ja muihin töihin Seinäjoelle. Ajan myötä leipomo veti kuitenkin puoleensa, ja syyskuussa 2019 Perttu päätti palata leipomon arkeen.
Kimmon alku perheyrityksessä oli aikanaan dramaattisempi.
– Olin armeijassa vuonna 1985, kun leipomo paloi. Kun uutta alettiin rakentaa, minun oli tehtävä päätös, tulenko tähän mukaan. Päätin tulla, ja tehtiin sitten vähän isompi leipomo, hän kertoo.
Sittemmin laajennuksia ja uudistuksia on tehty tasaisesti: viimeisimpänä kahvilan sisätilojen ilmeen uusiminen keväällä 2020.
– Tavoitteena on kehittää yritystä ja tuotteita jatkuvasti, trendejä ja kuluttajien toiveita kuunnellen, kuvaa Perttu Nelimarkka.
Nelimarkan leivillä on kasvanut jo monta sukupolvea
Vaikka tuotteita on paljon ja uusia kehitetään jatkuvasti, yksi on ylitse muiden: Nelimarkan Hapanohut. Se on ruisleipä, jonka juuri juontaa leipomon perustamisaikoihin ja jolla moni on kasvanut lapsesta aikuiseksi.
– Hapanohut valmistetaan edelleen samalla reseptillä kuin alkuaikoina, sanoo Kimmo Nelimarkka.
”Perusteellisen hyvää” -slogan leipäpussin kyljessä on asiakkaan suusta.
Ruisleipien rinnalla talon tunnetuimpia tuotteita ovat erilaiset sämpylät, muun muassa Rouhesämpylä, ja pullat, kuten VadelmaVeivi.
Maku ja tuoreus ratkaisevat markkinoilla
Leipomoyrittäjät tietävät, että leipä on suomalaisille sydämen asia. Eri alueilla totutaan ”omaan leipään”. Moni muualle muuttanut hakeekin kotiseudulla käydessään tuttuja tuotteita isommat satsit.
Markkinoilla pärjätäkseen on tunnettava kuluttajien makunystyrät.
– Maku ja tuoreus. Ne ratkaisevat, summaa Kimmo Nelimarkka. – Tuotteen pakkauksella on myös suuri merkitys, lisää Perttu Nelimarkka.
Kylän kohtauspaikka
Nelimarkka, tuttujen kesken Nellu, on paitsi leipomo, myös 55-paikkainen kahvila-myymälä ja vimpeliläisten kohtauspaikka, jossa tavataan ja puhutaan maailman asiat kuntoon.
Pesäpallopelit viereisellä Saarikentällä rytmittävät kahvilan elämää, ja jälkipeli kahvilassa saattaakin olla kuumaa kuin leipomon uuni.
Kahvilalla on roolinsa myös leipomon tuotekehityksessä, sillä siellä tapahtuu myös uusien tuotteiden koemaistatus.
– Asiakkaat kyllä kertovat, onko tuote onnistunut, Kimmo Nelimarkka naurahtaa.
Korona lykkää 60-vuotisjuhlintaa
Koronan takia Nelimarkan Leipomon syntymäpäiviä päästään juhlimaan vasta myöhemmin.
– Kiitämme lämpimästi kaikkia asiakkaitamme, henkilökuntaamme ja yhteistyökumppaneitamme. Juhlitaan yhdessä kakkukahvien merkeissä myöhemmin, Nelimarkat toteavat.