Koronarokotusten alkaminen tuo asioinnin sosiaali- ja terveyspalveluissa jokaiselle ajankohtaiseksi. Kuusiokunnissa poikkeustila on nostanut kysymyksiä rokotusten ja muidenkin palveluiden ajanvarauksesta.
– Meille on tullut yhteydenottoja muutamasta asiasta, joita katsoimme olevan paikallaan avata, Kuusiolinna Terveys Oy:n toimitusjohtajana aloittanut Juha Viitasaari toteaa.
Koronarokotukset on saatu hyvin alkuun, mutta rokotteiden saatavuus vaikuttaa rokotusaikojen saatavuuteen koko maassa. Rokotuksissa noudatetaan THL:n ohjeistuksia.
– Muuhun Etelä-Pohjanmaahan nähden rokotusprosentti on Kuusiokunnissa hyvällä tasolla. Eri sairaanhoitopiireissä toimitukset vaihtelevat, mutta valtakunnallisestikin meillä on hyvä rokotustahti. Kuusiokuntien väestön rokotustilanteesta kertova mittari löytyy jo nyt verkkosivuiltamme, Viitasaari avaa.
Eri väestöryhmille on suositusten mukaisesti osoitettu eri valmistajien rokotteet. Tästä syystä yksi ryhmä saattaa hetkellisesti saada laajemmin rokotuksia ennen toista.
Rokotusaikoja voivat tällä hetkellä varata itse vain riskiryhmään 1 kuuluvat alle 70-vuotiaat. Yli 80-vuotiaille soitetaan ajan varaamiseksi. Aikoja voi varata Hyvis.fi-palvelussa tai ajanvarausnumeroista, jotka ovat nyt avoinna maanantaisin, tiistaisin ja perjantaisin kello 11-14. Mikäli puhelu ohjautuu vastaajaan, ei aikoja ole sillä hetkellä tarjolla.
– Tuolloin on maltettava odottaa ja kokeiltava myöhemmin uudelleen. Kaikilla tulee olemaan mahdollisuus rokotukseen aikanaan. Tiedotamme, kun saamme uusille ryhmille ajanvarauksen avattua.
Aikoja puhelimitse ja mobiilisti
Kuusiolinnan ajanvarausta on kehitetty yhä monipuolisemmaksi. Ajanvarausnumero toimii niin kiireellisen kuin kiireettömän hoidon tarpeessa.
– Kiireettömissä tapauksissa kannattaa jättää takaisinsoittopyyntö, mikä on hämmentänyt joitain. Olennaista on valita takaisinsoitto painamalla numeroa yksi ja kuunnella nauha loppuun, jolloin järjestelmä katkaisee puhelun, Viitasaari kertoo.
Kuusiolinna seuraa ajanvarauksen toimintaa säännöllisesti. Alkuvuonna takaisinsoitto toteutui saman päivän aikana joka kerta niissä tapauksissa, joissa soittopyyntö on onnistuttu jättämään toivotusti.
Keskimääräinen odotusaika on ollut alle 20 minuuttia. Suorista puheluista 82 prosenttiin on vastattu heti.
– Toimivuus onkin parantunut puolessa vuodessa selvästi. Pyrimme kehittämään toimintoa edelleen varmistamaan jokaisen puhelun onnistumisen. Koronan myötä palvelunumeroiden käyttö moninkertaistui. Siitä huolimatta Kuusiolinnassa reagoidaan aina yhteydenottoihin.
Takaisinsoitto tulee yleensä tuntemattomasta numerosta. Mikäli soittajaa ei tavoiteta 2-3 yrityksellä, lähetetään tekstiviestillä pyyntö soittaa ajanvaraukseen. Vaihtoehtona puhelinpalvelulle on sähköinen ajanvaraus, joka onnistuu hyvis.fi-palvelun kautta tai mobiilisovelluksella.
Sähköisen palvelun käyttö helpottaa yhteydenottoa niin ajanvarauksessa kuin etäpalveluissa. Kiireellisissä asioissa kannattaa muistaa myös päivystysapupuhelin 116117, joka on avoinna vuorokauden ympäri. Hätätapauksissa tulee aina soittaa numeroon 112.
Kaikkiaan koronan myllerryksestä huolimatta Kuusiolinnan sote-palveluissa jatketaan luottavaisin mielin eteenpäin.
– Toki meitä haastaa työvoiman saatavuus, kuten joka puolella Suomea. Koronatoimet ja rokotukset vaativat henkilökunnalta paljon. Kuitenkin esimerkiksi lääkäritilanteessa on hyviä näkymiä, sillä Ähtäriin ja Kuortaneelle on tulossa uusia lääkäreitä ja Alavudenkin on tilanne kohentunut, Viitasaari kiteyttää.