Alajärven yritysten syysmarkkinat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Torstaina alkanut tapahtuma jatkuu vielä lauantaina. Liikkeelle oli lähdetty tarjousten perässä. Myös markkinoille osallistuneiden yritysten kahvitarjoilut houkuttivat.
Perjantaina saattoi Alajärven keskustassa bongata myös pupujussin kavereineen välittämässä viestiä hampaiden harjauksesta ja terveellisistä välipaloista. Suun terveyttä kaikille -kampanja tuli lähelle eri-ikäisiä ihmisiä.
Kuhinaa on riittänyt esimerkiksi Alajärven Osuuspankin edessä, jossa makkarakojua kohti on kiemurrellut ajoittain parinkymmeneen metriin kiemurrellut jono. Ensimmäiset paikalle saapuneet olivat asialla jo puolta tuntia ennen ilmoitettua h-hetkeä.
– Meillä on myös kahvia, munkkeja ja mehua lapsille ja karkkiakin. Emme ole pitkään aikaan päässeet järjestämään mitään tapahtumaa.
– Päätimme, että kun on yrittäjien syysmarkkinat, mekin haluamme olla mukana. Olemme aika isoilla määrillä varautuneet siihen, että ihmiset lähtevät liikkeelle. Makkarat eivät lopu kesken, vakuutti pankinjohtaja Markku Pelkonen.
Omaa vuoroaan jonon häntäpään puolella odottanut rouva kertoi jo kaivanneensa sitä, että pääsee ihmisiä tapaamaan.
Hyvällä fiiliksellä
Myös K-Rauta Alajärvellä on pitänyt kiirettä markkinaperjantaina. Myyjä Teija Pesu kertoo väkeä olleen liikkeellä jo aamuseitsemästä lähtien.
Tarjoukset ja etenkin täytekakkutarjoilu on houkutellut väkeä paikalle. Torstai-lehden ilmoitusliitteen tarjouksia on myös tutkittu tarkkaan, sillä asiakkaille on myös jouduttu tarjoamaan ei-oota.
– Lehdessä oli, että kahvitarjoilu alkaa kymmeneltä ja jo sitä ennen kyseltiin kahvin perään.
Syksy on rautakaupan alalla kiireistä aikaa, kun kesäsesonki vaihtuu syksyyn. Kesällä keskitytään pihaan ja syksyllä ihmiset innostuvat maalaamaan, tapetoimaan ja sisustamaan kotejaan.
Tänä syksynä sisustuksen värimaailmassa toistuvat maanläheiset värit ja retro eli esimerkiksi keltaista ja vihreän eri sävyjä. Enää ei käytetä pelkästään mustaa, valkoista ja harmaata.
– Rottinki teki paluun ulkotavaroissa ja sisäkäyttöön on tullut esimerkiksi rottinkilyhtyjä. Metallin sävyjä ovat tänä syksynä ruusukulta ja kullan eri sävyt.
Alajärven Levijoelta keskustaan saapunut Taina Levijoki poikkesi K-Rautaan täytekakkukahveille. Hän kertoo tutkailleensa K-Raudan tapettivalikoimaa. Suurta remonttia ei ole loppusyksyyn suunnitteilla, mutta lastenlasten käytössä oleva entinen lastenhuone saanee uudet tapetit.
– Huone on nykyisin tyttöjen leikkihuoneena ja siellä on nukkeja ja Mollamaijoja.
Kauppareissun aikana Taina Levijoki kävi myös entisen työpaikkansa eli Alajärven Osuuspankin edustalla markkinatunnelmaa haistelemassa.
– Ihmiset ovat liikkeellä hyvällä fiiliksellä, kun lähes kahden vuoden tauon jälkeen pääsee kokoontumaan.
Yhteismarkkinoinnin puolesta
K-Rauta Alajärven yrittäjä Matti Ahonen kokee Alajärven yritysten syysmarkkinoista tehdyn mainosliitteen tärkeäksi.
Hän liputtaa Alajärvellä Kaupan kehittämisryhmän aikanaan aloittaman yhteismarkkinointiperinteen puolesta. Ahosen itse on osallistunut yhteismarkkinointitempauksiin jo 2000-luvun alkupuolella aloittaessaan Alajärvellä yrittäjänä.
– Yksikään yritys ei pärjää yksin. Yhteismarkkinoinnilla kuluttajille selviää yritysten tarjoaman valikoiman laajuus, oli kyse sitten tavarasta tai palvelusta. Yhteismarkkinoinnilla tavoittaa koko seutukunnan ihmiset käyttämään palveluita. Toivotaan, että ihmiset käyttävät seutukunnan palveluita, että niitä on jatkossakin.
K-Rauta Alajärven laajennetun myymälän avajaiset siirtyivät viime vuonna koetun ensimmäisen koronasulun takia.
– Nyt on voitu kutsua ihmiset kakkukahveille, iloitsee Matti Ahonen.
Virpi Poikelin