Alajärvellä kolme vuotta sitten ovensa avannut automyynti Kosican on myynyt nyt tuhat vaihtoautoa.
Lokakuussa 2018 yrittäjä Teemu Maunuksela esitti automyyjä Jussi Latvalalle suunnitelman, että autoja pitäisi myydä yksi per päivä ja kolmen vuoden päästä olla tuhannessa myydyssä autossa.
– Pihassa oli tuolloin tasan yksi auto, Toyota Verso, joten ajatus tuntui aika optimistiselle, Latvala nauraa nyt, kun autoja on myyty tuo yksi päivässä ja muutamana useampikin.
Myydyistä autoista noin puolet on päätynyt käyttäjilleen 80 kilometrin säteelle liikkeestä ja puolet eri puolille Suomea. Etenkin viime vuonna, koronavuonna jolloin ei paljonkaan liikuttu, läheltä tulevien asiakkaiden osuus korostui.
Halutuin auto Kosicanilta on kymppitonnin hintainen. – Esimerkiksi kymppitonnin Volvo lähtee heti uudelle omistajalle, Latvala kertoo.
Tarjontaa on kuitenkin oltava laidasta laitaan, ihan kaikenlaisille autoille on kysyntää, kunhan hinnoittelu osuu nappiin. Valtaosa kaupoista tehdään suoralla kaupalla, vaihtoauto tulee ehkä joka kolmannen kaupanteon yhteydessä.
Suurin pullonkaula myynnin kehittymiselle tällä hetkellä onkin se, että autoista on pulaa. Maunuksela ostaa autoja niin yksityisiltä kuin muilta autoliikkeiltäkin eri puolilta Suomea Oulun ja Helsingin väliltä ja tällä hetkellä ongelma on siinä, että tarjontaa on vähän.
– Käytettyjä autoja alkaa olla hankala löytää, koska uusien autojen kauppa ei käy ja monilla valmistajilla on myös toimitusvaikeuksia. Myös alan yleinen epätietoisuus tulevasta hidastaa uusien autojen kauppaa, Maunuksela kertoo.
Kun uusien autojen myynti sakkaa, niin käytetty auto sen sijaan myy. Etenkin Etelä-Suomessa moni on hankkinut kakkosautoksi käytettyjä ja niinpä nämä autot ovat poissa pohjoisemman vaihtoautomarkkinoilta.
Hybridejä ja sähköautoja ei Kosicanilta paljon kysellä, mutta kiinnostus niitä kohtaan on kasvussa. Meidän pitkät välimatkamme kuitenkin hillitsevät kysyntää.
Diesel- ja bensa-autot ovat täällä edelleen ykkösiä ja ovat sitä varmasti vielä pitkään. Dieselautoja myydään bensaversioita enemmän.
Varustelutasoa moni autoa etsivä kaipaa autostaan nykyisin takavuosia enemmän. Lisäksi moni tarvitsee tilaa perheen tai harrastusten vuoksi ja se, mitä autoista yleensä mitataan asiakkaan pyynnöstä, ovat takapenkin leveys ja tavaratilan koko.
Kilometrejä myytävissä autoissa on pääsääntöisesti takanaan 150000-300000 kilometriä, mutta tämä riippuu paljon merkistä.
– Kaikenlainen kauppa käy maastureista pikkuautoihin. Suosituimpia ovat edelleen farmariautot, mutta kun hinta on kohdallaan, kaikki myy, Latvala sanoo.
Kosicanilla on tyypillisesti myynnissä samaan aikaan noin 30 vaihtoautoa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Lisäksi myynnissä on ja mielellään otetaan myös asiakkaiden myyntitiliautoja, jossa asiakas myy omaa autoaan ja liike hoitaa kaupanteon omilla myyntikanavillaan.
Tämä on monelle hyvä ratkaisu, etenkin jos autosta on vielä rahoituseriä jäljellä tai se on sen hintainen, että ostaja tarvitsee siihen rahoituksen. Näidenkin asioiden hoitaminen sujuu kätevästi, kun Kosican hoitaa myynnin ja rahoituskuviot asiakkaan puolesta.
Kosicanilla tiedetäänkin, että alalla toimitaan palveluammatissa ja kravatit kaulassa ei töitä tehdä. Tyytyväisten asiakkaiden kautta liikkeeseen on nyt alkanut tulla uudelleen kolme vuotta sitten myytyjä autoja, joita asiakas nyt tulee vaihtamaan tutusta paikasta nuorempaan.
– Kiitos menestyksestä kuuluukin asiakkaillemme, jokaisesta hintaluokasta autonsa meiltä ostanut on aivan yhtä tärkeä, Maunuksela ja Latvala toteavat.
Tuhannen myydyn auton jälkeen on hyvä lähteä tavoittelemaan seuraavia tavoitteita, sillä nyt kun huolellinen pohjatyö on tehty, kasvun odotetaan edelleen jatkuvan.
Tuula Jokiaho