MAINOS
MAINOS

Ossi Ojala lähtee moottoripyörien SM-jääratakauteen paremmista asemista kuin koskaan

Ossi Ojala starttaa moottoripyörien jäärata-ajojen SM-osakilpailuihin nyt kahdeksatta kautta. Viimevuotinen pronssi on nyt tarkoitus kirkastaa mieluiten kultaiseksi.

Viime kaudella moottoripyörien SM jäärata-ajossa kolmanneksi sijoittunut ja ASMP:tä edustava lehtimäkeläinen Ossi Ojala lähtee alkavalle kaudelle hyvin luottavaisella mielellä.

Yksiselitteinen tavoite on kirkastaa viime vuoden mitali ja kaikki mahdollisuudet tähän on nyt olemassa.

MAINOS

Seinäjoelle 12.2. alkavaan kisakauteen on hyvä lähteä luottavaisin mielin, koska takana on jääharjoittelua nyt todella paljon. Lehtimäen Kangaslammen rata saatiin hyvää ajokuntoon jo joulukuun puolivälissä ja sen jälkeen jäällä on päästy ajamaan joka viikonloppu ilman taukoja.

Ossi ajaa SM-kisaa luokassa 250A ja ajokkina hänellä on vuoden 2018 Honda CRF 250R. Tämä pyörä on tullut kuljettajalleen viimein kunnolla tutuksi nyt, kun treenejä on päästy tekemään kunnolla ja sen lisäksi että treenitunteja on nyt ennen kisaa takana jo todella paljon, on ehditty tehdä myös testityötä.

– Alustan kanssa on menty paljon eteenpäin ja moni muitakin uusia hyviä juttuja on saatu aikaan. Oikeastaan vain moottorin kanssa on vielä työtä tekemättä ennen ensimmäistä kisastarttia.

Ossi tekee pyöränsä huollot pitkälti itse, samoin mekaaniset säädöt, mutta Jarmo Niskanen Jyväskylästä säätää moottorin ja myös alusta on hänen tekemänsä.

Niskanen toimii myös Ossin valmentajana ja näkee sivusta seuraten monia sellaisia asioita, joita kuljettaja ei itse huomaa. Siksi valmentajan olemassaolo on menestyksen kannalta tärkeää.

Kisat käynnistyvät Seinäjoella 12.2., mikäli pandemiatilanne sen sallii, mutta todennäköisesti kuitenkin ilman yleisöä. Kilpailutahti jatkuu siitä tiiviinä Orivedelle, Konnevedelle ja Kajaaniin, jossa viimeisen osakilpailu ajetaan 12.3.

SM-sarjoissa ajetaan aina kaksi starttia per kisa, eli mestaruudet ratkotaan kahdeksan kilpailun pohjalta.

Viime kaudella Ossin kanssa samaa luokkaa SM-sarjassa kiersi 12 kuljettajaa, tästä talvesta ei vielä tiedä. Näppituntuma on, että osallistujamäärä on laskussa, sillä moni usea on lopettanut ja vastaavaa määrää uusia kuljettajia ei ole tiedossa.

Uusia kuljettajia lajin pariin on varmasti kuitenkin nousemassa, jos jotain voi päätellä siitä vipinästä, mitä Kangaslammen harjoitusradalla on viikonloppuisin. Junnuja on mukana entistä enemmän, valtaosa saapuu Lehtimäelle harjoittelemaan eteläisemmästä Suomesta.

Myös paikalliset aloittelijat ovat tervetulleita radalle. Kalustoksi riittää alkuun vaikkapa crossipyörä piikkipyörillä, sekä kypärä. Radalle voi tulla testaamaan lauantaisin kello 11-17 ja sunnuntaisin kello 12-17 ja paikalla olevilta vanhemmilta harrastajilta saa varmasti hommaan myös hyviä vinkkejä.

Ojalan menoa jäällä tukee tänä talvena Peta Ojala Oy, Hot Steel Oy, Kummit , Letec Motors, Hiiltek Oy, Japo, Op Lehtimäki, JMH Osat, Tmi Taneli Rantakangas, JML Sports , Tapio harvesters, ASMP, Motevix , Tmi Ranso, Lehtimäen pelti Ky, Lehtimäen sähkö Oy, Hernesmaan auto ja osa, Puutili Ky, Keratek talotekniikka Oy, Tuurin pyörä, Neste Lehtimäki, Hierontapaja tervaskanto, Kivimies infra ja Karin luomutila.

Moottorin, ja iskunvaimentimien säädöistä vastaa Jarmo Niskanen, Turbotec.

– Ja ei pidä unohtaa, että tukijoina myös ystävät ja sukulaiset, Ossi kiittää.

Exit mobile version