Alajärvellä etsittiin tammi-helmikuussa liikkuvinta yritystä. Vapaa-aikapalveluiden ja Alajärven Yrittäjien yhteiseen kampanjaan osallistui kymmenen yritystä. Omien sarjojensa voittajiksi selviytyivät Sähköasennus Jari Mattila Ky, Alvariini Oy ja Hoivakoti Helmikartano Oy.
Liikkuvin yritys -kampanjan tarkoituksena oli saada työikäiset liikkumaan ja huomioimaan liikunnan terveysvaikutuksia. Kilpasarjoja oli neljä: minisarja 1–5 työntekijän yrityksille, pienempi keskisarja 6–15 työntekijän yrityksille, isompi keskisarja 16–50 henkeä työllistäville ja jumbosarja yli 51 työntekijän yritykselle.
Kampanjaan osallistui 111 henkeä. Liikuntasuorituksia kirjattiin kaikkiaan 3 955 eli 1 977:n ja puolen tunnin edestä. Yhtä osallistujaa kohti liikuntaa kertyi 50 vuorokautta kestäneen kampanja-ajan puitteissa 35,6 suoritusta eli 17,8 tuntia.
Kilpailu oli tiukka, sillä esimerkiksi minisarjan voittajan ja toiseksi sijoittuneen välinen ero oli kaksi tuntia.
Yritysten yhteinen juttu
Suoritusmerkinnän sai jokaisesta puolen tunnin liikunnasta, olipa se sitten hyötyliikunnaksi luokiteltavaa lumenluontia tai vaikka kuntosaliharjoittelua. Päivän aikana oli mahdollisuus saada maksimissaan kaksi suoritusmerkintää henkilöä kohti.
Liikuntasuoritusten määrä suhteutettiin yritysten henkilöstömäärään. Isomman keskisarjan voittaneen Helmikartanon yrittäjä Anu Kujala kertoo, että heillä suoritukset tulivat pääosin ulkoliikunnasta: hiihdosta, kävelystä, lumikenkäilystä ja patikoinnista. Kampanjasuorituksia on saatu myös osallistumalla jumppaan.
– Meillä on liikkuvaa väkeä paljon ja kampanja myös innosti liikkumaan. Liikunnan harrastaminen jatkuu ehdottomasti, 16 työntekijän yhteisöä luotsaava Kujala kertoo.
Minisarjan voittaneen Sähköasennus Jari Mattilan työntekijä Miska Mattila kertoo pelaavansa padelia, käyvänsä kuntosalilla ja lenkkeilevänsä koiran kanssa.
– Työterveyshoitaja sanoi, että liikuntaa ei saa jättää työmaalle.
Pienemmän keskisarjan ykkösen, Alvariinin, yrittäjä Salla Hemminki sanoo, että myös heillä työntekijät ovat aikaisemminkin harrastaneet liikuntaa. Kampanja on toiminut motivaattorina liikunnan harrastamiseen.
– Meillä oli kampanjan aikana iloisia pöytäkeskusteluja, joissa vaihdoimme kuulumisia hiihdetyistä matkoista ja muusta liikunnasta.
Alajärven liikkuvin yritys -kampanja jatkuu vuoden kuluttua.
Virpi Poikelin