MAINOS
MAINOS

Uurinmäet korjaavat, kun autoilija kolaroi

Jesse ja Mauri Uurinmäki kertovat, että kun kolarissa vaurioituneeseen autoon tarvitaan uusia osia, niin lähes kaikki maalataan paikan päällä täsmälleen oikean värisiksi taustalla olevassa maalauskammiossa. Koko autoa tarvitsee maalata uudelleen enää hyvin harvoin.

– Joskus kun halliin on tuotu kunnolla kolaroitu auto, sitä miettii, että tuostako pitäisi saada uudenveroinen? Olisi varmaan voinut jonkun helpommankin ammatin keksiä, mutta ei ehkä yhtä mielenkiintoista, toteaa pian 40 vuotta kolarikorjauksia Alajärvellä tehnyt Mauri Uurinmäki.

Tänä päivänä kolarivaurioita korjatessa ei enää tarvitse tarttua hitsipilliin, sillä se aika on jäänyt kauas taakse. Ennen hitsattiin ja sitten auto ylimaalattiin, kun taas nykyisin koko auto maalataan enää vain hyvin harvoin ja oviakaan ei enää lähdetä oikomaan, vaan vaihdetaan uusi tilalle.

MAINOS

Kolarikorjaamo M&A Uurinmäki Oy perustettiin vuonna 1984 Maurin ja hänen nykyisin eläkkeellä olevan veljensä Atson toimesta. Vuodesta 1990 lähtien korjaamo on sijainnut Alajärvellä teollisuusalueella, jossa olevaa hallia laajennettiin 2016 ja samalla rakennettiin uusi maalauskammio.

Työtä Maurin rinnalla on viimeiset kymmenen vuotta tehnyt hänen poikansa Jesse sekä 1-2 ulkopuolista työntekijää. Sopivan työvoiman löytäminen on haaste, jonka kanssa yrityksessä painitaan jatkuvasti, sillä työtä riittää.

Valtaosa kolariautoista tulee Alajärveltä ja lähikunnista, kuten Vimpelistä, Lapajärveltä, Evijärveltä, Kyyjärveltä ja Soinista. Lähes kaikki työt tulevat vakuutusyhtiöiden kautta, joiden kaikkien kanssa Uurinmäellä on sopimukset, mutta osa korjauksista tulee suoraan asiakkailta.  Yleisremontteja ei tehdä oikeastaan lainkaan, vaan osaamisessa on keskitytty vauriokorjauksiin ja tuulilasien uusimisiin.

Vaikka autokanta on maassamme yhä vanhempaa, niin korjaamolle vakuutusyhtiöiden piikkiin korjattavaksi tulee lähinnä vain tuoreempia autoja, yleensä uusista noin viisivuotiaisiin saakka. Pahasti kolaroidut autot menevät helposti lunastukseen ja moni vanhemman auton omistaja hyväksyy pienet lommot autossaan ja ottaa kertakorvauksen.

Tyypillisimmin korjaamoille päätyvät autot, joissa on vaurioita pihoissa ja parkkipaikoilla sattuneista kolhuista tai yhä useammin myös eläinvahinkojen aiheuttamina.

Autot korjataan tarkoin valmistajan ohjeiden mukaisesti. Uudet osat tulevat yleensä maalaamattomina ja ne maalataan täsmälleen oikean värisiksi paikan päällä.

Kolarikorjaamolla on kiireisintä silloin, kun liikennemäärät ovat suurimpia. Niinpä esimerkiksi talven liukkaat eivät täällä maaseudulla aiheuta sesonkia, vaan enemmänkin viikonloput ja kesät. – Autoissa on hyvät renkaat ja turvavälineet, joten liukkaankelin kolareja ei täällä paljon tapahdu, Mauri Uurinmäki toteaa.

Usein vahinko sattuu silloin, kun korjaamon ovet ovat kiinni, joten hinausliikkeet tuovat autoja pihaan odottamaan korjausta tai jos autolla pystyy ajamaan, asiakkaat tuovat ne itse. Vaikka maksajana korjauksessa olisi vakuutusyhtiö, on asiakkaalla oikeus päättää, missä auto kunnostetaan. 

– Tällä alueella autot tuodaan yleensä meille, vuosikymmenten varrella on syntynyt pitkäaikaisia asiakassuhteita.

Jesse Uurinmäki laskee, että vuositasolla heillä korjataan vauriot noin 200 autosta. Tämän lisäksi firmaan ostetaan vakuutusyhtiöiltä kolariautoja korjattavaksi ja jälleenmyyntiin, etenkin uudehkoja paketti- ja lava-autoja. Niitä korjaillaan aina silloin, kun muuten on hiljaisempaa.

Yritys vuokraa myös 4 hengen matkailuautoa ja vesijettiä, joilla oli varsinkin koronavuosina kova kysyntä. Nyt asuntoautoa on mahdollista saada vuokralle vielä tämänkin kesän lomille!

Tuula Jokiaho

Exit mobile version