MAINOS
MAINOS

Takapuskurin hiillostaminen vähentää liikenneturvallisuutta

Turvaväliä edellä ajavaan saa pidennettyä alentamalla omaa ajonopeutta. Sateella tai muutoin huonon näkyvyyden vallitessa turvaväliä on pidennettävä. Kuva: Ville-Veikko Heinonen / Liikenneturva

Iso osa Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilevista kertoo, että takana ajavat roikkuvat perässä usein vaarallisen lähellä. Moni kertoo myös nostaneensa omaa ajonopeuttaan liian liki takana ajavan vuoksi. Liikenneturva muistuttaa, että takapuskurin hiillostaminen ei ole turvallinen tapa liikenteessä. Turvavälillä säilytetään oma toimintamahdollisuus yllättävissä tilanteissa ja parannetaan liikenteen ilmapiiriä.

Kyselyssä selvitettiin myös autoilevien kokemuksia turvavälistä. Kolme neljästä kyselyyn vastanneesta autoilevasta kertoo, että takana ajava on roikkunut perässä vaarallisen lähellä usein tai joskus. Vastanneista 42 prosenttia kertoo myös nostaneensa omaa ajonopeuttaan tilanteen vuoksi.

MAINOS

– Takaa tuleva ei välttämättä koe toisen takapuskurissa roikkumista niin stressaavana kuin edellä ajava – etenkin jos siitä on tullut enemmän sääntö kuin poikkeus. On kuitenkin muistettava, että takapuskurin tuntumassa roikkuva tekee karhunpalveluksen myös itselleen. Kun turvaväliä ei ole, ei näe mitä edessä tapahtuu, eikä tilanteiden ennakointi ole mahdollista. Turvavälillä säilyttää pelivaran yllätysten varalta ja ajaminen on myös tasaisempaa ja taloudellisempaa, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tarja Korhonen.

Letkassa ajaminen hankaloituu

Kun ajetaan letkassa, lyhyet välit vaikuttavat suoraan ajomukavuuteen. Mitä lähempänä toisiaan ajetaan, sitä enemmän ajonopeus tempoilee ja liikenteeseen syntyy niin sanottua haitariliikettä. Kunnon turvavälein jono etenee jouheasti ilman nykimistä. Liian lähellä toista ajaminen voi johtaa helposti peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin.

– Jos huomaa edessä ajavien kulkevan lähellä toisiaan, kannattaa jättäytyä kauemmaksi. Näin yllättävän tilanteen edessä itsellä on enemmän aikaa toimia, Korhonen vinkkaa.

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista 68 prosenttia kertoo pitävänsä useimmiten riittävää turvaväliä saavuttaessaan edellä hitaammin kulkevan. 22 prosenttia kertoo tekevänsä näin joskus. Viimeisen vuoden aikana joka kymmenes kuljettaja myöntää kuitenkin ajaneensa tarkoituksellisesti liian lähellä edellä ajavaa.

– Tarkoituksella liian lähellä perässä roikkuminen ei tuota kuin hallaa sekä itselle että edessä kulkevalle. Takapuskurin hiillostaminen koetaan ärsyttävänä ja stressaavana, joten pitämällä kunnon väliä myötävaikutetaan myös liikenteen ilmapiiriin. Liikennetilanteessa emme pysty vaikuttamaan toisten toimintaan, mutta voimme pyrkiä omalta osaltamme pitämään liikenteen turvallisena, Korhonen muistuttaa.

Exit mobile version