-8.2 C
Alajärvi
sunnuntai 24.11.2024
MAINOS
MAINOS

Alajärven vahvuudet tulisi nostaa kepin nokkaan – yrittäjät haluavat panostaa positiiviseen kuntamarkkinointiin!

Alajärven kaupan ja palvelusektorin yrittäjille suunnatussa aamukahvitilaisuudessa tänään torstaina kuultiin valituksen sijasta avoimia, tulevaisuudenuskoisia kommentteja. Yrittäjien yhteinen näkemys kiteytyi siihen, että Alajärvellä on paljon positiivisia asioita, joita täällä asuvat eivät aina edes huomaa. Juuri ne asiat pitäisi vahvasti nostaa koko kuntamarkkinoinnin kärkeen

– Meillä on täällä yleiseen tasoon nähden edullinen energia, hyvät tietoliikenneyhteydet, kohtuullisen hintaisia toimitiloja, palveluja, edullista asumista ja hyvät vapaa-ajanpalvelut, paikalle kokoontuneet noin parikymmentä yrittäjää listasivat.

MAINOS

– Meillä on ollut hyvää ja avointa keskustelua ja olemme saaneet paljon ideoita. Ideat eivät siis alajärveläisiltä yrittäjiltä ole loppuneet, nyt tarvitaan sitä, että niitä lähdetään toteuttamaan, totesi yhteenvedossaan Toni Harjula Alajärven Yrittäjät ry:stä. – Lähdetään kaikki markkinoimaan yhdessä kaupunkimme kokonaiskuvaa!

Avointa keskustelua

Aamukahvitilaisuus järjestettiin nyt pitkän koronatauon jälkeen ja puhetta Harjulan kanssa johti yrityspalvelupäällikkö Maria Ahvenniemi JPYP:stä. Paikalla oli myös kaupungin kaavoituspäällikkö Kirsi Haapa-aho.

– Kutsuimme teidät tänne kuullaksemme mitä kuuluu ja mikä tilanne on kaupan alalla ja saadaksemme evästystä kaupungin ja JPYP:n suuntaan, Ahvenniemi sanoi aloituksessaan.

Yrittäjät kertoivat tilanteesta omilla sektoreillaan. Yleisvaikutelma oli, että korona ja etenkään Ukrainan sota eivät ole ainakaan helpottaneet asioita.

Kuitenkin esimerkiksi K-Raudan kauppias Matti Ahonen kertoi, että koronavuosina kesät olivat heillä hyvinkin vilkkaita, mutta mennyt kesä ei enää ollut. Maailmantilanne ja huonot säät vähensivät ihmisten remonttihaluja, mutta luotto on edelleen vahva siihen, että ensi kesä olisi parempi.

Omakotirakentamista paikkakunnalla ei Ahosen mukaan paljon ole ja rautakaupan kannalta niiden merkitys myyntiin onkin pieni. Silti yleisen tilanteen kannalta rakentajat ovat tärkeitä ja Ahonen pohtikin, ovatko kaupungin toimet olleet riittäviä niin asukkaiden kuin yrittäjienkin veto- ja pitovoiman suhteen?

Hän toivoi kaupungilta pitkäjänteistä tekemistä viitaten muun muassa naapurien näyttäviin tonttikampanjoihin, jotka ovat toimineet.

Myös Omakotien Antti Nenonen kaipasi kaupungin virkamiespuolelle kaupallista katsantokantaa, sillä olisi tärkeää käydä kauppaa siitä, missä ihmiset asuvat ja mihin he rakentavat. Myöhemmässä puheenvuorossaan hän kritisoi kaavoitettujen omakotitalotonttien pientä kokoa, sillä isoista kaupungista tänne muuttoa mielivä ei kaipaa yhtä ahtaita tontteja, kuin mistä ovat pyrkimässä pois.

Useissa puheenvuoroissa kaupungilta kaivattiinkin kunnon budjettia markkinointiin, jotta paikkakunnan hyviä puolia saataisiin näkyvästi esille.

Toni Harjula muistutti, että kymmenen vuotta sitten Alajärvellä oli yritystoiminnassa alavire, paljon tyhjiä kiinteistöjä. Tuolloin tuli keskusta-alueen kehittämishanke, jonka myötä syntyi yksi iso kesätapahtuma, keskustan liiketilat täyttyivät ja Paavolantori valmistui.

Nyt tiloja on jälleen tyhjänä, joten Harjula mietti, olisiko jokin hanke jälleen hyvä herättelemään yrittäjiä. – Emme pärjää yksin, tarvitsemme toisiamme ja kaupunkia.

Myös Antti Nenonen muisteli kymmenen vuoden takaisia tunnelmia Alajärvellä – noista ajoista on menty paljon eteenpäin!

Urheilu- ja kenkäkaupan sektorilta Kesport-kauppias Lauri Joensuu totesi, että paikallinen toimija pysyy alalla kilpailussa, sillä hinnat ovat vakiintuneet eikä tuotteita tarvitse hakea kauempaa. Myös Trove -huonekalukauppias Tatu Kurunmäki kertoi yrityksen pärjänneen kilpailussa isoja toimijoita vastaan tähän saakka hyvin, mutta nyt ajat näyttävät huonommille.

Lauri Joensuu kiitti alajärveläisiä siitä, että nämä käyttävät paikkakunnan omia palveluja hyvin, samoin lähikuntien asukkaat ovat tärkeä asiakasryhmä. Huolta on kuitenkin siitä, että väki vähenee kaikkien ennusteiden mukaan nopeasti ja se syö samalla asiakaskuntaa.

Kosicanin Teemu Maunukselan huolena eivät ole niinkään paikkakunnan omien asiakkaiden ostoskäyttäytyminen, sillä autokauppaa tehdään kautta maan.

Saarenpää Oy:n Maria Saarenpää kertoi, että heidän asiakkaistaan valtaosa on ns. tekeviä asiakkaita, joille hintojen nousu tuo haasteita. – Olemme kuitenkin kaikki samassa veneessä, Saarenpää totesi ja kiitteli Alajärven yrittäjien välillä olevaa hyvää ilmapiiriä ja sitä, että asioista jutellaan avoimesti yhdessä.

Euronicsiltä Jukka Salmenautio kertoi asiakkaiden ostoskäyttäytymisessä näkyvän sen, että rahaa ei ole enää yhtä paljon käytettävissä. Ohjelmistopuolella tilanne näkyy enemmänkin, koska ne ovat yrityksille isoja investointeja. Kokonaisuudessaan tilanne on kuitenkin edelleen kohtuullisen hyvä.

Myös Info Kirjakaupan Markku Harju kantoi huolta väestön vähenemisestä ja koki tärkeäksi hyvän yhteydenpidon kaikilla sektoreilla naapurikuntien kanssa, jotta niistä saadaan lisää ostovoimaa.

Kilpailuvaltit esille

Toni Harjula kiinnitti huomiota ikärakenteeseen – niin asiakkaiden kuin yrittäjienkin. Moni yritys lopettaa, kun yrittäjät eläköityvät ja markkinarakojakin alkaa sitä myöten löytyä monilta aloilta.

Koska hyvän työllisyystilanteen aikana uusia yrityksiä syntyy vähemmän kuin huonon, alkoivat yrittäjät yksissä tuumin miettiä kaikkia niitä syitä, joiden vuoksi Alajärvellä kannattaa yrittää ja miksi tänne kannattaa muuttaa.

– Energian hinta alueellamme on yksi kilpailukeino. Hyvät ja edulliset tietoliikenneyhteydet toinen, samoin edulliset toimitilat yrityksille.

– Paikkakunnalla on hyvät palvelut ja vapaa-ajanpalvelut ovat lähes ilmaisia.

Kun kilpailuvaltteja oli saatu listattua, heräsi kysymys, kenen tehtävä on markkinoida? Uudelle elinvoimajohtajalle asetetaan suuria toiveita, mutta pienestikin voi tehdä paljon.

– Olin käsityömessuilla, jossa Kauhava oli mukana valtavalla osastolla. Osastolle oli koottu kaikki Kauhavan käsityöyrittäjät ja kunta. Sitä ei voinut olla näkemättä, eikä varmasti ollut suuri satsaus kaupungille, toi Paapon kauppias Anne Nenonen esille yhden esimerkin. – Oli hienoa, miten yrittäjät ja kaupunki olivat esillä yhdessä.

Tämän hetken Alajärven kaupungin markkinointitoimet nähtiin varsin olemattomiksi, mutta toisaalta paikalle saapuneet yrittäjät myös kokivat, että tätä työtä pitää lähteä tekemään kaikkien yhdessä. Se ei ole vain yhden toimijan asia.

Yrittäjät laittavat seuraavan kerran parastaan palvelujen esille tuomiseksi 25.11., jolloin Alajärvellä ja kaikkialla maakunnassa juhlitaan joulunavausta ja Alajärvellä myös Black Fridayta! Silloin myös jokaisella asiakkaalla on itsellään mahdollisuus olla kuntapäättäjä ja päättää tehdä ostoksensa sieltä, mikä tukee oman paikkakunnan ja alueen kehitystä!

Tuula Jokiaho

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät