Keski-Pohjanmaalla, Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan alueiden rajanaapurina pieni, mutta pippurinen Perhon kunta elää sinnikkäästi itsenäisenä kuntana tarjoten melkein kaiken tarvittavan lähes 3000 asukkaalleen. Niin myös perinteikäs pian 40 vuotta Minkkisten suvussa kulkenut monipuolinen kauppa, K-market Ikiliikku, Perhon keskustassa.
Hietaniementien alkupäässä sijaitsevassa Ikiliikun kauppakiinteistössä kauppa on käynyt jo 1970-luvun lopulta saakka. Minkkisten sukuun kauppa tuli vuonna 1984 Mauri ja Marjatta Minkkisen aloittaessa kaupanpidon.
Heidän poikansa, kaupan nykyinen kauppias Jari Minkkinen, kertoo olleensa vasta 1,5 vuoden ikäinen vanhempiensa aloittaessa uran K-kauppiaina, siitä lähtien hän on myös kokenut kaupan olevan kuin toinen koti hänelle.
Kauppiasvanhempiensa rinnalla varttuessaan, itsekin kortensa kekoon kaupalla kantaen kävi ajan saatossa selväksi, että hän tulisi jatkamaan vanhempiensa jalanjäljissä.
Kaupan yhdistävä vaikutus
Vuodesta 2011 saakka Ikiliikun kauppiaina toimineet Jari ja Ritva-Liisa, tuttavallisemmin Ritu, Minkkinen olivat sujahtaneet kauppiaan saappaisiin helposti ja nopeasti. Olihan kumpikin siihen mennessä työskennelleet ja olleet tiiviisti jo vuosia kaupan kuvioissa mukana ennen kaupan vastuulleen ottamista.
Ikiliikku on kauppiaspariskunnan mukaan aina yhdistänyt tiiviisti Minkkisten perheitä, vetovastuun vaihtumisenkin jälkeenkin. Jarin vanhemmat olivat vielä pitkään kauppiasvastuunsa luopumisen jälkeen mukana auttamassa kaupalla.
Kaupasta puhuttiin lämpimästi ja kuulumiset kaupan parissa olivat luontainen osa elämää. Kauppa ei olekaan ollut Minkkisten perheille ainoastaan työ ja vaatimus, vaan siitä oli tullut myös tärkeä ja mielekäskin osa heidän jokapäiväistä elämäänsä.
Kauppaan tullessa kävikin heti selväksi kaupan merkittävä rooli kauppiaiden elämässä, kun kuuli kauppias-Jarin huikkaavan toimistoltaan:
– Kotona ollaan!, merkiksi siitä, että kaupalla oltiin paikalla haastattelua varten.
Ajan hiomat trendit
Miten vuosikymmenten varrella vallinneet trendit ovat vaikuttaneet kaupan asiakkaiden ostokäyttäytymiseen?
– Vielä 1980 ja -90 -luvuilla Perhossa oli paljon suurperheitä, paljon enemmän kuin nykyisin. Perheissä saattoi olla ruokittaviakin helposti toistakymmentä, esimerkiksi kampanjatarjoukset olivat heidän suosiossa. Jos vaikka appelsiinit olivat tarjouksessa, yksi perhe saattoi ostaa kymmenen kilon satsin kerralla mukaansa, Jari muistelee.
– Silloin tosin yleensä käytiin vain kerran viikkoon kaupassa. Nykyään perheissä, niin isoissa kuin pienissä, käydään jopa viisi kertaa viikossa kaupassa, ellei jopa joka päivä, huomauttaa Ritu puolestaan havainnoistaan.
Jari kertoo havainneensa myös muun muassa reissutyöläismiesten ruokavalion muuttuneen vuosikymmenten mittaan kohti terveellisempää.
– Siinä missä ennen viikonlopuksi reissutyöstään palannut mies tuli arkiviikon päätteeksi hakemaan itselleen pötkön Gotler tai Lauantai-makkaraa, pari kyljystä ja ehkä pari olutta oheen, nykypäivänä monet heistä nappaavatkin valmissalaatin ja smoothien mukaansa, kertoo Jari hymyillen.
Korona vaikutti laajalle ja vaikutukset näkyivät Ikiliikussakin, mutta onneksi lopulta ainoastaan positiivisesti. Kotiinkuljetusmahdollisuuden rantauduttua tuolloin kauppaan, alkoi uusi palvelumuoto kiinnostaa varsinkin iäkkäämpiä asiakkaita.
Kaupunkilaisille arkipäiväistynyt trendi tilata ruokaa kuljetuksella kotiin, on alkanut levitä kulovalkean tavoin myös maaseudulle. Perhossa iäkkäiden lisäksi myös nuoremmat asiakkaat ovat valinneet helpottaa arkeaan ja huomanneet kotiinkuljetuksen tuovan lisää aikaa tärkeämmille asioille kuin kaupassa käyntiin.
Reissurepusta unohtuneet vaatteet Ikiliikusta
K-market Ikiliikkua on laajennettu vuosina 1988 ja 2000 ja uudistettu aina tarpeen mukaan, viimeisin uudistus on saatu valmiiksi vast´ikään, muun muassa lihatiskistä on päätetty luopua ja tilalle on tullut enemmän kylmäsäilytystilaa valmiiksi pakattuja lihoja varten.
Palalihan osalta ostokäyttäytyminen on vuosien saatossa muuttunut kohti puolivalmisteita, eikä lihatiskin pitäminen enää kysynnän vähentyessä tuntunut järkevältä.
Jari ja Ritu kertovat pitävänsä tärkeänä tarjota asiakkailleen päivittäistavaroiden lisäksi esimerkiksi lastenvaatteita, leluja sekä keittiötarvikkeita, sillä isot vaate- ja käyttötavarakaupat sijaitsevat kaukana Perhosta.
Monille lapsiperheille ja lastenlapsensa yökylään ottaville mummuloille on Ikiliikun tarjonta tuonut useaan tilanteeseen helpotuksen ja avun. Repusta kotiinjäänyt vaate mummulaan tullessa onkin saatettu hakea Ikiliikusta.
K-market Ikiliikku työllistää kauppiaspariskunnan lisäksi seitsemän henkilöä, joista kaikki ovat tällä hetkellä naisia, suurin osa äitejä itsekin tai mummuja lapsenlapsilleen. Ritu pitää tätä kaupan etuna.
– Meidän naisväeltä ovat esimerkiksi monet mummut saaneet apua vaatekokoa miettiessään lapsenlapsilleen. Meiltä on melkein aina löytynyt joku työntekijä, jolla on samanikäinen lapsi tai lapsenlapsi ja osannut avustaa oikean kokoisen vaatteen löytämisessä, Ritu kiittelee.
– Monet ovat löytäneet myös esimerkiksi isänpäiväksi lahjat kaupastamme, Ritu vinkkaa.
Isänpäivää vietetään tänä vuonna sunnuntaina 13.11., jos ei vielä ole lahjaideoita, kannattaakin suunnata Ikiliikun valikoimaa tutkimaan!
Annika Brander