MAINOS
MAINOS

Kivitipussa kerättiin vinkkejä yrityksen tavoitteelliseen kehittämiseen

SeAMK:n Pienten yritysten ketterät strategiat -hankkeessa mukana ollut Hanna Punkari avasi yrittäjille, miten strategia näkyy yrityksen rekrytoinnissa sekä henkilöstön osaamisen kehittämisessä.

Perjantaina SeAMK:n ja JPYP:n järjestämään yrittäjien aamiaistilaisuuteen Lappajärven Kivitippuun oli kokoontunut mukava määrä yrittäjiä keräämään vinkkejä yritysten strategiseen kehittämiseen.

Tilaisuus alkoi aamupalan merkeissä, jonka jälkeen ensimmäisen puheenvuoron käytti Seinäjoen ammattikorkeakoulun asiantuntija Mika Koivupuisto.

MAINOS

Koivupuisto esitteli pienille yrityksille sopivaa strategiatyökalua käyttäen esitelmässään mukana SeAMK:n juuri julkaistua pienten yritysten strategisen kehittämisen opasta, joka oli jaettu kaikille osallistujille luettaviksi. Opas oli laadittu EU:n sosiaalirahaston ja Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-rahoitteisen Pienten yritysten ketterät strategiat -hankkeen pohjalta.

SeAMK:n asiantuntija Mika Koivupuisto esitteli pienille yrityksille sopivaa strategiatyökalua käyttäen esitelmässään mukana SeAMK:n juuri julkaistua pienten yritysten strategisen kehittämisen opasta, joka oli jaettu kaikille osallistujille luettaviksi.

Vaatemyyntialalla pitkään yrittäjänä toiminut ja hankkeessa mukana ollut Koivupuisto esitelmöi muun muassa yhdeksänosaisesta Lean Canvas-strategiatyökalusta, jonka yhtenä osana kuuluu hänen omaksi suosikkikeinoksi kohonnut niin kutsuttu ”epäreilu kilpailuetu”, joka on jotain sellaista, mitä muiden on vaikea ostaa tai kopioida.

Yritys voi vakuuttaa esimerkiksi asiakkaat valitsemaan yrityksensä muiden joukosta vaikkapa maan nopeimmilla toimitusajoilla, kuten hänen yrityksensä on pystynyt käyttämään kilpailuetunaan.

Kilpailuedun lisäksi Koivupuisto muistutti sosiaalisen median ja asiakasarvosteluiden isoa merkitystä yrityksen myynnin ja markkinoinnin kannalta. Hänen mukaansa nykypäivän asiakkaat tekevät suurissa määrin päätöksensä mahdollisten käytettävissä olevien asiakasarvostelusivustojen pohjalta valitessaan yritystä, jonka palveluita käyttää.

Seuraavassa puheenvuorossa vuoden osa-aikaisena hankkeessa mukana ollut sekä itsekin yrittäjänä toimiva Hanna Punkari kertoi, miten strategia näkyy yrityksen rekrytoinnissa sekä henkilöstön osaamisen kehittämisessä.

Puheenvuorossaan henkilöstöjohtamisen parissa 20-vuotta toiminut Punkari puhui muun muassa henkilöstön hyvinvointi- ja sitouttamiskeinoista ja kannusti kehityskeskusteluihin, joilla saattaa myös oleellisesti estää henkilöstön yllättäviä irtisanoutumisia.

Hänen mukaansa tulisi myös analysoida, millaista osaamista tarvitaan tulevaisuudessa ja olisivatko nämä saavutettavissa nykyisen henkilöstön voimin vai tarvitaanko uusia työntekijöitä. Jos uutta työvoimaa kuitenkin tarvitaan, hän kehotti panostamaan ja valmistautumaan työntekijöiden rekrytointiprosessiin huolellisesti muistuttaen uuden työntekijän olevan aina uusi investointi siinä missä mikä tahansa muukin investoitava kohde yrityksessä.

Lopuksi kuultiin hankkeessa mukana olleen Mattokutomo Malla Oy:n yrittäjän Maria Viita-aho-Tohnin tarina, kuinka perinteitä kunnioittavaa mattokutomoa on kehitetty strategisesti. Hankkeeseen Viita-aho-Tohni sanoo kertoi päätyneensä ennen kaikkea siksi, että koki saaneensa erinomaisen tilaisuuden saada sparrausta hankkeen avulla.

Hän totesi, että sparraus on matka tavoitteeseen ja muistutti tavoitteiden tärkeyttä yrityksen kehittämisessä. Tavoitteet olisi hyvä laatia esimerkiksi vaikka kolmen tai viiden vuoden päähän ja aina tarpeen mukaan päivittää. Omasta kokemuksestaan hän osasi sanoa, että jos vaihtoehtoja ja ideoita vilisee paljon, kuten hänellä helposti käy, on rajaaminen erityisen tärkeää.

Annika Brander

Exit mobile version