Vimpelistä löytyy muutama vierailtava museo, mutta paljon museokelpoista tavaraa löytyy myös monen tallin ja hallin kätköistä. Museon saisi myös Esa Pyhälahden vaimonsa Irman kanssa keräämästä autokokoelmasta.
Pyhälahdelle on kerääntynyt kymmenen auton joukko, joka edustaa 1931-1983-lukuja. Nuorin autoista on 80-luvun vedos, kuin pakasta vedetty Audi 100. Nämä yleisöltä suurimman osan vuotta piilossa olevat helmet löytyvät Sääksjärveltä, Pöntisentien varrelta sekä Veto-Marketin takaa sijaitsevasta hallista.
Viimeisen päälle laitetuista autovanhuksista kahdeksan on museorekisterissä ja kaksi odottaa vielä pientä toimenpidettä.
Museorekisteriin kelpaavat yli 30-vuotta vanhat autot, mutta sekään ei riitä, auton täytyy olla huolellisesti pidettyjä, ajokelpoisia ja pinnoiltaan hyväkuntoisia, ennen kuin museorekisteriin on mitään asiaa.
Se ei näytä Pyhälahtea haittaavan, sillä autojen kanssa puuhailu ja niiden huoltaminen kuuluvat joka tapauksessa miehen mielipuuhiin.
Yleisön nähtäville Pyhälahden silmäterät ovat päässeet vuosien varrella lähinnä erilaisten ajotapahtumien, kokoontumisten sekä Veto-Marketin pihalla järjestetyn pienimuotoisen näyttelyn muodossa.
Muistoina ajotapahtumista on kertynyt kansiontäydeltä kuvia, voitettuja pokaaleja sekä pitkän hyllyrivin edestä laattoja kertomassa tarinaansa osallistumisista erilasiin ympäriajoihin ja kokoontumisiin.
Kokoelman autosuosikki yllättää
Pyhälahti kertoo olleensa noin 14-vuotias, kun kotitaloon saapui 1953 vuoden tienoilla ensimmäinen traktori, josta innostus kulkupeleihin sai jo pientä kipinöintiä aikaan. Samoihin aikoihin Pyhälahden velipoika oli muuttanut Kanadaan, josta toi mukanaan tuliaisina uutena ostetun 1956-luvun Plymouth Savoyn. Auto päätyi Pyhälahden hoiviin ja se löytyy edelleen autotallista.
Pyhälahdelta löytyy kolme Kanadan velipojalta tullutta muutakin autoa, jotka hän rennosti sanoo velvollisuudekseen ottaa säilöön.
Plymouthista ja näistä kolmesta lähti kokoelma kasvamaan. Vuosien varrella autoja tuli ja meni sekä käyttöautot vaihtuivat neljän vuoden välein, mutta tärkeimmät autoyksilöt jäivät talliin laitettaviksi ja ajeltaviksi.
Ainoastaan yhtä autosta luopumista Pyhälahti sanoo yhä katuvansa, tämä oli Volkswagenin hippiautonakin tunnettu Kleinbus, joka voi nyt saavuttaa hyvinlaitettuna jopa 50000 euron hintalapun.
Vuoteen 1958 siirryttäessä nuoren automiehen ollessa tuoreen ajokortin omistaja, pääsi hän heti ensimmäiselle reissulleen kuskin roolissa.
– Ajokortin saatuani minut pantiin heti Helsinkiin viikon reissulle, jossa kuljettelin Vimpelin pesiksen kakkosjoukkuetta pesäpalloleirillä messuhallin ja hotellin välillä, muistelee pesäpallojoukkueen varamiehenäkin toiminut Pyhälahti.
Kokoelman suosikkiautoa kysyttäessä pinnalle ei nouse kauniista henkilöautoista yhtäkään, vaan autojoukon ainoa kuorma-auto Mercedes Benz 312, joka on valloittanut miehen sydämen ja pitänyt kokoelman ykköspaikan tähän päivään saakka.
– Ostin mersun kuorma-auton aikoinaan uutena Helsingistä Katajannokalta. Sillä on tullut ajettua tähän mennessä puoli miljoonaa kilometriä.
Kipinä ajotapahtumiin syttyi ”kuplasta”
– Automobiili-lehdestä seurasin pitkään ajotapahtumia, mielessä ei ollut osallistuminen. Kun ostimme Tyyra Latva-aholta Vimpelistä -93 ensimmäinen kuplavolkkarin, ajateltiin sillä lähteä Vaasan vappuajoihin -94. Saimme valtavan potkun siitä ja touhu lähti kunnolla käyntiin.
Pyhälahti on käynyt vaimonsa Irman kanssa kolmekin kertaa vuodessa erilaisissa ajoissa, joihin lukeutuvat muun muassa Saimaan ympäriajot sekä Jyväskylän talviajot. Joissain ajotapahtumissa pääpaino oli auton omistajapariskunnan pukeutumisessa auton jäädessä lähinnä rekvisiitaksi taustalle. Ensimmäisistä ajoista heltisikin pariskunnan yllätykseksi heti ykköspalkinto.
Ajoissa ja kokoontumisissa Pyhälahti kävi tunnollisesti aina koronaan saakka, jonka jälkeen ajotapahtumien hiipuessa joutui pariskuntakin antamaan autoilleen pari välivuotta.
Intoa tuntuu edelleen riittävän virkeällä ja hyvin säilyneellä 84-vuotiaalla miehellä, seuraavaksi suunnitelmissa on vappuajot, jos vain terveydentila sen suo.
Annika Brander