-1.7 C
Alajärvi
perjantai 22.11.2024
MAINOS
MAINOS

Hautamäen ralli vuoristorataa

Ville Hautamäen ja Toni Raiskin kotikisa, SM Pohjanmaa Rallin 50-vuotisjuhlakilpailu oli varsinaista tunteiden vuoristorataa. SM5-luokan johto karkasi rengasrikkoon, mutta sisulla, taistelulla ja hiukan onnellakin autokunta otti hyvät pisteet. Näin sarjajohto on yhä vankasti hallussa.

Kaksipäiväinen kilpailu alkoi perjantaina tunnustellen.

MAINOS

– Ensimmäinen erikoiskoe oli vielä melkoista hakemista, kun soralla ajettuja kilometrejä oli kovin vähän alla. Silti aika oli yllättävän hyvä. Länsikylässä (EK2) tultiin jo ihan kunnolla ja sinne tuli vähän reilummat pohjat, Hautamäki kertasi.

Toinen kilpailupäivä avattiin vajaan kymmenen kilometrin mittaisella Palonkylän erikoiskokeella ja se meni Hautamäen autokunnalta mainiosti. Hautamäki ja Raiski vahvistivat asemiaan luokkajohdossa. Samalla autokunta oli yleiskilpailussa peräti sijalla kuusi, SM1-luokan terävimmän kärjen tuntumassa.

– Tultiin sen, mitä päästiin ja se riitti yllättävän korkealle myös yleiskilpailussa, Hautamäki sanoi.

Kivestä päänvaivaa

Aamun toinen ja koko rallin neljäs erikoiskoe muutti koko kisan kulkua. Kilpailijoita vaaninut kivi vei monen kärkiajajan mahdollisuudet taistella luokkavoitosta. Hautamäki oli yksi näistä.

– Jos olisin ollut ainoa, joka ajoi siihen kiveen, voisi syyttää omaa virhettä. Kuulin kuitenkin, että samassa paikassa olisi tapahtunut parikymmentä rengasrikkoa, Hautamäki hämmästeli.

– Rengas ei mennyt heti tyhjäksi, vaan se tyhjeni vähitellen. Lopulta meidän oli pakko pysähtyä vaihtamaan se, Hautamäki kuvaili.

Vaihto-operaatio ei sujunut sekään kaikilta osin onnellisten tähtien alla.

– Auto ei pysynyt kunnolla tunkilla, joten Toni joutui pitämään sitä jarrulla paikoillaan ja vaihdoin yksin renkaan, Hautamäki kertoi.

Aikaa kului lopulta lähes kuusi minuuttia, joten haaveet voitosta ja ylipäätään kärkisijoista sai tällä kerralla unohtaa.

– Ajattelimme, että heitetään kesken. Säästyy renkaita seuraavaan kisaan. Lopulta kuitenkin päätettiin jatkaa, sillä ikinä ei tiedä, mitkä pisteet lopulta ratkaisevat mestaruuden, Hautamäki pohti.

Maaliin kannatti ajaa, sillä autokunta tekaisi varmisteluvauhdillakin yhdet luokkapohjat. Lisäksi kivien väistely osoittautui oivalliseksi taktiikaksi. Kilpakumppaneita sortui edestä vastaaviin vastoinkäymisiin ja kuinka ollakaan, Hautamäki ja Raiski löysivät itsensä maalissa sijalta neljä.

– Todellakin kannatti ajaa loppuun saakka ja ottaa jopa yllättävän hyvät sarjapisteet. Meidän kannaltamme oli lisäksi etu, että Arttu (Lähdeniemi) vei voiton ja Konsta (Saarinen) jäi kakkoseksi. Näin piste-ero meidän ja Konstan välillä kaventui vain kuudella pisteellä. Kaikki on siis edelleen täysin omissa käsissä, Hautamäki hymyili ja jatkoi:

– Nyt laitetaan taas voimansiirto muttereiksi ja huolletaan auto hyvin ennen Joensuuta. Tämä kilpailu taas osoitti sen, että taistelu kärjessä on kovaa ja kaiken pitää onnistua, että pysymme mestaruusvauhdissa.

Saarisen kakkossija ja Hautamäen neljänneksi korkeimmat pisteet pitivät heidän edustamansa Co-Motorsportin edelleen vankassa tiimien SM-johdossa. Näin siitäkin huolimatta, että päähaastajaksi kirinyt Skoda Motorsport otti SM1-luokassa kaksoisvoiton. SM-sarja jatkuu vajaan neljän viikon kulutta Joensuussa. SM Itäralli ajetaan 9.–10.6.

Tulokset:

1. Arttu Lähdeniemi-Jukka Toivonen Mitsubishi Lancer Evolution X 55.19,0, 2. Konsta Saarinen-Joni Mäkelä Mitsubishi Lancer Evolution IX 55.25, 3. Pekka Keski-Korsu-Markus Silfvast Ford Fiesta S2000 56.45,8, 4. Ville Hautamäki-Toni Raiski Mitsubishi Lancer Evolution IX 1.01.05,1, 5. Mika Karppanen-Asko Kujala Toyota Yaris 1.02.40,5.

SM-pistetilanne 4/7:

1. Ville Hautamäki 96, 2. Konsta Saarinen 76, 3. Arttu Lähdeniemi 55, 4. Pekka Keski-Korsu 46, 5. Miikka Vuokila 28.

Tiimit: 1. Co-Motorsport 172, 2. TGS Skoda Motorsport Suomi 157, 3. Rautio Motorsport 2 154.

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät