Kauden viides ja kesän toinen SM-ralli Joensuussa merkitsi Ville Hautamäelle ja Toni Raiskille sarjajohdon vahvistumista, vaikka tulos ei kaikilta osin autokuntaa tyydyttänytkään. Kolmas sija oli vaativissa olosuhteissa eräänlainen torjuntavoitto.
Kaksipäiväinen kilpailu alkoi perjantaina kovin eriskummallisissa olosuhteissa. Joensuun keskustassa ajetun lyhyen yleisöerikoiskokeen jälkeen kilpailijat siirtyivät 5,5-kilometriselle metsätaipaleelle. Se edusti tyypillistä itäsuomalaista soratietä. Tarjolla oli kapeaa, mutkaista ja paljon korkeuseroja sisältänyttä metsäautotietä.
Ajollisesti EK sujui Hautamäen mielestä, ja myös väliaikojen perusteella hyvin aina sen loppumetreille saakka. Hieman ennen maalia pöly ja laskeva aurinko yhdessä muodostivat läpitunkemattoman seinän.
– En niinkään pelännyt omaa ulosajoa, vaan mieleen tuli se, että mitä jos joku edellä ajanut kilpailija on edessä? Näkyvyys oli olematon ja käytännössä pysähdyimme hetkeksi paikassa, joka oli meillä nuoteissa lähes kaasu pohjassa ajettava, Hautamäki kuvaili.
– Sinne läpitunkemattomaan pölyyn vain ei tehnyt mieli mennä kovaa. Kytkin jo paukkujärjestelmänkin pois ja tulimme viimeiset kymmenet metrit siinä kaikkein pahimmassa pölyssä rauhallista vauhtia.
Erot kilpailijoiden välillä venyivät pölystä johtuen tavallista suuremmiksi. Osa hyötyi tuulenpuuskista, osa jäi pahaan pinteeseen. Lopulta kilpailun johto päätti keskeyttää ja samalla mitätöidä koko erikoiskokeen turvallisuussyihin vedoten. Näin seikkailu ei vaikuttanut lopputuloksiin.
– Siinä kävi miten kävi, emme jääneet asiaa sen enempää miettimään, Hautamäki totesi.
Toisena kilpailupäivänä vuoristoratamaiset tiet toivat kisaan oman momenttinsa. Ulosajoja nähtiin paljon. Hautamäki ja Raiski hyödynsivät vankkaa kokemustaan. Hulluttelu jätettiin muiden harteille ja kaksikko teki sen, mikä näissä vaikeissa olosuhteissa oli järkevintä.
– Kun ajetaan sarjaa, ei kannata ottaa kohtuuttomia riskejä. Ei mekään hiljaa missään nimessä ajettu, vaan tulimme normaalia kisavauhtia. Mutta silti kaksi autokuntaa meni tällä kerralla kovempaa, Hautamäki sanoi.
– Meillä ei ollut koko päivän aikana mitään ongelmia. Tehtiin normaalit perushuollot, nuotti toimi, renkaat toimivat ja ajokin kulki. Ei ollut mitään huonoa tekemistä, mutta Arttu (Lähdeniemi) ja Tuukka (Hallia) ajoivat tällä kerralla kovempaa. Meillä oli pistetilanteen kannalta tärkeäintä pitää Konsta (Saarinen) takana, Hautamäki kertasi.
Koko kärkinelikko piti toki armotonta vauhtia koko lauantaipäivän. Lähdeniemi kasvatti vaikeimmilla erikoiskokeilla eroa muihin ja myös rallisprintin hallitseva suomenmestari Tuukka Hallia alkoi rallin edetessä kiriä hieman Hautamäeltä karkuun.
– Eroa oli suunnilleen kahdeksan sekuntia. Niinpä vielä viimeistä edellisellä erikoiskokeella oli tavoitteena ajaa Halliaa kiinni. Edellä lähtenyt kilpailija oli kuitenkin ajanut ulos ja yleisö näytti meille pysäytysmerkkiä. Eli tiellä seisoi katsojia, joilla oli käsivarret ristissä pään yläpuolella.
– Kytkin jo paukut pois ja valmistauduin pysähtymään, koska näytti, että oli sattunut onnettomuus. Kun olimme lähes pysähdyksissä, näin kartanlukijan kömpivän autosta ulos ja näyttävän OK-kylttiä. Matka jatkui, mutta pysähdykseen meni kuitenkin aikaa. Jäimme pohja-ajasta lähes 15 sekuntia ja takaa-ajomme päättyi siihen, Hautamäki kuvaili.
– Viimeinen erikoiskoe tultiin sen verran kovaa, ettei Konsta tulee enää ohi. Ja pidettiin tietoisesti myös sellaista vauhtia, että jos jompikumpi kärjessä typeröi, olemme heti iskuetäisyydellä. Kumpikaan ei virheitä tehnyt, joten olimme maalissa kolmas, Hautamäki summasi.
– Ehkä oli onni, ettei sinne päätöserikoiskokeelle jäänyt enää kovia panoksia, sillä se tie oli todella vaikea. Siellä olisi ollut helppoa tehdä iso virhe, kuten muutamalle kilpailijalle oli käynytkin, Hautamäki kertoi.
– Auto käydään taas läpi ja Lahdessa isketään seuraavan kerran. Joensuu osoitti sen, että meitä on neljä kuljettajaa, jotka pystymme ajamaan voitosta. Lisäksi Arttu (Lähdeniemi) on löytänyt niin hyvän kesävauhdin, että tässä saa vielä tehdä täyden päivätyön mestaruuden eteen, Hautamäki mietti.
Rallin SM-sarja jatkuu pienen kesätauon jälkeen 11.–12.8. Lahdessa. Kausi päättyy syyskuun lopussa Kokkolassa.