MAINOS
MAINOS

Kahvila16 vastaa huutoon

Elmeri Nygård (vas.), Joonas Vesala, Roope Ylisuutari ja Kostipekka Syrjälä ovat tuoreita kesäkahvilayrittäjiä. Kahvila16 on tarkoitus pitää avoinna ainakin elokuun loppuun saakka.

– Varmaan ollut kymmenen vuotta puheissa jonkin yrityksen perustaminen. Aina puhuu vaan, ikään ei tee. Ehkä se oli yksi pointti kesäkahvilan perustamiselle, miettii vimpeliläinen Roope Ylisuutari.

Ylisuutari, Elmeri Nygård, Kostipekka Syrjälä ja Joonas Vesala siirtyivät puheista tekoihin ja pohjustivat parin–kolmen kuukauden ajan kesäkahvilan perustamista.

MAINOS

Sopiva toimitila löytyi Kuntalan kiinteistön kunnantalon puoleisesta päädystä. Kahvila16-nimisen kesäkahvilan valttina ovat aukioloajat: tiistaista sunnuntaihin kello 15–22.

Vimpelissä on pitkään ollut sosiaalista tilausta iltaisin avoinna olevalle kahvittelupaikalle. Tähän huutoon yrittäjäkvartetti vastaa. Kesäkahvilan toimintaa on tarkoitus jatkaa ainakin elokuun loppuun saakka.

Iltakahville tai oleilemaan

Kahvila16 on rento, kaikenikäisten kahvittelu- ja hengailupaikka. Viihtyä voi kahvikupposta tai limsapulloa pitempäänkin, vaikka pelaamalla lautapelejä tai shakkia. Kirjahyllystä löytyy lukemista. Omanlaistaan viihtyisyyttä kahvilaan tuovat räsymatot ja monenlaiset kahvimukit.

Pianokin löytyy, mutta se ei ole parhaassa vireessä. Yrittäjänelikko kertoo, että kahvilan kalustusta ja astioita on hankittu omia ja sukulaisten varastoja penkomalla ja tekemällä kirpputorilöytöjä. Esimerkiksi myyntitiskin vieressä oleva lasivitriini on ostettu kirpputorilta.

Kostipekka Syrjälä listaa Kahvila16:n tavoitteeksi sen, että itselle on tekemistä. Elmeri Nygård komppaa toteamalla, että he tarjoavat muille paikan, johon tulla. Roope Ylisuutari haluaa oppia yrittäjyydestä.

Yrittäjän uraa lähdettiin viemään eteenpäin kaveripohjalta. Asiat ovat edenneet yllättävänkin helposti.

Samoilla linjoilla oltiin niin tuotevalikoiman kuin kalustuksenkin suhteen. Työnjakona on, että kahvilan aukioloaikoina paikalla on puolet nelikosta. Vesalalla ja Nygårdilla on työpaikat. Nygård kertoo, että jos hänellä on iltavuoro, hän leipoo aamulla.

Nuorukaisilla on ikäisilleen tyypillisesti sosiaalinen media hallussa. Siellä, eli Instagramissa ja Facebookissa, tehdään päivittäin kesäkahvilan markkinointia. Flyerit olivat jutunteon aikaan työn alla ja A-ständiin odoteltiin grafiikoita. Vedon Superpesis-ottelussa esitettävää äänimainosta suunnitellaan.

Itse leivottua

Kesäkahvilan pyörittämisen voisi mieltää enemmänkin nuorten naisten jutuksi. Yrittäjänuorukaiset ovat joutuneet monta kertaa vastaamaan etenkin miesten heittämään muka humoristiseen kysymykseen, että itsekö leivoit. Ja vastaus on, että kyllä!

Leivonnaiset on itse tehtyjä. Ennen kahvilan avaamista kesäkahvilayrittäjät leipoivat ja testasivat tuotteita ja valitsivat testauksen perusteella kahvilassa myytävät tuotteet. Valikoimista löytyy esimerkiksi korvapuusteja ja brownieita. Myynnissä olevat leivonnaiset ovat laktoosittomia. Osa valikoimasta on gluteenittomia ja myös vegaaneja.

Pehmistä myydään myös, samoin virvoitusjuomia ja jääkahvia.

– Joku sanoi, että on omituista, että Vimpelistä saa jääkahvia. Jääkahvi on osoittautunut hittituotteeksi, sanoo Roope Ylisuutari.

Ystävyksiä yhdistää kesäkahvilan lisäksi myös esimerkiksi Frank’s Dream -niminen indie-bändi. Omaa tuotantoa yhtyeeltä löytyy niin punkin, jatsin, funkin kuin rokinkin saralla. Frank’s Dreamia voi kuulla Kahvila16:ssa akustisilla keikoilla.

Virpi Poikelin

Exit mobile version