Myllykankaan kyläkoulun luokanopettaja, neuropsykiatrinen valmentaja, tietokirjailija, kouluttaja ja yrittäjä Sari Salo on kirjoittanut opettajille suunnattuja ideakirjoja toiminnalliseen oppimiseen. Peppu irti penkistä oli kirjoista ensimmäinen ja se ilmestyi vuonna 2017. Sitten ilmestyi Digihiki ja viimeisimpänä vuonna 2021 Sanataikoja ja lukuloitsuja.
Kirjoista Peppu irti penkistä on toiminnallisen oppimisen yleiskirja, joka oli heti ilmestyessään menestys. Viikko ilmestymisen jälkeen kirja oli loppuunmyyty ja siitä otettiin toinen painos. Nyttemmin sitä on myyty noin 7000 kappaletta, kun keskiverto tietokirja myy noin tuhat kappaletta.
Kirjojensa myötä Sari on saanut kouluttaa opettajia eri puolilla Suomea, osallistua Liikkuvan koulun seminaareihin kouluttajana, puhua suurille yleisöille ja olla kouluttamassa opettajankoulutuslaitoksissa.
Muutamia vuosia sitten Sari perusti Toiminnallisen oppimisen verkkokoulun, jossa on tällä hetkellä jo tuhansia leikkejä, pelejä, materiaalia ja ideoita. Sieltä opettajat saavat ideat suoraan käyttöönsä ja voivat kouluttautua verkkokoulun sivuilla surffaillen.
Viime keväänä ”Peppu irti penkistä” -kirjan käännösoikeudet myytiin Viroon. Nyt kirja on julkaistu siellä ja Sari kutsuttiin julkaisun tiimoilta vieraaksi Tarttoon.
– Kyseessä oli Viron suuri Liikuma Kutsuv Kool -tapahtuma, joka kokosi yhteen opettajat eri puolilta Viroa. Tapahtuma oli kaksipäiväinen ja se pidettiin Tartossa. Paikalla oli 350 opettajaa ja opettajankouluttajaa.
– Minut oli kutsuttu sinne kouluttamaan opettajia toiminnallisiin menetelmiin. Seminaarin yhteydessä Koolibri-kustantamo julkaisi myös kirjani vironkielisen käännösversion. Siihen liittyen minut oli kutsuttu myös avajaisjuhlaan, jossa minua haastateltiin englanniksi. Tilaisuus striimattiin eri puolille Viroa ja se simultaanitulkattiin viroksi kaikille netin kautta juhlaa seuraaville, Sari kertoo.
Sari piti ensimmäisenä päivänä kaksi koulutusta ja toisena päivänä yhden pitkän koulutuksen opettajankouluttajille ja Liikuma Kutsuv Koolin opettajille. – Koulutuksissa leikimme ja pelasimme itse paljon, mutta kuvien ja videoiden avulla he pääsivät myös kurkistamaan meidän Myllykankaan koulun toiminnallisille oppitunneille.
Haastattelussa Sarilta kysyttiin muun muassa sitä, miten Peppu irti penkistä -menetelmä aikanaan syntyi, miten toiminnallisuus näkyy oppitunneillani, miten Suomessa tällä hetkellä näkyy Liikkuva koulu -toiminta ja mitkä ovat hänen omat suosikkileikit kirjasta. Myös Suomen koulupäivien rakenne ja pitkien istumapätkien tauottaminen kiinnostivat.
Yhteinen huoli lasten liikkumattomuudesta
Virossa opettajilla on sama huoli lasten liikkumattomuudesta kuin suomalaisillakin opettajilla. Siellä on nyt aloitettu suurella panostuksella toiminnallinen oppiminen, liikunnalliset tauot oppitunneilla ja välituntiliikuntaan on hankittu paljon erilaisia välineitä. – Virossa ulkovälitunnit eivät ole normaali käytäntö ja heillä olisi nyt toive ja tavoite, että koulut järjestäisivät edes yhden ulkovälitunnin päivässä.
Tapahtumassa katsottiin videoita eri puolilta Viroa ja niistä näkyi, miten onnellisia lapset olivat liikunnallisten oppituntien aikana ja kuinka opettajat olivat motivoituneet uusiin opetusmetodeihin huomattuaan niiden positiiviset vaikutukset oppimiseen ja koulussa viihtymiseen.
– Uskon, että liikunnalliset oppitunnit ovat tulleet jäädäkseen myös Virossa. Meininki oli niin hienoa ja innostunutta, Sari kertoo.
Matkailu avartaa aina, mutta tämä matka avasi Sarin silmät huomaamaan erityisesti sen, miten opettajat eri puolilla maailmaa painivat samojen haasteiden parissa, miten samoista asioista iloitaan ja miten lähtökohdat tehdä samaa työtä voivat olla hyvinkin erilaiset. – Oli myös mahtavaa huomata, miten Peppu irti penkistä -menetelmä lähti vauhdilla liikkeelle Virossa. Ajatus siitä, että tällä viikolla siellä leikitään minun leikkejäni, tuntuu niin ihanalta!
Opettajat Virossa olivat ihanan osallistuvia, ja koulutuksen aikana ideoita palloteltiin rohkeasti laidasta laitaan. Uusia variaatioita leikkeihin syntyi vaikka kuinka paljon. – Myös huumori lensi aivan eri tavalla kuin Suomen koulutuksissa.
– Englannin kielellä kommunikointi oli vaivatonta ja pystyimme keskustelemaan sivumennen myös kaikesta muusta, mm. opettajien palkkauksesta, joka siellä on noin 1400 euroa kuukaudessa riippumatta siitä, oliko työkokemusta kaksi vai 20 vuotta, opettajien työllistymisestä ja hakeutumisesta muihin ammatteihin.
– He totesivat, että ensin Suomeen ovat lähteneet heiltä lääkärit ja seuraavana taitavat lähteä myös opettajat.
Kiitoslahjaksi kotiin lähtiessään Sari sai mukaansa ihan uuden toiminnallisen materiaalin. – Otin sen saman tien käyttöön koulullamme!
Tuula Jokiaho