Alajärvellä FinnKatsastuksella huhkii työssä kuusi ajoneuvokatsastajaa katsastaen autoja varsin laajalta alueelta myös ympäröivistä kunnista Lappajärveä, Kauhajärveä, Kuortanetta, Soinia, Karstulaa, Kyyjärveä ja Perhoa myöten.
Ihan uusien autojen parissa katsasusasemalla ei puuhastella, sillä katsastukseen saapuvien autojen keski-ikä on jo 17 vuoden kieppeillä. Tämä ei tokikaan vastaa alueen autokannan keski-ikää, vaan katsastettavien autojen keski-ikä on korkeampi, koska uudet autot katsastetaan ensimmäisen kerran vasta nelivuotiaina ja alle kymmenen vuoden ikäisillä autoilla on katsastuksesta välivuosia.
Sen sijaan yli kymmenvuotiaat autot on katsastettava vuosittain, mikä selittää katsastettavien autojen korkeaa keski-ikää.
– Toki täällä meidän alueellamme liikenteessä olevien autojen keski-ikä on myös korkeampi, kuin suuremmissa kaupungeissa, toteaa katsastaja Kari Lappinen.
Kun auto tulee ensikatsastukseen, niissä on harvoin isompaa, hylkäämiseen johtavaa vikaa. – Silti on niitäkin yksilöitä, joissa voi olla vikoja, esimerkiksi väljiä niveliä, jopa yllättävän vähillä kilometreillä.
FinnKatsastuksella katsastetuista autoista noin 30 prosenttia hylätään. Tämä määrä kasvoi selvästi samaan aikaan, kun alle kymmenvuotiaiden autojen katsastuskerrat vähenivät.
Auto hylätään katsastuksessa mitä moninaisemmista syistä, mutta tavallisimpia ovat perinteiset ongelmat etuakselistossa tai jarruissa. Molemmat ovat myös autoilijan turvallisuuden kannalta sellaisia vikoja, jotka on syytä laittaa kuntoon.
Moni ajelee katsastukseen vahemmallakin autolla käymättä sitä ennen huollossa tarkastamassa sen kuntoa, kun taas toiset varmistavat ensin huollossa, ettei hylkäykseen johtavia vikoja ole tiedossa.
Molemmat tavat ovat Lappisen mukaan aivan yhtä hyviä, mikäli autossa ei ole omistajan tiedossa olevia vikoja. Omalla kohdallaan asia kannattaa arvioida muun muassa sen perusteella, onko katsastusasemalle mahdollisen uusintakatsastuksen eteen tullessa pitkä matka.
Jos on helpompaa varmistaa etukäteen, että auto menee kertakäynnillä läpi, kuin tehdä tarvittaessa korjauksen jälkeen uusi reissu katsastusasemalle, niin silloin kannattaa laittaa auto kuntoon ennen katsastusta.
Perinteisten polttomoottoriautojen lisäksi FinnKatsastuksella katsastetaan jo melko usein hybridiautoja ja toisinaan myös täyssähköautoja. Näiden katsastaminen ei perinteisellä tekniikalla oleviin autoihin verrattuna ole kovinkaan erilaista.
Kaikista autoista tarkastetaan samalla tavoin niin jarrut kuin niveletkin, siihen ei moottorin tekniikka vaikuta. Sähköautoista ei mitata päästöjä, mutta huomiota kiinnitetään mahdollisiin akuston vaurioihin. Moisia ei ole FinnKatsastuksella katsastetuista sähköautoista vielä löytynyt.
Täyssähköautojen määrä katsastuksissa lisääntyy tulevina vuosina ja Lappinen sanoo, että se ei aiheuta katsastuksessa mitään ylimääräisiä toimenpiteitä, lähinnä katsastajilta vaaditaan auton tekniikan tuntemusta niin, että tarvittavat asiat saadaan testattua.
Katsastuksessa ei ole nyt luvassa isoja uudistuksia, sillä katsastus muuttui juuri kuluvan vuoden alussa.
Noista muutoksista eniten yllätyksiä on autoilijoille aiheuttaneet kaksi asiaa. Aikaisemmin etusivulasien tummennuksista autoilija on saanut huomautuksen, nyt ne johtavat hylkäämiseen ja tummennukset pitää poistaa.
Toinen hylkäämiseen johtava uusi asia ovat ajovaloihin asennetut, sinne hyväksymättömät polttimot, jotka aiheuttavat hylkäämisen. Näitä molempia hylkäämisiä on vuoden varrelle mahtunut useita, etenkin sivulasien tummennuksia.
Tuula Jokiaho