MAINOS
MAINOS

Alajärven, Vimpelin ja Lappajärven tukipisteet palvelevat matalalla kynnyksellä

Linja-autossa on tunnelmaa! Lappajärven, Vimpelin ja Alajärven tukipisteiden porukalla suunnattiin yhteiselle reissulle Tuurin kauppakylään.

Alajärvellä, Vimpelissä ja Lappajärvellä toimii tukipisteet mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä muille psykososiaalista neuvontaa tarvitseville asiakkaille.

Lappajärven Nissinpolku on toiminut nyt puolentoista vuoden ajan, kun taas Vimpelissä Harjulanpirtin ja Alajärvellä Kotivalon toiminta on vakiintunut jo yli vuosikymmenen.

MAINOS

Lappajärven tukipisteen sairaanhoitaja Tiina Kuoppala ja lähihoitaja Tarja Lammi kertovat, että tukipisteiden toiminta on kehittynyt paljon viimeisen vuoden aikana Hyvinvointialueelle siirtymisen jälkeen. Keskustelukäyntien rinnalla ryhmätoimintaan on panostettu nyt entistä enemmän ja joka paikkakunnalla onkin tarjolla ryhmätoimintaa kaksi-kolme kertaa viikossa.

Asiakkaita on palvelujen piirissä kolmen kunnan alueella noin 200 ja työntekijöitä on kaikkiaan kahdeksan. Lappajärvellä ja Vimpelissä työskentelee molemmissa sairaanhoitaja-lähihoitaja -pari. Lappajärvellä sairaanhoitaja Tiina Kuoppala ja lähihoitaja Tarja Lammi. Vimpelissä sairaanhoitaja Anne Arvola ja lähihoitaja Jonna Mäntylä. Alajärvellä työskentelee sairaanhoitaja Janika Arpala ja lähihoitajat Tuija Ranta, Moona Panula ja Satu Lehto.

Tukipisteet tarjoavat asiakkaille keskusteluapua joko toimistolla tai kotikäynteinä sekä ryhmätoimintaa, joka samalla tarjoaa tärkeää vertaistukea. Ryhmissä vierailee muun muassa kokemusasiantuntijoita ja seurakunnan edustajia. Ryhmät ovat erilaisia keskenään, osa on avoimia kahviloita ja osassa laitetaan yhdessä ruokaa ja syödään.

Muutaman kerran vuodessa kaikkien kolmen paikkakunnan tukipisteiden asiakkailla on myös yhteistä toimintaa, kuten pikkujoulua, vapun viettoa, laavuretkeä tai vaikka leffassa käyntiä.

Viimeinen yhteinen kokoontuminen toteutettiin bussireissuna Tuurin kauppakylän, jossa käytiin syömässä yhdessä ja shoppailemassa.

Yhteisten kokoontumisten merkitys on suuri, koska ne tarjoavat paitsi vertaistukea, myös antavat syyn lähteä pois kotoa, missä ollaan yksin asioiden kanssa neljän seinän sisällä. Yhdessä kokoontuen ja reissaten on myös helpompi solmia sosiaalisia kontakteja.

Matalan kynnyksen toimintaa

Tukipisteiden asiakaskunta on hyvin eri-ikäistä 18 vuodesta ylöspäin. Kyseessä on todellinen matalan kynnyksen toiminta, sillä hakeutuakseen tukipisteeseen ei tarvita erillistä lähetettä.

Tukipisteeseen asiakkaat löytävät tiensä usein psykiatrisen poliklinikan kautta, mutta yhteyttä voi ottaa kuka tahansa itsekin. – Yhteydenoton perusteella tiimissä tehdään arvio, mistä asiakas saa parhaan hyödyn. Jollekin se voi tarkoittaa yhtä tai kahta keskustelua, joiden avulla hän pääsee asiassaan eteenpäin. Joku toinen taas hyötyy ryhmätoiminnasta ja jää asiakkaaksi pidemmäksi aikaa, Kuoppala sanoo.

Lyhytaikaista keskusteluapua moni voi tarvita erilaisissa elämän kriiseissä, kun tuntuu että on ihan hukassa asioidensa kanssa. Tukipisteissä on yleensä hyvin resursseja vastata näihin yhteydenottoihin, sillä asiakaskunta vaihtuu jatkuvasti.

Kannattaakin olla yhteydessä matalalla kynnyksellä, tukipisteet ovat olemassa sitä varten, että niistä saa apua, kun sitä tarvitsee.

Tuula Jokiaho

Exit mobile version