Kelirikkoennuste lupaa pohjalaismaakuntiin tavanomaista kelirikkoa. Ennuste perustuu kuluneen talven säätietoihin. Tulevien viikkojen säät vaikuttavat merkittävästi mihin suuntaan ennusteen toteutuminen kääntyy.
Kulunut talvi alkoi aikaisin ja yhtenäiset pakkasjaksot ovat jäädyttäneet tierakenteet viimeisiä kuluneita talvia syvemmältä. Tämä on ollut havaittavissa maanteillä paikoittain tavanomaista talvea voimakkaammalla routimisella. Tämä näkyy tienkäyttäjille yllättävinä pomppuina, heittoina ja halkeamina sora- ja päällystetyillä teillä. Teiden routaheitot johtuvat tierakenteisiin jäätyneestä vedestä.
Maakunnan sorateillä ei ole juurikaan ollut tarpeen tehdä kelirikon hoitoa talvikauden aikana, sillä lämpimät jaksot ovat olleet lyhyitä ja soratien pinnat ovat pysyneet jäässä. Lunta on satanut kuluneena talvena paljon mikä on työllistänyt aurauskalustoa viimevuosien keskimääräistä talvea enemmän.
– Viimeiset kaksi kevättä alueemme on pääosin säästynyt säiden ansiosta merkittävämmiltä liikenteen haitoilta kelirikon takia ja painorajoituksia kelirikon takia on jouduttu asettamaan vain muutamille kymmenille kilometreille tiestöä. Huonona vuotena kelirikon suhteen painorajoituksia on jouduttu asettamaan reilusti yli sata kilometriä tiestöä. Myös tänä keväänä toivomme aurinkoista ja kuivaa kevättä, joka helpottaa kelirikkoaikaa tiestöllä, kertoo tienpidon asiantuntija Ville-Petteri Luomanen.
Haaste tienpidolle
Teiden sulaminen lähtee liikkeelle alueemme rannikko-osista ja etenee vaiheittain sisämaata kohti. Ensimmäisenä sulavat sorateiden pinnat, joka voi aiheuttaa soratien pinnan liejuuntumista ja liukkautta tiestölle, tätä kutsutaan pintakelirikoksi. Kevään edetessä tierakenteessa syvemmällä oleva jäätynyt vesi voi sulaessaan aiheuttaa runkokelirikkoa, joka hankaloittaa etenkin raskaan liikenteen kuljetuksia. Tämän takia raskaammat kuljetukset kannattaa ajoittaa kelirikkoa edeltävään tai sen jälkeiseen aikaan.
Mikäli kelirikkotilanne äityy soratiellä pahaksi ja tien liikennöitävyys alkaa heiketä, korjaavina toimenpiteinä ovat murskeen ajo ja kevyt lanaus. Mikäli näillä toimenpiteillä kelirikkoa ei saada pidettyä hallittavissa, viimeisenä vaihtoehtona tielle asetetaan painorajoitus, jolla estetään tien mittavammat vauriot.
Liikennemerkkejä ja painorajoituksia
Sorateille on asetettu kelirikosta varoittavia liikennemerkkejä, sekä odotettavissa on ainakin yksittäisiä kelirikosta johtuvia tiekohtaisia painorajoituksia. Myös päällystetylle tieverkolle voidaan joutua asettamaan painorajoituksia hiljaisemmin liikennöidyille teille, jotka eivät ole perusteellisesti rakennettuja.
Painorajoitetuilla teillä sallitaan kuitenkin joitakin rajoitusten ylittäviä liikennöintejä, joita ovat muun muassa hälytys- ja tienpitoajoneuvot, reittiliikenteen linja-autot, elintarviketuotannon kuljetukset, talousjätteiden kuljetukset, energiahuollon kuljetukset, myymäläautoliikenne sekä kauppojen päivittäistavarakuljetukset. Poikkeuslupia painorajoitetuille maanteille myöntää paikallinen ELY-keskus.
Tienkäyttäjien täytyy noudattaa varovaisuutta märillä sorateillä liikkuessaan. Liikennettä vaarantavista ongelmista kannattaa ilmoittaa suoraan Tieliikennekeskuksen Tienkäyttäjän linjalle. Liikenteen asiakaspalvelun palauteväylä on puolestaan ensisijainen palauteväylä tien kuntoon liittyvissä asioissa.