Kesän pyörämatkailu ja erilaiset pyöräilytapahtumat lisäävät pyöräilijöiden määrää maanteillä, joten autoilijoilta vaaditaan erityistä tarkkaavaisuutta. Liikenneturva muistuttaa, että turvallinen ohitus edellyttää riittävää turvaväliä sivusuunnassa. Paras tapa varmistaa pyöräilijän turvallisuus on siirtyä kokonaan viereiselle kaistalle ohituksen ajaksi.
Suurin osa Liikenneturvan kevään kyselyyn vastanneista 2 015 autoilijoista kokee ohittavansa pyöräilijän turvalliselta etäisyydeltä. Kuitenkin 13 prosenttia myöntää, ettei käytä viereistä kaistaa ohitustilanteessa, ja 18 prosenttia tunnustaa ohittavansa pyöräilijän maantiellä välittömästi odottamatta turvallista ohituspaikkaa.
– Ohittavan kuljettajan on varmistettava, ettei ohitus vaaranna pyöräilijän turvallisuutta. Auton koko ja nopeus vaikuttavat turvalliseen ohitusetäisyyteen. Pelkkä ilmavirta voi saada pyöräilijän horjumaan tai kaatumaan. Ohitus tulee tehdä vain, kun paikka on turvallinen, eli näkemä on riittävä ja vastaantulevaa liikennettä ei ole. Riittävä sivusuuntainen etäisyys saavutetaan käyttämällä viereistä kaistaa, korostaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.
– On myös tärkeää ymmärtää, että riittävä turvaväli sivusuunnassa voi tuntua erilaiselta pyörän satulasta katsottuna kuin auton ratista arvioituna.
Näy ja ennakoi
Maantiellä pyöräilijän paikka on pientareella tai niin lähellä tien oikeata reunaa kuin on turvallista. Läheskään aina tiellä ei ole piennarta tai se on ajokelvottomassa kunnossa. Tällöin pyöräilijän ajolinja kulkee ajoradan oikeassa reunassa.
– Pyöräilijänä kannattaa omasta näkyvyydestä huolehtia käyttämällä päiväaikaan kirkasvärisiä vaatteita tai huomioliiviä ja pimeän aikaan heijastinliiviä. Pyöräilijän näkymistä parantavat myös kunnolliset pyörän valot edessä ja takana, neuvoo Piippa ja jatkaa:
– Jos pyöräilijänä huomaat, että autoja alkaa kertyä perääsi kapealla ja mutkaisella tiellä, harkitse jonon päästämistä ohitsesi sopivassa kohdassa, esimerkiksi bussipysäkillä.
Autoilijan tulee ennakoida, kun huomaa edessä ajavan pyöräilijän.
– Ota jalka kaasulta tai kytke vakionopeudensäädin pois, vinkkaa Leena Piippa.
Jos joudutaan käyttämään osittainkin samaa kaistaa, jonka reunassa pyöräilijä ajaa, hiljennetään ajonopeutta. Pyöräilijän näkökulmasta vaarallisimmilta tuntuvat sellaiset ohitukset, joissa auto ohittaa pyöräilijän vauhtiaan hidastamatta. Autoilijan tulee jättää kunnon turvaväli pyöräilijää ohittaessaan.
– Selkeintä ja turvallisinta on ohittaa siirtymällä kokonaan vastaantulevien kaistalle. Maltti on valttia. Ohita vain turvallisessa kohdassa. Odota sopivaa ohituspaikkaa riittävän etäällä pyöräilijästä. Matkantekoa ei juuri hidasta se, jos et heti pääse ohi.