MAINOS
MAINOS

Koulumatkan harjoittelu alkaa

Koululaiset ilmestyvät aamu- ja iltapäiväliikenteeseen elokuussa. Koulumatkaa kannattaa harjoitella yhdessä ekaluokkalaisen kanssa. Harjoittelu on paikallaan, jos koululainen siirtyy koulumatkojen kävelyn sijaan pyöräilemään tai koulu vaihtuu. Kuva: Liikenneturva/Nina Mönkkönen

Elokuun lähestyessä koulumatkan harjoittelu tulee monelle ekaluokkalaiselle ajankohtaiseksi. Liikenneturva kannustaa harjoittelemaan koulumatkaa lapsen kanssa useaan kertaan ennen koulun alkua. Myös vanhemmille lapsille koulumatkan harjoittelu on hyödyllistä, erityisesti jos siirrytään pyöräilyyn tai koulu vaihtuu.

Koulumatkan harjoittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, jotta toistoja ehtii kertyä tarpeeksi. Lyhin koulureitti ei aina ole turvallisin vaihtoehto. Sen sijaan parempi valinta on reitti, jossa on mahdollisimman vähän tienylityksiä. Yhdessä harjoiteltu reitti ja liikenteen pelisääntöjen kertaaminen auttavat lasta hahmottamaan liikennettä paremmin.

MAINOS

– Harjoitelkaa koulumatkaa ensin yhdessä. Kun lapsi alkaa hallita reitin, anna hänen kulkea matka aikuista johdattaen ja lopulta itsenäisesti. Toistojen kautta lapsi oppii huomaamaan mahdolliset vaaranpaikat ja toimimaan niissä oikein, kannustaa Liikenneturvan koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski.

Käytännölliset neuvot tarpeen

Lapsi tarvitsee aikuisen tukea ja konkreettisia neuvoja liikenteessä liikkumiseen. Esimerkiksi etäisyyksien ja nopeuksien arvioiminen on pienelle lapselle vielä haastavaa.

– Kerro lapselle selkeästi eri liikennetilanteista ja osoita mahdollisia vaaranpaikkoja. Yksinkertaiset ohjeet jäävät parhaiten mieleen, Tuomikoski neuvoo.

Lasta pitää auttaa kulkemaan turvallisesti, mutta myös rohkaista liikkumaan liikenteessä. Esimerkiksi tienylityksissä on tärkeää opettaa lasta arvioimaan, milloin on turvallista ylittää tie, katsomaan molempiin suuntiin ja ylittämään tie reippaasti.

– Liikennetaidot oppii vain itse liikenteessä liikkumalla. Aikuisen tulisi asettua lapsen asemaan ja ymmärtää, että pieni lapsi ei aina hahmota ympäristöä samalla tavalla kuin aikuinen, Tuomikoski painottaa.

Kännykkä reppuun

Tuomikoski vinkkaa, että lapselle tulee opettaa, että liikenteessä on tärkeää keskittyä ympäristöön eikä kännykkään tai kavereihin. Puhelimen käytölle on hyvä sopia yhteiset säännöt. Paras paikka puhelimelle koulumatkan aikana on repussa.

– Sopikaa, että puhelinta käytetään tarvittaessa vain turvallisessa paikassa pysähdyttyä. Vanhempien on myös hyvä näyttää esimerkkiä ja pitää oma kännykkä poissa liikenteessä liikkuessaan.

Koulumatkan harjoittelun yhteydessä vanhempien tulee arvioida, onko lapsella valmiudet kävellä koulumatka itsenäisesti. Jos arvioidaan, että lapsi ei ole vielä valmis, kävelevä koulubussi on hyvä vaihtoehto.

– Kävelevässä koulubussissa lapset kävelevät kouluun yhden tai useamman aikuisen kanssa etukäteen sovitun reitin, aikataulun ja pysäkkien mukaisesti. Yksinkertaisimmillaan kävelevä koulubussi voi olla kahden toisiaan lähellä asuvan perheen vuorottelua lasten kouluun saattamisessa, Tuomikoski selventää.

Kävelevän koulubussin etuna on Tuomikosken mukaan myös se, että aikuinen pääsee ohjaamaan lapsia, kun he kulkevat yhdessä. Kulkeminen yksin tai kavereiden kanssa on aivan eri asia, sillä kavereiden seurassa huomio saattaa kiinnittyä muuhun kuin liikenteeseen. Kävelevä koulubussi tarjoaa lapsille mahdollisuuden harjoitella tarkkaavaisuutta liikenteessä.

Exit mobile version