Salmenautio taisteli Nürburgringillä

Alajärveläinen Jesse Salmenautio (oik.) ja hänen italialainen tiimikaverinsa Giorgio Amati juhlivat kauden toista palkintopallisijoitustaan. Nürburgringissä toinen lähtö päättyi rengasrikkoon. Kuva: Iron Lynx

Alajärveläinen kilpa-autoilija Jesse Salmenautio ajoi vakuuttavasti kauden toiseen palkintopallisijaan Lamborghini Super Trofeo Europessa. Toinen kilpailulähtö katkesi ennenaikaisesti kilpakumppanin osumasta kärsittyyn rengasrikkoon.

Saksan Nürburgringin radalla ajettiin Lamborghini Super Trofeo Europen kauden neljäs osakilpailu. 22-vuotias lupaus aloitti viikonlopun vahvasti ja ajoi Iron Lynx -tallin Lamborghininsa eturiviin ja oli toiseksi nopein. Sadekelissä ajetussa lauantain avauslähdössä alajärveläinen osoitti vahvuutensa haastavissakin olosuhteissa, mutta joutui kuitenkin antautumaan ennen kuljettajanvaihtoa: hän toi autonsa kolmantena varikolle. Salmenaution italialainen tiimikaveri Giorgio Amati viimeisteli työn, ja kaksikko juhli kauden toista podium-sijoitustaan.

MAINOS

– Sain hyvän lähdön ja pääsin haastamaan johtopaikasta, mutta pito ei riittänyt ja tipuin lopulta kolmanneksi. Stintin alussa jäin vähäsen, mutta radan kuivuessa pääsin lähelle mutta ajovuoro loppui ennen kuin pääsin yrittämään ohitusta, Salmenautio kertaa kolmossijaan päättynyttä avauslähtöä.

Ensimmäisen erän voittoon ajoi Ranskan Amaury Bonduel. Toisen sijan nappasivat ruotsalainen Oliver Söderström ja norjalainen Largim Ali.

Rengasrikko harmina

Sunnuntain toiseen lähtöön startattiin Amatin aloittaessa ja Salmenaution jatkaessa puolivälin jälkeen. Neljänneksi aika-ajoissa sijoittunut Amati menetti hieman asemiaan lähdössä ja saapui varikolle kuudentena. Salmenautio jatkoi siitä, mihin tiimikaverinsa jäi ja nosti autokunnan parhaimmillaan neljännelle sijalle – kunnes kilpakumppanin osuma Salmenautioon aiheutti rengasrikon. Renkaan lopullinen rikkoutuminen katkaisi lupaavasti sujuneen kilpailun.

– Varikolta ulostulokierrokseni oli hyvä ja noustiin pari sijaa sen aikana, mutta toisella kierroksella varikolta poistumassa ollut auto ajoi kylkeen ensimmäisen mutkan jarrutuksessa vääntäen ohjauksen hieman kieroon. Tämän jälkeen menetin aikaa kierroksella ohitettavien kanssa. Kilpakumppani pääsi ihan takasiipeen kiinni ja teki muutaman uhkarohkea ohitusyrityksen osuen kevyesti pari kertaa.

Salmenaution mukaan viimeisessä yrityksessä sama kilpakumppani sukelsi nelosmutkaan, jossa alajärveläinen antoi reilusti tilaa. Kilpakumppani osui kovaa kylkeen ja siitä aiheutui hidas rengasrikko.

– Rengas sitten rikkoutui lopullisesti radan loppuosan hitaassa shikaanissa. Ei ollut mitään tehtävissä, rengas olisi tyhjentynyt ennen pitkää muutenkin. Onni kuitenkin, että rengas rikkoutui hitaassa mutkassa eikä esimerkiksi edeltävässä kuutosvaihteen kaarteessa, Salmenautio selventää.

Kaksijakoista Nürburgringin viikonloppua seuraa Espanjan Barcelonassa ajettava osakilpailu 11.–13. lokakuuta. Odotukset ovat korkealla vauhdillisesti tavoitteessa olleen viikonlopun jälkeen.

– Koitetaan saada järjestettyä testipäivä kisojen väliin tuntuman ylläpitämiseksi. Barcelonassa minulla on hyvä rutiini, ja toivottavasti saadaan sieltä vihdoin kaksi hyvää pistesijaa napattua. Ajamista saatiin taas tänä viikonloppuna eteenpäin, ja vauhti oli joka kelillä kärjen vauhtia. Aika-ajossa onnistuttiin erityisen hyvin, pitää koittaa pitää sama vire päällä kisassakin, Salmenautio suunnittelee.

Exit mobile version