– Olin haaveillut useamman vuoden kosmetologin työstä. Kun en saanut vakituista työpaikkaa, ajattelin lähteä kouluun ja aloitan oman yrityksen, muistelee vimpeliläinen Emmi Aho.
Emmi opiskelee parhaillaan Jokilaaksojen Koulutuskuntayhtymän (JEDU) Nivalan toimipisteessä kosmetologiksi. Parturikampaajan opinnot on Emmin valinnaisaine. Pari kuukautta opiskeltuaan hän alkoi toimia kevytyrittäjänä. Ajatuksena oli hyödyntää koulussa saamaansa oppia.
– Opinnot kestävät vielä vuoden. Ajatuksena on, että jos pääsisin syyslukukaudella jatkamaan opintoja yrittäjäoppisopimuksella omassa yrityksessä. JEDU:ssa on ollut joustavaa. Kaikille opiskelijoille on tehty omat polut tilanteen mukaan.
Hän kertoo puhuneensa kauneudenhoitopuolen ja parturikampaajapuolen opettajien kanssa yrittäjyydestä. – He ovat olleet suuri tuki. He ovat aina auttaneet, jos on ollut jotakin, mikä itseäni mietityttää.
Asiakkaan omaa aikaa
Kauneudenhoitoalalla Salon Emmyn yrittäjää viehättää eniten se, että yrittäjä saa antaa asiakkaalle oman hetken itselleen kasvo- tai jalkahoidon aikana.
– Tällaisessa maailmantilanteessa ihmiset ajattelevat esimerkiksi sotaa ja voi olla stressiä. On ihanaa, että voin tarjota sellaisen hetken, että voi olla ajattelematta mitään.
Salon Emmy tarjoaa asiakkailleen kasvohoitoja, ripsien ja kulmien värjäystä, kynsien geelilakkausta ja manikyyrejä sekä parturikampaajan palveluja.
– Tykkään siitä, että työssä on vaihtelua. Ikinä ei ole samanlaista päivää. Käyttämäni tuotteet ovat tulleet koulun mukana, mitä siellä on käytetty. Olen päässyt kokeilemaan tuotteita koulussa ja todennut tuotteet hyviksi.
Emmin tarkoituksena on ottaa hajusteettomia versioita hiustenhoitotuotteisiin ja kasvonhoitotuotteisiin hajusteettomia versioita. Kaikki asiakkaat eivät pysty käyttämään hajusteellisia tuotteita.
Tekemällä oppii
Patruunantie 8:ssa sijaitsevan toimitilan Emmi Aho löysi asiakkaan avustamana. Sijainti on Emmin mielestä mitä mainioin: keskustassa, mutta rauhallisella paikalla. Parkkitilaakin löytyy.
Kauneudenhoitoala on Emmi Ahon mukaan sellainen ala, jota ei opi kuin tekemällä. Tekemistä tuoreella yrittäjällä onkin riittänyt. Esimerkiksi haastatteluntekohetkellä kyseiselle viikolle oli vapaana vain kaksi lyhyttä aikaa.
Salon Emmyn markkinointi painottuu lähinnä Facebookiin ja Instagramiin, josta asiakkaita on löytynyt. Myös puskaradio toimii eli asiakkaat ovat kertoneet uudesta yrityksestä ystävilleen ja tuttavilleen. Hän kertoo yrittävänsä panostaa mainontaan myös niille, jotka eivät käytä sosiaalista mediaa.
Asiakkaita on tullut Vimpelin ohella myös lähikunnista.
– Tällä hetkellä tavoitteeni on, että asiakkaat ovat tyytyväisiä. Palautetta olen pyytänyt somessa. Rakentava palaute on aina hyvää. Minä en siitä mene rikki, Emmi Aho viestittää.
Virpi Poikelin