Lehtimäen Länsikylässä sijaitseva 5,1 kilometriä pitkä Paimen-Valkeiskangas yksityistie on päättyneen kesän aikana kunnostettu perin pohjin.
Yksityistien hoitokunta sai hankkeelleen ELY-keskukselta 70 prosentin rahoituksen ja Alajärven kaupungilta loput 30 prosenttia. Kustannusarviossa ei vain pysytty, vaan se jopa alitettiin.
Hoitokunnan puheenjohtaja Sirpa Perkkiö kertoo, että yksityistiellä on 49 osakasta. Vakituisesti asuttuja talouksia tien vaikutuspiirissä on 11 ja lisäksi muutamia vapaa-ajanasuntoja, mutta pääosa osakkaista on metsänomistajia.
Idea tien kunnostamiseksi syntyi tiedosta, että Elyltä olisi luvassa tällaisiin hankkeisiin 70 prosentin avustus vuosina 2023-2025. Aiemmin avustus oli ollut 50 prosenttia.
Vaaditun kantavuusmittauksen tielle teki porilainen RoadMasters Oy. Suunnittelijaksi löytyi TeMePa Infra Oy ja siellä Jussi Ojanperä.
Kun kaupungilta oli selvitelty lisäavustusta, niin suunnitelmat lähtivät ELYlle vuosi sitten elokuun lopussa ja samat paperit toimitettiin myös kaupungille. ELYn tarkastaja kävi katsastamassa tien melkein heti ja myöntävä päätös tuli nopeasti.
Ahkera lobbaamisen ja vahvojen kirjallisten perustelujen ansiosta kaupunginvaltuusto myönsi hankkeelle täysimääräisen 30 prosentin avustuksen.
Urakoiden kilpailutus käynnistyi maaliskuussa 2024. Runkotyön tekijäksi valttiin Tuhkasaari Oy Kortesjärveltä ja päällystystyön tekijäksi Jari Hernesmaa Ky Lehtimäeltä. Päällysteeksi tuli mursketta.
Tiekunta teetti itse tienvarren ennakkoraivauksen, jonka suurimmaksi osaksi teki Ville Kari työntekijöineen.
Metsuria tarvittiin pihapiirien tiealueeseen rajoittuvien ylisuurien puiden kaatamiseen ja sähkölaitosta puuston poistamiseen tielinjan läheisyydessä olevien muuntajien ja sähköpylväiden kohdalta. Työ valmistui toukokuun alkupuolella.
Runkotöihin päästiin 22.7. Tässä urakoitsija vaihtui Koneurakointi M. Finniin. Runkotyön yhteydessä tehtävän maanajon hoitivat oman kylän miehet Ismo Kirsilä ja Ville Karin nimissä Jyrki Puoliväli.
Työ tarkoitti ojalinjojen perkuuta ja alitusrumpujen uusintaa yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Muutama suunnittelussa huomaamatta jäänyt alitusrumpu tehtiin lisänä.
Samalla tehtiin myös liityntärummut, jotka kustansi tiekunta. – Tiekunnan kassassa oli rahaa, jotka olivat kertyneet kaupungin avustuksista säästämällä ja talkootyötä tekemällä, Perkkiö kertoo.
– Olimme hoitokunnassa sitä mieltä, että näin tehden liityntärummut tuli tehdyksi asianmukaisesti verrattuna siihen, että tieosakkaat olisivat itse alkaneet hankkia rumpuputkia.
– Päällystysurakka, eli murskeen ajo alkoi 27.8. Sitä ennen tie oli lanattu hyvin. Suodatinkangasta tielle levitettiin 2550 metriä. Tien alkupää jäi ilman, samoin Valkeiskankaan pään pitkä suora; molemmat kuivaa hiekkakangasta. Mursketta tielle tuli noin 4400 tonnia.
Tämän jälkeen tie jyrättiin ja päästiin ajamaan pintamurske. Se saatiin ajettua 8.9., jonka jälkeen Jari Hernesmaa lanasi tien hyvin ja seuraavana päivänä tie vielä jyrättiin kertaalleen. Homman hoiti Sami Peura Soinista.
Tien kunnostuksen hyväksytty budjetti oli 229972 euroa. Koko urakka hoitui noin 35000 euroa edullisemmin, kuin mitä oli budjetoitu ja mihin oli saatu hyväksyntä Elyltä ja kaupungilta. Suunnittelun ja valvonnan osuus kustannuksista oli alle 20000 euroa.
– Yksityisteitä voidaan peruskorjata varsin tehokkaasti, kevennetyllä byrokratialla, Perkkiö toteaa. – Hyvä lopputulos saadaan varsin kohtuullisin kustannuksin verrattuna julkisten teiden rakentamisiin. Paljon se kuitenkin vaatii tiekunnalta ja etenkin hoitokunnalta.
Tien virallisissa avajaisissa nauhan leikkasivat tien varren asukkaista vanhin Taisto Perkkiö, joka on asunut paikalla jo silloin, kun tie tehtiin vuonna 1965, sekä kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Kauko Ukonmäki ja hoitokunnan puheenjohtaja Sirpa Perkkiö.
Tuula Jokiaho