MAINOS
MAINOS

Kuljetusalalla haasteita ja valonpilkahduksia

Vimpeliläisten kuljetusyrittäjien, Hannu Uusitalon (vas.) ja Jari Toppisen, yritykset työllistyvät pitkälti naapurissa sijaitsevan Ruukin ansiosta. Yrittäjät näkevät alan haasteena muiden muassauusien kuljettajien saamisen ja vaihtoehtoiset polttoaineet.

Vimpeliläiset kuljetusalan toimijat Rahtirollo Oy ja TehoWatti Oy kuljettavat tavaraa kotimaassa. Suurimpana toimeksiantajana on lähes kivenheiton päässä oleva Ruukki.

Rakennusalalla on ollut hiljaista ja se on näkynyt jonkin verran kuljetusten määrissä. Rakennusalalla on havaittavissa käännettä parempaan päin ja se heijastuu myös Hannu Uusitalon vetämään Rahtirollon ja Jari Toppisen TehoWattiin.

MAINOS

Rahtirollo on perustettu vuonna 1992. Yritys työllistä vakituisesti kuusi henkilöä. Yrityksellä on viisi ajoneuvoyhdistelmää ja yksi pakettiauto. TehoWatti perustettiin puolestaan vuonna 2003 lämpöyhtiöksi. Kuljetustoiminta alkoi vuonna 2007.

Yrityksellä on kaksi ajoneuvoyhdistelmää ja kolme työntekijää. Jari Toppinen kertoo menneensä 16-vuotiaana isänsä yritykseen töihin ja sieltä alkoi hänen kuljettajanuransa. Neljä vuotta sitten TehoWatti Oy siirtyi yritysjärjestelyjen seurauksena Rahtirollon tiloihin.

TehoWatin toiminnassa mukana oleva Petri Toppinen on työskennellyt Uusitalon Rahtirollo- ja Eurosteri-yrityksissä lähes neljännesvuosisadan.

Tekniikasta iso apu

Rahtirollon ja TehoWatin luotsit katsovat, että heille on sekä yrityksen että työntekijöiden näkökulmasta iso etu, että toimeksiantaja sijaitsee naapurissa.

– Tyhjät kilometrit jäävät pois, kun paluukuormat tuodaan tänne Ruukin tehtaalle, huomioi Hannu Uusitalo.

Jari Toppinen täydentää, Vimpelissä t ai lähialueella asuvan kuljettajan näkökulmasta Ruukin sijaintipaikasta on iso etu.

– Kuljettaja pääsee käymään kotona useamman kerran viikon aikana. Jos kuljettaja asuisi jossakin muualla, hän pääsisi kotiin viikonloppuisin. Kuljetusyrittäjän näkökulmasta on hyvä, että pystyy pitämään kalustoa silmällä.

Kuljetusala on ottanut isoja harppauksia viime vuosien aikana. Ajo- ja lepoaikalakia valvotaan ja noudatetaan huomattavasti paremmin kuin ennen. Väsyneenä ajaminen on jäänyt Jari Toppisen mukaan takavuosiin verrattuna pitkälti pois alalta.

Parinkymmenen vuoden takaiseen verrattuna tietotekniikka navigaattoreineen ja muineen on tullut autojen hytteihin. Netti on ollut mullistava tekijä myös kuljetusalalla. Tästä on seurannut toiminnan tehostuminen. Reitit tehdään jo ennen lähtöä tietokoneella.

– Kun ajamme Ruukin tavaraa ympäri Suomen, tulee kuljettajille paljon uusia alueita, mihin tavaraa viedään kun rakennetaan uusia ja alueita kohteita. Tekniikka on tehostanut työtä todella paljon, miettii Jari Toppinen.

Nykypäivän kuorma-auto on Jari Toppisen kokemuksen mukaan valtavan hieno laite ajaa.

– Tuskin kukaan lähtisi 1980- ja 90-lukujen autolla töihin.

Hannu Uusitalo nostaa esiin kauko-ohjattavat nosturit, joita ilman kukaan nykykuljettaja ei lähtisi viemään tai hakemaan kuormaa. Ajokaluston kehittyminen näkyy myös esimerkiksi siinä, että autojen huoltoväli on pidentynyt. Korjausten osalta tilanne on parantunut, mutta toisaalta tietotekniikka on tehnyt sen, että viat ovat tulleet vaikeammin korjattaviksi.

Tekijöitä tarvitaan

Hannu Uusitalo kertoo, että kuljetusalalle ei ole tänä päivänä imua. Alan haasteisiin kuuluvatkin ikääntyvät kuljettajat ja uuden sekä pätevän kuljettajasukupolven saaminen.

Uusitalo kannustaakin kuljetusalasta kiinnostuneita nuoria olemaan yhteydessä suoraan yrityksiin. Hänen mielestään kuljettajan tärkein ominaisuus on oma-aloitteisuus.

– Toimialana meillä on koko Suomi. Oma-aloitteisuutta tarvitaan, että uskaltaa lähteä tien päälle. Aina ei olla illalla kotona.

Sekä TehoWatin että Rahtirollon vahvuudeksi yrittäjät nostavat ammattimaisen henkilökunnan.

Alan haasteisiin kuuluvat myös sähköistyminen ja vaihtoehtoiset polttoaineet. Jari Toppinen ei usko raskaan kaluston sähköistymiseen.

– Pitkien etäisyyksien takia meille ainut vaihtoehto on biodiesel, sanoo Hannu Uusitalo.

Virpi Poikelin

Exit mobile version