Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen neuvolapalveluissa halutaan tarjota asiakkaille joustavia yhteydenottotapoja ja sujuvampaa asiakaspalvelua. Chat-palvelut ja keskitetty puhelinneuvonta ovat saaneet kiitosta niin asiakkailta kuin työntekijöiltäkin.
Neuvolapalveluiden keskitetty puhelinneuvonta otettiin käyttöön syyskuussa 2024. Samasta numerosta tavoittaa nykyään perhesuunnittelu-, äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajat kaikista Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen neuvoloista. Neuvolan chat-palvelu puolestaan on ollut käytössä jo keväästä saakka OmaEP-mobiilisovelluksella ja osoitteessa omaep.fi.
Uudistusten taustalla oli halu tarjota asiakkaille laajempia asiointiaikoja ja sujuvampaa palvelua, sekä vapauttaa työntekijöiden aikaa asiakastyöhön.
– Chatin kautta asiakkaat voivat hoitaa asioita omien aikataulujensa puitteissa. Keskitetyn puhelinneuvonnan myötä myös puhelinajat laajenivat entiseen verrattuna, joten asiakkaan ei tarvitse odottaa tiettyä soittoaikaa, perheiden palvelualuejohtaja Satu Mäki-Fossi kertoo.
Neuvolan chat-palvelu on auki maanantaista torstaihin klo 9-14 sekä perjantaisin ja arkipyhien aattona klo 9-13. Puhelinneuvonta palvelee ma-to klo 7-14 sekä perjantaisin ja arkipyhien aattona klo 7-13. Puhelinneuvonnassa on käytössä takaisinsoitto.
Kehittäminen jatkuu ja palautteita seurataan
Asiakas voi ottaa chat-palveluun yhteyttä missä tahansa äitiys- ja lastenneuvolaan, perhesuunnitteluun, ehkäisyyn tai seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa. Chat-palvelun nopeus ja helppous on saanut kiitosta.
– Asiakkaat ovat löytäneet palvelumme hyvin. Uuden palvelun kokeileminen vaatii aina rohkeutta, mutta chat-palvelu on otettu todella hyvin vastaan, kehuu chatissa työskentelevä terveydenhoitaja Ulla Takala.
Chat-palvelu tuo ammattilaisen työpäiviin vaihtelevuutta ja onnistumisen iloa.
– Työntekijältä tämä vaatii laaja-alaista sote-sektorin tuntemusta ja hyvät digitaidot ovat plussaa. On ollut mielenkiintoista olla mukana kehittämässä tätä toimintamuotoa perinteisten kivijalkapalveluiden rinnalle, Takala kiittelee.
Jotta asiakkaille voidaan tarjoa sujuvampaa palvelua, myös työskentelytapoja on täytynyt hioa ja uudistaa. Keskitetty puhelinneuvonta merkitsee sitä, että työntekijöiden täytyy pysyä kärryillä myös muiden, kuin oman paikkakuntansa tilanteesta.
– Uusi työskentelytapa on vaatinut totuttelua ja käytäntöjen yhtenäistämistä. Uudistus on kuitenkin vielä tuore, joten kehittäminen ja yhtenäistäminen jatkuu, kertoo terveydenhoitaja Anni Rintala.
Uudistus on toistaiseksi näyttäytynyt myönteisenä, mutta kehittämistyö ei suinkaan ole valmis.
– Seuraamme sekä asiakkailta että työntekijöiltä tulevaa palautetta herkällä korvalla ja arvioimme säännöllisesti, miten palvelu toimii, vakuuttaa palvelualuejohtaja Satu Mäki-Fossi.