1.9 C
Alajärvi
torstai 16.1.2025
MAINOS

Lappajärven kirjaston palveluihin erittäin tyytyväisten määrä laskussa

Etelä-Pohjanmaan Eepos-kirjastokimppa on teettänyt asiakaskyselyn toista kertaa osana Parasta palvelua – Eepos hanketta.

Kysymykset keskittyivät asiakaspalveluun ja -kokemukseen. Kyselyyn vastasi koko Eepoksen alueella 1647 henkilöä. Lappajärvellä vastaajia oli 82, mikä oli huomattava parannus edellisvuoden määrään, joka oli 45.

MAINOS

Lappajärven kirjaston osalta kyselyn tulokset olivat pääpiirteittäin samantyyliset kuin viime vuonna. Suurimmassa osassa vastauksissa on havaittavissa muutamien prosenttiyksikköjen lasku erittäin tyytyväisten määrässä.

Suurin osa (56 %) vastaajista oli 36-65 vuotiaita; nuoria alle 18 v oli vajaa kymmenen prosenttia. Naisia vastaajista oli 85 prosenttia.

Vastaajista 30 käytti muutakin kirjastoa kuin Lappajärven kirjastoa, suosituimmat olivat Vimpeli, Alajärvi, Kauhava ja Evijärvi. 

Kotikirjaston lisäksi eniten on käytetty seuraavia palveluja: Eepos-verkkokirjasto sekä lainaukset ja palautukset johonkin toiseen kirjastoon.

Lappajärven kirjaston palveluihin ovat vastaajat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä. Noin yhdeksän kymmenestä kokivat olevansa tervetulleita kirjastoon, kirjastossa on helppo asioida sekä henkilökunta on palvelevaa ja asiantuntevaa.

85 prosenttia vastaajista koki kirjaston vähintään jokseenkin viihtyisäksi, loput 15 prosenttia eivät pidä kirjastoa viihtyisänä, mikä mukailee edellisen vuoden tuloksia. Erittäin tyytymättömien määrä kuitenkin nousi parilla prosentilla (vrt. 2023: 0 %).

Viime vuonna kirjaston koki todella turvalliseksi 93 prosenttia vastaajista, mutta nyt täysin samaa mieltä olevien määrä oli vain 83 prosenttia vastaajista. Vähintään jokseenkin turvattomaksi kirjaston koki 3,6 prosenttia vastaajista (vrt. 2023: 0 %). 

Suurin osa (78 %) kokee pystyvänsä ainakin jossain määrin vaikuttamaan kirjaston aineistoihin, palveluihin ja tapahtumiin, mutta tästä täysin samaa mieltä olevien osuus oli vain 41 prosenttia. 

Mieluiten omatoimiaikana asioivien määrä laski 20 prosenttia viime vuodesta. 43 prosenttia vastaajista (vrt. 2023: 63 %). Itsenäisesti ilman henkilökunnan apua asioivien määrä nousi kuitenkin  seitsemän prosenttia.

Erittäin tyytyväisten määrä laski huomattavasti, kun arvioitiin tyytyväisyyttä kirjaston aukioloaikoihin, tiloihin ja palveluihin. Erittäin tyytyväisiä aukioloaikoihin oli vastaajista 61 prosenttia (vrt. 2023: 82 %), palveluihin 57 (vrt. 2023: 78 %) ja tiloihin 41 prosenttia (vrt. 2023: 56 %). Erittäin tyytymättömiä tiloihin oli 10 prosenttia (vrt. 2023: 0 %) vastaajista.

Avoimeen kysymykseen, miten kirjasto voisi palvella paremmin, saatiin 37 kommenttia (vrt. 2023: 16) tuli mm. seuraavia vastauksia: Palveluja ja aukioloaikoja kiiteltiin noin kolmasosassa kommenteissa.

Tiloja toivottiin viihtyisimmiksi sekä huomautettiin sisäilman huonoudesta, ja kuinka se vaikuttaa siihen, että kirjastossa ei haluta olla pitkiä aikoja (8 kommenttia). Tämä tuli esille myös viime vuonna neljässä vastauksessa.

Halu uudesta kirjastosta nostettiin esille kolmessa kommentissa ja samoin kolmessa kommentissa toivottiin lisää tapahtumia lapsille ja nuorille.

Kyselyn pohjalta kirjaston seuraavat kehittämiskohteet voisivat olla ne, että tilojen turvallisuuteen ja sisäilmaan panostettaisiin, sillä ne herättivät enemmän tyytymättömyyttä kuin viime vuonna.

Sähköisten palvelukanavien käytön opastusta pitäisi järjestää; kirjastossa vain 15 prosenttia käyttää mieluiten sähköisiä palvelukanavia. Asiakkaita voidaan myös edelleen osallistaa enemmän. Esille mahdollisesti idealaatikko, johon voisi laittaa tapahtuma- ja hankintaehdotuksia.

Vastaajaryhmistä puuttuivat viime vuoden tapaan nuoret ja miehet; heidän aktivointiinsa tulisi panostaa.

Lappajärven kunnanhallitus merkitsi kokouksessaan kyselyn tulokset tiedokseen.

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät